رئیس اتاق تهران: تولید هنوز زمینگیر رکود است

  • جمعه 16 مهر 1395 ساعت 23:23

اخبار => اخبار

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور با بیان اینکه اقتصاد کشور دچار بیماری جدی‌تر ی شده، گفت: بیماری فعلی اقتصاد کشور رشد پایین اقتصادی است که این بیماری جدی‌تر از تورم است.
رئیس اتاق تهران: تولید هنوز زمینگیر رکود است

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور با بیان اینکه اقتصاد کشور دچار بیماری جدی‌تر ی شده، گفت: بیماری فعلی اقتصاد کشور رشد پایین اقتصادی است که این بیماری جدی‌تر از تورم است.
در سه سال و نیم گذشته، مشاوران اقتصادی رئیس‌جمهور مدام نسخه‌های جدید برای اقتصاد ایران پیچیدند، از بسته‌های بهبود اقتصادی ۱۰۰ روزه گرفته تا بسته‌های خروج از رکود که در سال گذشته رونمایی شد، اما خروجی شفافی نداشت. این بار مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور در نشست هیئت نمایندگان اتاق تهران‌، از خروج اقتصاد ایران از رکود خبر داد اما از بیماری جدی تری با عنوان «رشد پایین اقتصادی» پرده برداشت. همچنین رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز از زمینگیر بودن صنایع، مشکلات تبادلات پولی، کاهش سرمایه‌گذاری و رکود در صنعت ساختمان گله کرد.
مسعود نیلی در این نشست در حالی که تلاش می‌کرد از عملکرد اقتصادی دولت تدبیر دفاع کند، گفت: بیماری کشور دیگر رکود نیست بلکه رشد پایین اقتصادی است و در صورتی که دولت را به سمتی ببریم که اقتصاد دارای رکود است سیاستگذاری‌های وی نیز به سمت کارهای کوتاه‌مدت سوق پیدا می‌کند.
وی تصریح کرد: در سال‌های 96 و 97 رشد منفی در اقتصاد کشور نخواهیم داشت اما نباید گرفتار رشدهای یک یا 2 درصدی در اقتصاد کشور باشیم.
نیلی گفت: وقتی می‌گویم از رکود خارج شده‌ایم به دنبال تبلیغات نیستیم. رکود مثل سرماخوردگی و رشد اقتصادی پایین مانند یک بیماری جدی‌تر است و ما نیاز داریم در شرایط بلندمدت رشد اقتصادی کشور را افزایش دهیم.

  رشد ۵تا ۶ درصدی در سال جاری
نیلی اظهار کرد: رشد اقتصادی سال 95 مناسب خواهد بود و ما پیش‌بینی کردیم که رشدی 5 تا 6 درصدی به احتمال زیاد حاصل شود. همچنین امکان دستیابی به 6 تا 7 درصدی نیز بر اساس شاخص‌های اقتصادی موجود وجود دارد.
وی افزود: از سال 86 به بعد رشد اقتصادی کم یا منفی بود اما سال 95 از لحاظ رشد اقتصادی سال شاخصی به حساب می‌آید.
مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور ادامه داد: ایران شوک بزرگ نفتی در سال 94 را از سر گذرانده که کمتر به آن پرداخته شده است.
نیلی تصریح کرد: از سال جاری دولت مخارجی که در بودجه عمرانی می‌کند شکل و عنوان آن را عوض می‌کند که برای آن نیز باید فکری شود.
وی تأکید کرد: آثار برجام اینک در اقتصاد کشور ظاهر شده است که برای بهره‌گیری از آن امیدواریم در سال 96 نیز استمرار آن را شاهد باشیم هر چند نظام بانکی ما با چالش‌های جدی مواجه است.
مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور ادامه داد: تسهیل تجارت و افزایش سطح آن در سال 96 ادامه خواهد داشت و ما می‌توانیم تصویر خوبی در این خصوص داشته باشیم.
نیلی گفت: در سال 95 فروش گاز افزایش داشته است که این امر اثرات فراگیری در اقتصاد دارد و روند افزایش تولید گاز در سال 96 نیز ادامه خواهد یافت که ادامه آن منجر به رشد اقتصادی می‌شود.
وی با اشاره به اینکه اکنون در بزنگاه تاریخی برای اقتصاد کشور به سر می‌بریم، گفت: سرنوشت اقتصاد کشور در سال‌های 96 و 97 به شرایط و وضعیت رشد اقتصادی ما در سال جاری مرتبط است و اگر نتوانیم از این فضا استفاده کنیم در سال‌های 96 و 97 هم می‌توانیم رشد و شرایط اقتصادی داشته باشیم.
مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه برجام شرایط ثبات اقتصادی در کشور به‌وجود آورده است، گفت: دو موضوع ثبات در اقتصاد کلان و کاهش تورم باید حفظ شود و هیچ کشوری نمی‌تواند در شرایط تورمی رشد اقتصادی داشته باشد.
وی تأکید کرد: بسیاری از فعالان بخش خصوصی می‌گویند که اثرات دولت بر کاهش تورم باعث شده که رشد اقتصادی کشور کاهش پیدا کند اما باید توجه داشت که تورم 20 درصدی نباید دوباره برگردد و ثبات اقتصادی می‌تواند به رشد اقتصادی بینجامد.

