رییس نظام مهندسی ساختمان خبر داد/ پایان عمر مفید بیشتر بناهای آموزشی گلستان

گرگان - ایرنا - رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان گفت: براساس بررسی های انجام شده در سطح استان، عمر مفید بیشتر مدارس و ساختمان های آموزشی در گلستان به پایان رسیده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط عمومی این سازمان، مجتبی موسوی در نشست بررسی صدور استحکام بنای اماکن آموزشی استان اضافه کرد: برخی مدارس و فضاهای آموزشی در گلستان بیش از 30 سال عمر دارند و گذشت این سالها باعث شده تا از استحکام کمی برخوردار باشند.
وی تصریح کرد: این موضوع به مرور زمان ممکن است موجب بروز مشکلات و حوادثی شود که نگران کننده است.
موسوی به وضعیت مدارس غیرانتفاعی در مرکز استان به خصوص در منطقه گرگانپارس اشاره کرد و گفت: مدیران و هیات مدیره ای که این مدارس را تاسیس می کنند، بیشتر منازلی را خریداری یا اجاره می کنند که اتاق ها و حیاطی بزرگ داشته باشد و از آنجایی که چنین ساختمان هایی در این منطقه با قدمت بیش از 30 سال هستند، این امر باعث نگرانی می شود.
به گفته وی، این مدارس غیرانتفاعی نیز همان شرایط مدارس دولتی قدیمی را دارند که ممکن است، خطراتی در آینده به وجود آید.
وی تاکید کرد که براساس مقررات ملی ساختمان و آخرین ویرایش آیین نامه های مرتبط، بیشتر ساختمان های آموزشی در گلستان با توجه به این موارد تائید نیست و استانداردهای لازم برای ساخت آنها رعایت نشده است.
رییس نطام مهندسی ساختمان گلستان همچنین از آمادگی این سازمان جهت همکاری در موضوع صدور گواهی استحکام بنای اماکن آموزشی بر طبق مقررات ملی ساختمان خبر داد و گفت: اگر قصد داریم استانداردسازی بناهای آموزشی انجام شود، باید کاری مشترک با حضور همه نهادهای مرتبط یعنی حوزه معاونت عمرانی استانداری، راه و شهرسازی، نوسازی مدارس و نظام مهندسی ساختمان انجام شود.
مدیر کل دفتر فنی استانداری گلستان نیز در این جلسه با اشاره به حادثه پیش آمده در یکی از مهدهای کودک گرگان گفت: بررسی ‌ها نشان می‌ دهد گواهی استحکام بنا مربوط به برخی فضاهای آموزشی مغایر با مقررات ملی ساختمان است.
رسول حسام با یادآوری لزوم دقت نظر در صدور گواهی استحکام بناهای مختلف آموزشی و غیر آموزشی ،اضافه کرد: باید به مردمی که برای تحصیل فرزندان خود در مدارس غیر انتفاعی هزینه می‌کنند، بهترین خدمات با استانداردهای لازم ارایه شود.
وی افزود: دستگاه های مرتبط با بحث ساخت‌ و ‌ساز باید حتی در صورت تصحیح روند صدور گواهی استحکام بنا، وظایف ذاتی خود را انجام دهند.
حسام با اشاره به ضرورت رفع مشکل بناهای آموزشی تاکید کرد: باید با ارایه راهکارهای مناسب، مشکلات در موضوع استحکام بنای اماکن عمومی به خوبی مرتفع شود.
وی پیشنهاد کرد که کمیته ای متشکل از کارشناسان تشکیل شود و با تهیه فهرستی ،حداقل ‌های لازم را برای صدور گواهی استحکام بنا بررسی شود.
سال گذشته ساختمان قدیمی یکی از مهدهای کودک شهرستان گرگان در محله کوی علیمحمدی به علت خاکبرداری زمین کناری آن، دچار آسیب شد و دیوارهای آن فرو ریخت، اما خوشبختانه این مساله زمانی رخ داد که هیچ فردی در مهد حضور نداشت.
3014/1648


تعداد بازدید : 473

ارسال نظر

ارسال