طرح مسکن اجتماعی روی میز هیأت دولت

  • شنبه 24 مهر 1395 ساعت 14:54

اخبار => اخبار

احمد میرخدایی:«طرحی در هیأت دولت است که با تصویب آن، خبرهای خوشی برای مسکن اجتماعی می‌رسد.» این پاسخ کوتاهی است که معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به سؤال همشهری درباره تکلیف مسکن اجتماعی در ماه‌های پایانی دولت یازدهم می‌دهد.
طرح مسکن اجتماعی روی میز هیأت دولت

گرچه حامد مظاهریان گفت: «هم‌اکنون دولت ترجیح داده است منابع مورد نیاز را برای تکمیل مسکن مهر هزینه کند و پس از آزاد شدن منابع از طرح مسکن مهر، آنها را به مسکن اجتماعی اختصاص دهد.» اما به‌نظر می‌رسد باقی‌ماندن طرح مسکن اجتماعی در حد حرف و برنامه، آن هم در سال پایانی فعالیت دولت یازدهم، مسئولان وزارت راه و شهرسازی را برآن داشته است تا پیش از اتمام مسکن مهر، به فکر چاره‌ای برای اجرای مسکن اجتماعی باشند.

حدود 22سال پیش، وعده اجرای طرح مسکن اجتماعی ویژه اقشار کم‌درآمد از سوی عباس آخوندی که آن زمان بر کرسی وزارت مسکن دولت ششم نشسته بود، داده شد و دوباره 3سال پیش در آبان92 همان وعده از سوی آخوندی در کسوت وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم تکرار شد و نگارش آن در دستور کار قرار گرفت اما پس از گذشت 3سال، باز هم در حد وعده باقی ماند.

حالا از اظهارات معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی چنین برمی‌آید که اگر هیأت دولت با طرح پیشنهادی مربوط به مسکن اجتماعی موافقت کند، احتمال اجرایی شدن آن در سال95 و پیش از اتمام مسکن مهر وجود دارد. مظاهریان پیش از این در نشست خبری شانزدهمین همایش سیاست‌های توسعه‌ای مسکن در ایران، از طرح ساخت 85هزار واحد مسکن اجتماعی در سال95 خبر داده بود ازاین‌رو بعید نیست طرحی که هم‌اکنون روی میز هیأت دولت است نیز مربوط به زمینه‌سازی برای ساخت همین 85هزار واحد مسکن اجتماعی باشد.

طرح جامع مسکن در شرایطی به‌عنوان راهکاری برای تأمین مسکن اقشار و دهک‌های کم‌درآمد اجتماع معرفی شد که صنعت ساختمان ایران، به‌ویژه ساخت‌وساز مسکونی، سنگین‌ترین رکود را تجربه می‌کرد. در این شرایط که افت شدید تولید مسکن را به همراه داشت، طرح مسکن اجتماعی آمده بود تا سقفی بالای سر قشرهای کم‌درآمد بسازد اما تاکنون که به عقیده کارشناسان کسری واحدهای مسکونی به بالای 5میلیون واحد رسیده، به هر دلیلی مسکوت مانده است.

مرور اظهارات مسئولان وزارت راه و شهرسازی، از روز مطرح شدن طرح مسکن اجتماعی تا روزهای اخیر، فراز و نشیبی را ترسیم می‌کند که در به درازا کشیدن فرایند اجرایی شدن این طرح، نمود پیدا کرده است.جدول


تعداد بازدید : 623

ارسال نظر

ارسال