بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان

  • سه شنبه 27 بهمن 1394 ساعت 14:49

مقالات => آموزش

بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان

محدودیت منابع انرژی و افزایش روز افزون مصرف آن از یکسو و مصرف بی‌رویه انرژی توسط جوامع مختلف از سوی دیگر، علاوه بر آلودگی محیط زیست و هدر دادن سرمایه‌های ملی، زندگی آینده انسان‌ها را با مخاطره مواجه ساخته است.
تجربه نشان می‌دهد که رشد اقتصادی و توسعه صنعتی کشورها بعنوان پیش شرط‌های اقتدار سیاسی، استقلال ملی و شکوفایی فرهنگی به عوامل مختلف از جمله انرژی و استفاده بهینه از منابع انرژی نیازمند است. اگرچه ایران از غنی‌ترین منابع انرژی برخوردار است اما استفاده نادرست از آن‌ها خسارت جبران ناپذیری را بر بودجه سالانه کشور تحمیل می‌کند. از این رو استفاده منطقی از منابع انرژی و برنامه ریزی در زمینه‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی از الویت ویژه‌ای برخوردار می باشد.
از طرفی شرایط محیط زیست انسان‌ها تاثیر زیادی بر تمام شئونات زندگی آن‌ها دارد و باتوجه به اینکه بخش عمده زندگی ما در داخل ساختمان‌ها می‌گذرد، ایجاد شرایط مطلوب زیست محیطی در داخل ساختمان‌ها از اهمیت خاصی برخوردار می‌باشد. از مهم‌ترین شرایط ساختمان‌ها تهیه گرمایش و سرمایش و تهویه مطبوع مناسب با توجه به نوع فعالیت انسان‌ها است. واضح است این شرایط هرچه مطلوب‌تر و کامل‌تر باشد هزینه و انرژی زیادی مصرف خواهد کرد. هدف از این مطالعه و تحقیق عبارتست از :
1- پیشنهاد تغییرات کلی در طراحی ساختمان‌ها با در نظرگرفتن شرایط اقلیمی منطقه.
2- کاربرد مصالح ساختمانی با کیفیت بالا با در نظرگرفتن مسائل عایق‌کاری و درزبندی‌ها.
3- ارائه راه کارهایی به منظور بهینه‌سازی مصرف انرژی در تاسیسات مکانیکی و الکترونیکی ساختمان.
4- پیاده کردن فرهنگ استفاده از انرژی‌های مصرفی برای بهره‌برداران.

تعداد بازدید :3222

ارسال نظر

ارسال