اهمیت بیلت و فرآیند اکستروژن پروفیل

  • سه شنبه 27 بهمن 1394 ساعت 14:44

مقالات => آموزش

مواد اولیه آلومینیوم از نوعی خاک رس تهیه می  شود به نام بوکسیت که بعد از عملیات فرآوری در کوره های احیا آلومینیوم خالص از آن استحصال می  شود.آلومینیوم خالص در کارخانه های پرایمری مستقیما به کوره های تبلت انتقال یافته و آلیاژ سازی می شود.
 
 
البته شمش آلومینیوم با درجه خلوص بالا در کارخانه های کوچکتر با ظرفیت محدود آلیاژ سازی می  شود. اما از آنجایی که ظرفیت کارخانه های پایین دستی اغلب بیشتر از 20 تن نمی  باشد، لذا تهیه و تولید ظرفیت های بالای 20تن آلومینیوم آلیاژی در این سیستم با یکنواختی و کیفیت قابل قبول کار دشواری است.
در هر صورت بیلت آلومینیوم تولید شده در این کارخانه ها، مواد اولیه مصرفی برای سیستم اکستروژن کارخانه جات ساخت انواع پروفیل آلومینیوم را تأمی نمی کند.
غالباٌ آلیاژ مصرفی برای تولید پروفیل های ساختمانی و صنعتی در گروه 6000 می باشد ومرسوم ترین آنها آلیاژ 6063 است. این آلیاژ اکستروژن پذیری خوب همراه با قابلیت جوشکاری خوب وعملیات حرارت پذیری استاندارد را دارد.
 


 
پایه اصلی آلیاژ این گروه mg2si هست که عامل اصلی درسختی پذیری این نوع آلیاژ می  باشد. روش تولید به این صورت است که بیلت آلومینیوم ابتدا در کارخانه اکستروژن در بخش کوره پیش گرم به حرارت حدود 450 درجه می رسد. سپس داخل پرس اکستروژن قرار گرفته و با توجه به قالب داخل دستگاه به فرم پروفیل قالب از دستگاه اکستروژن خارج می  گردد.
البته دمای کوره پیش گرم با توجه به نوع پروفیل وسرعت اکستروژن تغییر می  کند. گاهی ممکن است لازم باشد بیلت ها را تا 480 درجه هم گرم گردد.
لازم است که دمای پروفیل اکسترود شده(بعد از خروج از قالب پرس) را سریعا کاهش داده و به دمای محیط برسد.و بعد از سرد شدن پروفیل در یک پروسه استرچ یا کشیده می   شود.چون پروسه تزریق گرم می  باشد و در دمای بالای 500 درجه انجام می  گردد.در هنگام سرد شدن، پروفیل اکسترد شده دچار اعوجاج می  گردد لذا فرآیند استرچ کردن علاوه بر رفع اعوجاج پروفیل باعث صاف شدن پروفیل و همچنین افزایش سختی پروفیل ها خواهد شد.
بعد از کشیدن پروفیل ها، عملیات برش به اندازه های مورد نظر انجام می  شود وسپس وارد کوره عملیات حرارتی یا ایجینگ می  شود. عملیات ایجینگ به این صورت است که ، پروفیلها در کوره هایی با دمای180تا200 درجه سانتی گراد ،10تا12 ساعت حرارت می  بینند تا به سختی مطلوب که بالای12 وبستر هست برسند.
نوع عملیات حرارتی بر اساس حرف t مشخص می  شود. که برای پروفیلی که باید در کوره ایجینگ قرار بگیرد بر اساس نحوه تبرید در هنگام اکسترود به دو نوع t5  وt6  دسته بندی می  شود.کد t5 به این معناست که هنگام اکسترود دما تا مرز 580 درجه افزایش می  یابد و در این دما سولوشن اتفاق می  افتد.سپس با ایجینگ به سختی مطلوب می رسد. متاسفانه در عمل این کار چندان می سر نمی باشد، چون در دمای580 درجه قالب برگشت خورده و کیفیت ظاهری پروفیل بشدت افت پیدا می کند. کدt6 به این معناست که پروفیل بعد از عملیات اکسترود در دمایی خاص با زمانی معین نگه داشته می  شود تا فرآیند سلوشون اتفاق بیافتد و بعد از تبرید سریع مجددا ایجینگ می  شود. یک مصرف کننده باید توجه داشته باشد که پروفیل آلومینیوم مصرفی در سیستم پنجره ، سختی کمتر از 12 وبستر نداشته باشد و این سختی در تمام نقاط پروفیل هم یکسان باشد.
 


شرح تصویر: خط تولید شماره 2 گروتمان

تعداد بازدید :1230

ارسال نظر

ارسال