افق های روشن در آسمان هتل 5 ستاره بیرجند

  • یکشنبه 31 مرداد 1395 ساعت 21:44

اخبار => اخبار

روزنامه آوای خراسان جنوبی چاپ بیرجند روز دوشنبه 25 مرداد ماه 95 مطلبی با عنوان « افق های روشن در آسمان هتل 5 ستاره بیرجند » از عصمت برزچی را در شماره 3578 خود منتشر کرد.

ادامه مطلب به این شرح است: هتل به عنوان زیرساختی مهم در صنعت گردشگری همواره مورد اقبال بخش خصوصی است و از آنجایی که برخلاف سایر زیرساخت های صنعت گردشگری همچون جاده، حمل و نقل هوایی و زمینی توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری و اداره می شود از اهمیت بیشتری برخوردار است.
زیرا نه تنها احداث ، تجهیز و اداره آن مسؤولیتی را به دولت و مدیران تحمیل نمی کند بلکه خود محل درآمدی به صورت پرداخت عوارض و مالیات مستقیم و غیر مستقیم به دولت است و در ایجاد اشتغال که از مشکلات اصلی جامعه امروز است نیز نقش موثری ایفا می کند.
سرمایه گذاری عظیم ساخت و ساز هتل و از سوی دیگر، هزینه های بالا و مخارجی که خواسته یا ناخواسته به آن تحمیل می شود و به طبع آن، نرخ بالای اسکان و نیز مشکل فرهنگ عمومی در استفاده از هتل از جمله مشکلات و مسائل چند وجهی فرا روی این صنعت است.
ساخت هتل های شیک و مجلل خود می تواند زمینه جذب گردشگران را فراهم کند، خراسان جنوبی در این میان با داشتن ظرفیت های بسیار ارزشمند در حوزه گردشگری و بناهای تاریخی و جاذبه ها و چشم اندازهای طبیعی می توانسته و می تواند سهم قابل توجهی از درآمد و سهم اقتصادی گردشگری داخلی و خارجی را به خود اختصاص دهد اما به دلیل نداشتن هتل هایی متناسب با نیاز روز گردشگران با چالش جدی در این زمینه روبه روست.
ساخت هتل کویر بیرجند 22 سال است که به طول انجامیده است و برای تکمیل این طرح تاکنون قول هایی داده شده که هیچ کدام به سرانجام خود نرسیده است.
** ساخت هتل کویر جزو اولویت های اصلی برای سرمایه گذاری مرکز هلدینگ رفاه
سال گذشته مدیر هلدینگ رفاه و گردشگری تأمین اجتماعی در سفری که به خراسان جنوبی داشت با استاندار وقت دیدار و گفتگو کرد.
ابراهیم بای سلامی در این دیدار با بیان اینکه هتل کویر بیرجند در صورت تکمیل می تواند خلاء نبود هتلی با استانداردهای بین المللی در شرق کشور را پر کند، یادآور شد: مرکز هلدینگ رفاه و گردشگری می تواند ساخت هتل کویر را جزو اولویت های اصلی برای سرمایه گذاری قرار دهد.
وجه اله خدمتگزار استاندار وقت نیز در این دیدار با اشاره به ظرفیت های استان در زمینه گردشگری گفت: از شرکت های وابسته به برخی از سازمان های دولتی از جمله سازمان تامین اجتماعی انتظار می رود با توجه به محرومیت هایی که در این استان وجود دارد جدی تر از گذشته به سرمایه گذاری توجه کنند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز بیان کرد: ساختمان نیمه تمام هتل کویر ظرفیت تبدیل شدن به یک هتل پنج ستاره را دارد.
هادی معین فرد ؛ مدیر هتل جهانگردی بیرجند در استان خراسان جنوبی و نماینده تام الاختیار پروژه هتل کویر پیرامون تاریخچه ساخت هتل کویر، به خبرنگار ما گفت: پروژه هتل کویر در سال 1372 توسط شرکت کویر تایر به نام هتل ستاره کویر کلنگ زنی شد و تا سال 1376 ادامه داشت.
معین فرد ادامه داد: 5 هزار و 400 متر از این پروژه سفت کاری شده اما به دلایل مختلف در پایان سال 1376 این پروژه تعطیل و از دستور کار کویر تایر خارج شد.
وی با اشاره به اینکه این پروژه متعلق به شرکت ایرانگردی و جهانگردی است، تصریح کرد: در سال 1380 با توجه به استان شدن منطقه و با توجه به نیاز استان این پروژه توسط شرکت سرمایه گذاری ایرانگردی و جهانگردی خریداری شد.
** تکمیل هتل کویر نیازمند 20 میلیارد تومان اعتبار است
مدیر هتل جهانگردی بیرجند در استان خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تکمیل پروژه هتل کویر نیازمند 20 میلیارد تومان اعتبار است، افزود: این طرح که ادامه عملیات ساخت آن مجدد آغاز شده ظرفیت تبدیل به هتل پنج ستاره را دارد.
به گفته معینی فرد از سال 1386 این پروژه برای تکمیل در دستور کار شرکت قرار گرفته و چون بنا به درخواست استان و با توجه به ساخت فرودگاه جدید نیاز به یک هتل 5 ستاره محسوس بود ، شرکت ایرانگردی و جهانگردی با توجه به موقعیت و درخواست استان طرح بازنگری هتل کویر را در دستور کار خود قرار داد.
