دومین جشنواره ملی نمادهای شهری رضوی در قم به کار خود پایان داد

  • چهارشنبه 7 مهر 1395 ساعت 15:23

اخبار => اخبار

دومین جشنواره ملی نمادهای شهری رضوی از سری برنامه های جشنواره بین المللی امام رضا(ع)، روز دوشنبه طی آیینی با حضور جمعی از مسئولان، هنرمندان و روحانیان در سالن همایش های شهرداری قم به کار خود پایان داد.

به گزارش ایرنا، مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع) در این آیین با بیان این که جشنواره امام رضا(ع) با محتوای فرهنگ رضوی و اهل بیت(ع) کار خود را آغاز کرده است، اظهار داشت: پشتیبانی هنرمندان و حمایت ارکان مختلف نظام اسلامی از جمله دولت و مجلس شورای در رونق این جشنواره تاثیر بسزایی دارد.
سید جواد جعفری با بیان این که سه شهر قم، شیراز و مشهد که جایگاه معنوی ویژه ای دارند، این حرکت عظیم را پایه گذاری کردند، افزود: جشنواره بین المللی امام رضا (ع) که 360 ارگان در برگزاری آن مشارکت و نقش فعال داشتند، از سال 1382 فعالیت خود را آغاز کرده است.
وی با بیان این که جشنواره ملی نمادهای شهری رضوی نیز با همت سازمان های فرهنگی هنری و زیباسازی شهرداری قم به عنوان بخشی از جشنواره بین المللی امام رضا از 2 سال پیش به اجرا گذاشته شده است، افزود: از آنجا که نمادها این قابلیت را دارد که در کوتاهترین زمان ممکن بهترین پیام ها را به مخاطب انتقال دهد، بسیاری از شهرها به دنبال ایجاد آن هستند.
جعفری با بیان این که به دلیل نبودن محتوا، بسیاری از آثاری که به عنوان نماد در شهرها مورد استفاده می گیرد، سطحی و غیر قابل پسند است، افزود: ضعف در نمادهای تولیدی نه بواسطه سستی دست اندرکاران امر بلکه به علت خالی بودن دست آنها از محتوا و فرآورده های لازم است.
مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا هم چنین با اشاره به نقش شهرهای زیارتی کشور در فراهم نمودن محتوای مورد نیاز برای تولید نمادهای دینی برای شهرهای مختلف کشور، افزود: به طور حتم همه کشور امروز چشم امیدشان به شهرهای قم و مشهد به عنوان مرکز اصلی تولید علم و ایده در کشور است.
دبیر تخصصی جشنواره شهری رضوی نیز در این آیین با مقدس توصیف کردن این طرح به سرانجام رسیدن موفقیت آمیز آن را یکی از اتفاق های مهم در عرصه فعالیت های فرهنگی در نظام اسلامی دانست و افزود: با توجه به جوان بودن و تازه کار بودن این جشنواره آثار ارائه شده در آن هنوز تا تبدیل شدن به یک الگو برای شهرهای دیگر فاصله زیادی دارد.
مرتضی گودرزی دیباج با انتقاد از نحوه نامطلوب و نامتناسب ساختمان سازی در سطح شهرها با مجوزهای رسمی، افزود: از آنجا که قالب ساختمان هایی که در شهرها اجرا می کنیم مطابق با معماری دوران بحران است، با معماری بومی تناسب چندانی ندارد.
وی با اذعان به این که این موضوع بر فضای شهری تاثیرهای سوء می گذارد و به نوعی وطن گریزی و هویت گریزی در آن مشهود است، افزود: نمادهای شهری رسانه های بزرگ و دائمی به شمار می آید که مدیریت شهری از آن غافل است.
وی با بیان این که شهرداری باید با طراحی یک نظام نامه درست برای ساخت و ساز شهری زمینه اصلاح ساختمان های در حال احداث را فراهم کند، افزود: اگر ما به دنبال هدف مقدسی از برگزاری این جشنواره ها هستیم، تحقق آن بدون همکاری شهرداری و سایر مسئولان ذیربط امکان پذیر نیست.
وی با اشاره به این که طبق بررسی و بازدیدی که از آثار ارائه شده صورت گرفت، بیشتر آنها از کیفیت و استاندارد لازم برخوردار نبود، این موضوع را قابل تامل توصیف کرد و افزود: هنرمندان باید نسبت به این جشنواره در مقایسه با جشنواره های دیگر نگاه و رویکرد خود را به کلی تغییر دهند.
از 175 اثر ارائه شده به دبیرخانه جشنواره، پنج مورد آن طبق نظر هیات داوران به عنوان اثر برتر در این آیین مورد تجلیل قرار گرفت.


تعداد بازدید : 566

ارسال نظر

ارسال