یک مسئول در وزارت راه و شهرسازی:سازمان نظام مهندسی ساختمان نهاد صنفی نیست

  • شنبه 29 آبان 1395 ساعت 18:27

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: مدیرکل دفتر سازمان های نظام مهندسی و تشکل های حرفه ای وزارت راه و شهرسازی گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان بزرگ ترین نهاد حرفه ای کشور است و نباید نگرش صنفی به آن شود.
یک مسئول در وزارت راه و شهرسازی:سازمان نظام مهندسی ساختمان نهاد صنفی نیست

به گزارش ایرنا، منوچهر شیبانی اصل روز پنجشنبه در همایش اصول اخلاق حرفه ای افزود: امروزه در بسیاری از موارد شنیده می شود که از سازمان نظام مهندسی به عنوان یک نهاد صنفی یاد می کنند در حالی که این سازمان فراتر از این بحث هاست و اگر گاهی اوقات این سازمان به سمت و سوی فعالیت های خارج از اساس و بنیان های خود متمایل می شود، ناشی از توجه نکردن به نقش اصلی این نهاد بوده است.
وی اظهار کرد: در سال های اخیر کیفیت آموزش فارغ التحصیلان دانشگاهی رشته عمران و معماری کاهش یافته است و شیوه گزینش و ارائه آموزش در برخی دانشگاه ها شرایط مطلوبی در زمینه انتخاب اعضای هیات علمی دانشگاه ها و وجود کارگاه های حرفه ای و آزمایشگاهی ندارد.
شیبانی بیان کرد: کاهش ساخت و سازها در بخش دولتی با توجه به محدویت های اعتباری، افزایش ساخت و سازهای شهری غیر مجاز و بدون پروانه ساخت و افزایش بی رویه مهندسان که به سونامی مهندس معروف شده است از دیگر چالش های حوزه ساختمان و ساخت و ساز در کشور است.
وی افزود: هم اکنون 16 هزار مهندس ساختمان در سطح کشور وجود دارد که این از نظر کمی آمار قابل قبولی است ولی باید در خصوص سطح کیفی آن نیز تامل لازم را داشته باشیم.
وی گفت: افزایش احساس مسئولیت پذیری در بین مهندسان ناظر سازمان نظام مهندسی از مهمترین مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: ارائه صحیح و بی عیب و نقص خدمات باید در اولویت کاری سازمان و اعضای آن قرار گیرد چرا که رقابت زمانی ارزش دارد که با بالاترین کیفیت و رعایت اخلاق حرفه ای همراه باشد.
شیبانی افزود: امضا فروشی و پروانه فروشی از اتفاقات غیرقانونی است و در برخی موارد اخلاق مهندسی دچار چالش و برخی روش های ناپسند و غیرقابل قبول در عرصه اخلاق حرفه ای است که باید رفع شود.
وی اظهار کرد: تامین ایمنی، بهداشت سلامت و آسایش و صرفه اقتصادی مردم در بحث ساخت و ساز بر عهده مهندسان ساختمان است و آنها در قبال مردم مسئولیت دارند و باید طوری عمل کنند که نام مهندسان ایرانی در سطوح جهانی نیز بر سر زبان ها باشد.
به گزارش ایرنا، همایش یک روزه اصول اخلاق حرفه ای در سالن همایش های امام علی (ع) ارومیه برگزار شد.
محسن بهرامی غفاری تهیه کننده پیش نویس نظام نامه های حرفه ای و عضو شورای تدوین مقررات وزارت راه و شهرسازی از دیگر سخنرانان این همایش بود.


تعداد بازدید : 563

ارسال نظر

ارسال