راه‌اندازی نهضت نگهداری از بناهای تاریخی پایتخت در شورای شهر

  • جمعه 16 مهر 1395 ساعت 3:16

اخبار => اخبار

‌کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران نهضت احیا و نگهداری بناهای تاریخی و دارای ارزش معماری شهر تهران را راه‌اندازی می‌کند.
راه‌اندازی نهضت نگهداری از بناهای تاریخی پایتخت در شورای شهر

در مراسم تقدیر از متولیان بناهای تاریخی که در ساختمان تاریخی ارباب گیو (پژوهشکده فرهنگ و معماری) برگزار شده بود احمد حکیمی‌پور عضو شورای شهر تهران گفت: از آنجاکه حفظ و نگهداری از آثار میراثی ازجمله محورهای مهم کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران است، همکاری‌های خوبی بین شورا، شهرداری و سازمان میراث فرهنگی برقرار کردیم و تصمیم گرفتیم ماهانه از بناهایی که به ثبت رسیدند و بعد از ثبت در فهرست آثار ملی به خوبی نگهداری می‌شوند و کاربری با ماهیت بنا همخوانی داشته باشد بازدید به عمل آوریم و از دست‌اندرکاران آنها تقدیر کنیم تا مشوقی برای حفظ این بناها در شهر تهران باشد. حکیمی‌پور که ریاست کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران را برعهده دارد از رویکرد خوب مدیریت شهری در جهت تملک، نگهداری و بهره‌برداری از این بناها در تهران تقدیر کرد. وی همچنین از تصویب یک فوریت طرح شناسایی و مرمت بافت‌های تاریخی و میراثی شهر تهران خبر داد و گفت: براساس این طرح شهرداری تهران موظف می‌شود طرحی جامع تهیه کند که براساس آن ضمن شناسایی همه بافت‌های فرهنگی، تاریخی و میراثی تهران هماهنگی‌های لازم بین دستگاه‌های مسئول برای حمایت از این بافت‌ها تقویت شود. وی افزود: هم‌اکنون هماهنگی‌هایی بین دستگاه‌های مرتبط با این امر مانند شهرداری، شورای شهر، اوقاف و میراث فرهنگی وجود دارد اما کمیته حفظ میراث فرهنگی در شورای شهر تلاش می‌کند با برداشتن گام‌های عملی این هماهنگی‌ها و پشتیبانی‌ها افزایش پیدا کند.

بنابراین گزارش، این طرح با قید یک فوریت اعلام وصول شده و هم‌اکنون در اختیار کمیسیون‌هاست و ظرف یکی دو هفته آینده در صحن شورا به رأی‌گیری گذاشته می‌شود. حکیمی‌پور این طرح را اقدامی عملی برای پشتیبانی و حمایت علمی و عملی برای شناسایی، مرمت و احیای بافت‌های تاریخی و میراثی پایتخت عنوان کرد و افزود: در این طرح بهره‌برداری مناسب دیگر اقدامی است که می‌تواند به حفظ این ابنیه تاریخی کمک قابل توجهی کند.

 


تعداد بازدید : 449

ارسال نظر

ارسال