وی اضافه کرد: بنای این پروژه از 5 هزار و 400 متر به 13 هزار و 185 متر توسعه یافت که هزینه مالی زیادی را برای شرکت سازنده به بار آورده است.
* پیشرفت 40 درصدی پروژه هتل کویر
مدیر هتل جهانگردی بیرجند عنوان کرد : کد ارتفاعی این پروژه از 18 متر به 29 متر ارتقاء یافت، و با توجه به شرایط و وضعیت جغرافیایی پروژه ارتفاع هتل ارتقا داده شد تا رستوران بام شهر در طبقه هفتم احداث شود که دریافت مجوز تغییر کد ارتفاعی از فرودگاه های کشور ظرف مدت چهار ماه انجام شد.
معین فرد اضافه کرد: با توجه به موقعیت پروژه در منطقه زلزله خیز استان مطالعات ژئوتکنیک دوباره انجام و پس از ارائه این گزارش و اخذ مجوز بلامانع بودن ادامه پروژه از وزارت راه مسکن و شهرسازی مشاوران طرح های جدید را ارائه کردند.
وی به طرح مقاوم سازی این پروژه اشاره کرد و ادامه داد: طرح مقاوم سازی سازه قدیم و اجرای طرح های سازه های الحاقی ابلاغ و پس از جلسات متعدد و تأییدیه نظام مهندسی نقشه ها تکمیل شده است.
معینی فرد از پیشرفت 40 درصدی کل پروژه خبر داد و افزود: این مجموعه شامل 100 اتاق و 200 تخت است.
** تکمیل هتل کویر بیرجند چشم انتظار تسهیلات بانکی
مدیر هتل جهانگردی بیرجند در استان خراسان جنوبی اعلام کرد: در صورت پرداخت تسهیلات بانکی شرکت ایرانگردی و جهانگردی که مجری این طرح است اعلام کرده که پروژه را ظرف دو سال آینده به پایان برساند که این امر همت مسؤولان را می طلبد.
معین فرد گفت: تاکنون هیچ کمکی از سوی مسؤولان استانی برای تکمیل این پروژه نشده و نیازمند تسهیلات کم بهره برای تکمیل هتل هستیم.
وی به محدودیت منابع مالی اشاره و بیان کرد: تکمیل این هتل نیازمند کمک های استانی است.
معین فرد در پایان با تاکید بر اینکه تاکنون این پروژه حتی یک ریال هم کمک دولتی نداشته است به تاثیر مثبت بازسازی و افزایش 10 درصدی ضریب اشتغال هتل پس از انجام اتمام پروژه اشاره کرد و گفت: شهرستان بیرجند با وجود اینکه توسط معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی جزو 10 مقصد برتر گردشگری کشور در سال جدید انتخاب شده؛ دارای مشکلات بسیاری در حوزه گردشگری است که در این میان می توان به مشکل حمل و نقل و نبود پروازهای کافی در فرودگاه، و همچنین ورود ارگان هایی مانند آموزش و پرورش به اقامت گردشگران اشاره کرد.
** موافقت بانک ملی با تسهیلات 18 درصدی
وی از موافقت بانک ملی با پرداخت تسهیلات 15 میلیارد تومانی خبر داد و گفت: با توجه به بالا بودن سود این تسهیلات شرکت رغبتی به استفاده از آن را ندارد لذا انتظار می رود مسئولان استان با مساعدت در این زمینه درصد سود را پایین تر بیاورند.
وی با بیان اینکه اگر اعتبار تامین شود ظرف دو سال پروژه به بهره برداری می رسد. خاطر نشان کرد: این پروژه در صورت تکمیل و بهره برداری باعث ایجاد اشتغال برای 100 نفر می شود.
** تخصیص 8 درصد یارانه سود و کارمزد تسهیلات بانکی به پروژه هتل کویر
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان نیز در گفتگویی با خبرنگار ما، در خصوص کمک های این سازمان به پروژه اظهار کرد: به محض اینکه پروژه شروع به فعالیت کند سازمان میراث فرهنگی متعهد می شود که 8 درصد یارانه سود و کارمزد تسهیلات بانکی را پرداخت کند.
عربی ادامه داد: همچنین تمام تعرفه های حامل های انرژی این پروژه نیز با تعرفه بخش گردشگری محاسبه می شود.
وی از انجام مکاتبات مختلف در زمینه راه اندازی پروژه هتل کویر خبر داد و گفت: تاکنون این مکاتبات نتیجه ای نداشته از جمله مکاتبه ای بوده که جهت کمک به پروژه با نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان انجام شده و هنوز پاسخی دریافت نکرده ایم.
** مساعدت استانداری به شرط تعهد اتمام پروژه
معاون عمرانی استاندار نیز در گفتگوی اختصاصی با خبرنگارما، در خصوص کمک های استانداری به پروژه عنوان کرد: برای کاهش سود تسهیلات پروژه هتل کویر تاکنون هیچ مراجعه و پیگیری به استانداری نشده است و اگر مسئولان پروژه مراجعه داشته باشند هر کمک و مساعدتی که مقدور باشد به شرط تعهد انجام و اتمام پروژه از طرف استانداری انجام می شود.
نخعی نژاد تاکید کرد: این موضوع درباره تمامی طرح ها و پروژه های اثر گذار استان صادق است.
7559/ 6054


تعداد بازدید : 579

ارسال نظر

ارسال