طراحی و نوسازی پنجره های ساختمان

  • یکشنبه 27 دی 1394 ساعت 17:20

مقالات => آموزش

طراحی و نوسازی پنجره های ساختمان

گاهی به پنجره ها در معماری خانه بی توجهی می شود . با اینکه هدف اصلی از به کار بردن پنجره ، تامین نور طبیعی ، تهویه ی هوا و حفاظت از خانه است ،آن ها به طرز عجیبی به خانه ی شما شخصیت می دهند .پنجره های مدرن برای ذخیره ی انرژی نیز بسیار با اهمیت هستند .

 

پروژه :پنجره ها را برای استیل و بهره وری انرژی تغییر دهید .

قدم اول : معماری خانه ی خود را به طور کامل بررسی کنید . اگر راجع به زیبایی شناسی پنجره ها هم سوالی دارید ، از یک معمار یا طراح که با پنجره ها آشنایی دارد سوال هایتان را بپرسید .

از چه کسی باید کمک گرفت :معمولا در هر محلی نمایندگی یک پنجره سازی معتبر هست و یا گاهی مغازه هایی هستند که پنجره های خودشان را می سازند . اینگونه مغازه دست شما در انتخاب باز می گذارند ولی ممکن است کیفیت پنجره های معتبر را نداشته باشند . معمولا هزینه ای که برای نصب پنجره می دهید با هزینه ی خرید آن حساب می شود .اگر قصد دارید که در اندازه ی پنجره ها نیز تغییر ایجاد کنید ، می بایستی از یک مهندس ،معمار یا پیمان کار کمک بگیرید .

طول پروژه :تعویض همه ی پنجره ها در خانه کار بزرگی است . به خودتان هفته ها برای شناخت و مطالعه ی پنجره ها زمان دهید . چند هفته هم برای ارسال و نصب پنجره ها در نظر بگیرید . اگر نمی خواهید اندازه ی پنجره ها را تغییر دهید ، نصب آن ها تنها چند ساعت طول می کشد . بازسازی ها ی خارجی و داخلی هر کدام چند روز به طول پروژه ی شما اضافه می کنند .

 

 

انواع پنجره ها

پنجره ها مدل های متفاوتی دارند و بعضی ها کشویی بعضی ها باز کردنی و غیره .همه ی این مدل ها بستگی به معماری خانه شما دارد . برای مثال یک خانه clonial  در مقایسه با خانه ی مدرن تفاوت هایی در انتخاب پنجره دارند .

در خانه ی clonial  پنجره ها به دیوار ها وصل هستند و به شیشه ههای کوچک تر تقسیم می شوند . در خانه های مدرن پنجره ها از سقف تا کف شاید درازا داشته باشند و کلا خودشان یک دیوار را بسازند .

 

 

بیشتر پنجره های امروزی از دو قسمت ساخته شده اند . قسمتی که ثابت است و قسمتی که باز و بسته می شود .

قسمت دیگر پنجره قاب بزرگ آن است که تمام شیشه را در خود نگه می دارد .

مورد بعد شیشه های درون قاب هستند که می تواند تنها یک شیشه ی بزرگ باشد یا شیشه های کوچک تر .

دلیل اینکه در معماری های قدیمی بیشتر شیشه های کوچک تر می بینید این است که در گذشته شیشه قیمت بالایی داششته و فقط در قسمت ها و اندازه های کوچک تر ساخته می شده است . اما در حال حاضر هر نوع شیشه در هر اندازه ای به راحتی دسترس است .

 

پنجره های کشویی :

این گونه پنجره ها که در بیشتر فضا ها کاربرد دارند و هزینه ی کمتری دارند از معمول ترین پنجره ها هستند .

گوشه :

همانطور که در عکس می بینید در کنار پنجره ی کشویی ، این نوع پنجره استفاده شده است که یک گوشه را تشکیل داده است .

 

پنجره های آویزان :

اینگونه پنجره ها بنا به ساخت شان یا از بالا یا از پایین باز می شوند . ساخت آن ها ویژگی های خاص خودش را دارند زیرا قاب و شیشه ها انداز های خاصی دارند .

 

 

 

 

 

پنجره های لولا دار :

اینگونه پنجره ها درست مانند در باز می شوند . قاب آن ها در جای دلخواه نصب شده و سپس  لولا ها کار می شوند . خانه هایی که از این نوع پنجره استفاده می کنند زیبایی بیشتری دارند .

 

 

پنجره های حفاظی :

این نوع پنجره ها به سمت بیرون باز می شوند و به پنجره های افقی معروفند .به خاطر طرحشان در خانه هایی با معماری  مدرن و سنتی کاربر دارند.

 

بلوک های شیشه ای :

این نوع پنجره به دلیل داشتن شیشه های تارش راه حلی برای حمام هاست . حمام هایی که به دنبال داشتن نور طبیعی هستند اما دیده نشدن برایشان اهمیت دارد . البته این پنجره ها را نمی شود باز کرد مگر اینکه با مواد جدیدی از آکلریک سساخته شده باشند .

این طرح پنجره برای خانه یی با طراحی مدرن مناسب تر است . البته می توان از آن در معماری سنتی هم استفاده کرد اما مساله ی زیبایی شناختی تا حدی زیر پا گذاشته می شود .

 

مصالح پنجره :

همه ی ما پنجره های با قاب های آلومینیومی را به یاد داریم یا حتی قاب های چوبی به کار برده شده در خانه های قدیمی . از این مصالح همچنان نیز استفاده می شود اما استیل ، وینیل و فایبرگلاس کاربرد بیشتری دارند . از این مصالح به صورت اشترکی نیزمی توان استفاده کرد .

 

مترجم :نگار آذرشب

منبع :www.Houzz.com

 

تعداد بازدید :839

ارسال نظر

ارسال