  علائم تحرک مسکن دیده می‌شود
نیلی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به وضعیت بازار مسکن در سال آینده گفت: بخش مسکن در نیمه دوم سال 95 و سال 96 می‌تواند از تحرکی برخوردار باشد که علائم آن را اکنون مشاهده می‌کنیم.
وی افزود: شاخص‌ها نشان می‌دهد که تحرکی در بخش مسکن در حال مشاهده است و در مسیری حرکت می‌کنیم که بخش مسکن رشد زیادی داشته باشد.
وی با بیان اینکه بهبود شرایط اقتصادی کشور در گرو اجماع نظر در خصوص فعالیت‌های اقتصادی خواهد بود، گفت: در سال جاری اگر رشد 5 تا 6 درصدی در اقتصاد کشور داشته باشیم با استفاده از ظرفیت‌های خالی اقتصاد کشور بوده است ولی مقدار سرمایه‌گذاری مناسب نیست.
مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور تأکید کرد: ما به رقم‌های رشد بالای 20 درصد در اقتصاد کشور نیازمندیم.

  عوامل رشد اقتصادی سال‌جاری
نیلی در مورد اینکه چه عواملی در رشد اقتصادی سال 95 اثرگذار است، اظهار داشت: با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شد با تحریم‌های نفتی در اواخر سال 94 تولید نفت افزایش یابد، بنابراین وزارت نفت خودش را برای این موضوع آماده کرده بود و به محض برداشته شدن تحریم‌ها کار خودش را آغاز کرد.
وی تصریح کرد: بعد از برجام ما با افزایش جهشی در بخش نفت مواجه شدیم و بعد از افزایش 50 درصدی در ارزش افزوده نقش نفت سهم قابل توجهی در رشد اقتصادی 14/4 درصدی در بهار سال 94 داشت.
مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه عامل مهم در رشد اقتصادی سال 1395 همین افزایش جهشی تولید نفت است، تصریح کرد: البته با وجود افزایش زیاد در تولید نفت در سال 95 اما به دلیل کاهش قیمت نفت درآمد حاصل از صادرات نفت با سال 94 تفاوت چندانی نداشت.  به طوری که درآمد نفت در سال 94، 33 میلیارد دلار بود و این درآمد در سال 95، 36 میلیارد دلار است، بنابراین به‌رغم فروش بیشتر تفاوت چندانی در درآمد حاصل نشده است.
نیلی بیان داشت: اگر قرار بود سال 95 را با قیمت‌های موجود و بدون برجام به نتیجه برسانیم، درآمدهای نفتی امسال 22 میلیارد دلار می‌شد و اگر قیمت نفت معادل سال 1392 بود، درآمد حاصل از صادرات نفت با برجام 91 میلیارد دلار می‌شد.
مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور گفت: با توجه به اینکه به کاهش قیمت نفت توجه نمی‌شود، بنابراین راجع به آثار برجام دچار اشتباه می‌شویم.
وی با بیان اینکه ما در سال 95 در بزنگاه تاریخی قرار داریم، گفت: سرنوشت اقتصاد ما در سال‌های بعد به امسال وابسته است و اگر از شرایط رو به بهبودی که در سال 95 به وجود آمده خوب استفاده کنیم، در سال‌های 96 و 97 این شرایط می‌تواند به فرصت تبدیل شود و اگر این اتفاق نیفتد، در سال 96 دوباره شاهد رشد پایین اقتصادی خواهیم بود.

  خوانساری: تولید هنوز زمینگیر رکود است
همچنین رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با اشاره به اینکه بنگاه‌ها همچنان با مشکلات مالی دست به گریبانند و مشکلات ناشی از رکود ادامه دارد، گفت: واقعی نبودن نرخ ارز یکی از دلایل قاچاق در کشور است.
مسعود خوانساری در این نشست با اشاره به اینکه با وجود رشد اقتصادی در بهار امسال، هنوز چالش‌های عمده‌ای در بخش اقتصادی باقی مانده است، اظهار داشت: بنگاه‌های اقتصادی در کشور با مشکل نقدینگی و سرمایه در گردش روبه‌رو هستند. همچنین هنوز کمبود تقاضا در اکثر محصولات وجود دارد و کارخانجات با ظرفیت اسمی خود کار نمی‌کنند.
خوانساری با بیان اینکه بخش سرمایه‌گذاری و ساختمان هنوز در رکود است، گفت: اگرچه در بخش صنعت رشد داشتیم اما صنایع ساختمان در رکود هستند. همچنین اینکه هنوز بدهی‌های دولت به پیمانکاران وجود دارد و با وجود انتشار اوراق هنوز بخشی از آن به فروش نرفته است.
وی با اشاره به اینکه بانک‌های کشور هنوز نتوانسته‌اند ارتباط محکمی با بانک‌های جهان پیدا کنند، افزود: امیدواریم هر چه سریع‌تر دولت تلاش کند تا این مشکلات برطرف شود. در بخش صادرات و صنایع هم مشکلاتی داریم که رقابت در بازارهای بین‌المللی را با چالش مواجه کرده است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران با بیان اینکه محیط کسب و کار درایران نامساعد است، اظهار داشت: قیمت ارز هنوز واقعی نشده و همین باعث می‌شود که مشکلات عدیده‌ای دراقتصاد کشور به وجود آید.


تعداد بازدید : 392

ارسال نظر

ارسال