میلیاردها دلار نخاله ساختمانی که دور ریخته می‌شود/ناتوانی در استفاده مجدد از مصالح

پسماندهای ساختمانی در کلانشهر هایی همچون تهران از معضلاتی به شمار می رودکه میزان تولید آن 5 برابر جوامع توسعه یافته است.
میلیاردها دلار نخاله ساختمانی که دور ریخته می‌شود/ناتوانی در استفاده مجدد از مصالحبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اکثریت قریب به اتفاق احداث بناهای ساختمانی در تهران در قالب تجدید بنا و بازسازی عملیاتی می شوند و این در شرایطی است که میزان تولید پسماندهای ساختمانی در پایتخت بسیار فراتر از حد معمول برآورد می شود.
 
 ریشه اصلی این معضل را باید در ناتوانی استفاده مجدد از مصالح عنوان کرد و مطالعات و ارزیابی های انجام شده،نشان می دهد در کشور ایران و بخصوص کلانشهرهایی همچون تهران،ضریب تولید پسماند ساختمانی تقریبا 5 برابر کشورهای توسعه یافته است.
 
مسئولان و کارشناسان شهرداری تهران معتقدند،80 درصد از مصالح و نخاله های ساختمانی از قابلیت استفاده مجدد در ابنیه ها برخوردارند.
 
چندی پیش،حسین جعفری،مدیر عامل سازمان پسماند شهرداری تهران با بیان اینکه حجم قابل توجهی از نخاله های تولیدی پایتخت متشکل از گچ و آهک است،عنوان کرد:مابقی نخاله های ساختمانی به بلوک های سیمانی،مواد اولیه راهسازی و...معطوف می شود که امکان بهره گیری از این مواد در عملیات ساختمان سازی وجود دارد.
 
مطالعات انجام شده حاکی از تولید یک و نیم تن آوار ساختمانی به ازای تخریب در هر یک متر مربع است.
 
برمبنای آمار منتشر شده در برخی جراید،میزان تولید سرانه پسماندهای ساختمانی در تهران پنجم و نیم کیلوگرم به ازای هر نفر است و این اعداد و ارقام در شرایطی در رسانه ها خودنمایی می کنند که در جوامع و کشورهای توسعه یافته حجم تولید نخاله های ساختمانی به اندکی بیش ازیک کیلوگرم به ازای هر نفر می رسد.
 
*تولید روزانه 50 هزار تن نخاله ساختمانی در تهران
 
حال به این اعداد و ارقام تامل برانگیز بیفزایید تولید روزانه 50 هزار تن نخاله ساختمانی و حرکت قریب به 5 هزار دستگاه کامیون برای انتقال چنین پسماندهایی به سمت مرکز دپوی تهران که در نوع خود بسیار انبوه و کثیر به نظر می رسد.
 
به واقع ضریب تولید نخاله های ساختمانی در شهری همچون تهران 7 برابر پسماندهای خانگی است.
                                                             
*استحصال مجدد نخاله های ساختمانی در عرصه احداث بنا
 
یکی از اقدامات انجام شده در عرصه احداث ابنیه ساختمانی و بهره مندی از ظرفیت های استفاده مجدد از مصالح ساختمانی در این حوزه به راه اندازی مرکز بازیافت نخاله های ساختمانی معطوف می شود که با بهره برداری از آن، سالیانه قریب به 600 هزار تن خاک نخاله ساختمانی قابل استفاده می شود و از این میزان 200 هزار تن سیمان سبک نیز تولید خواهد شد که در آمد زایی حائز اهمیتی برای شهرداری ایجاد می کند.
 
کارخانه آرادکوه نیز از مراکزی به شمار می رود که امکان استفاده مجدد از مصالح ساختمانی پسماند را فراهم می کند و بخشی از بار این امر خطیر را بر دوش می کشد.
 
*لزوم همگرایی دستگاه های ذیربط در مدیریت پسماند ساختمانی
 
در سال 1387،شورای شهر تهران،طرحی را برای مدیریت و ساماندهی پسماند ساختمانی مصوب کرد که البته اجرایی شدن آن منوط به همیاری دیگر نهادها همچون وزارت راه و شهرسازی،سازمان نظام مهندسی و پیمانکاران ساختمانی است و امید است با تحقق عملیاتی این هم افزایی،توفیقات مطلوب تری در این عرصه حاصل شود.
 
و سخن آخر اینکه فرهنگ سازی و آموزش عمومی در تسهیل مدیریت پسماند ساختمانی از دیگر ضروریاتی است که در طول سنوات گذشته آنچنان که باید به آن پرداخته نشده و می طلبد اقدامات جدی تری در این حوزه در دستور کار قرار گیرد.
 
رفع چنین مشکلاتی صرفا با مصوبه و یا تفاهمنامه بین دستگاهی میسر نخواهد شد و یقینا نائل شدن به ثمرات پایدار مستلزم آموزش های ریشه ای در میان لایه های متعدد طبقات اجتماعی است که بر مبنای آن می توان این اصل اثبات شده را عملیاتی کرد که شهر خوب یافتنی نیست ، ساختنی است.
 
انتهای پیام/

تعداد بازدید : 491

ارسال نظر

ارسال