فضایی مناسب و جنگلی در زیر‌ساختاری از فولاد و شیشه

  • دوشنبه 22 آذر 1395

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره ونما: فضای با‌دولت سین‌شیم (Badewelt Sinsheim) بهشتی است استوایی برای کسانی‌که به آفتاب‌گرفتن علاقه دارند. این فضای بی‌نظیر درون پوسته‌ای شیشه‌ای-‌فولادی در کریشگائو آلمان (German Kraichgau) ساخته شده است.
فضایی مناسب و جنگلی در زیر‌ساختاری از فولاد و شیشه

به گزارش باشگاه در و پنجره ونما، سقف باز‌شونده و سطح نما با استفاده از محصول رایکوترم S-I (I-RAICO Therm+S) و سیستم قید و وادار H-I ساخته شده ‌است. این ساختار، امکان ساخت بنایی هندسی را به‌همراه ظاهری پیچیده و مقاوم در‌برابر خوردگی و زه‌کشی لازم فراهم آورده است.

در پایان سال 2012، با‌دولت سین‌شیم در کنار راین-‌نکار آرنا (Rhein-Nekar Arena) افتتاح شد. این ساختار در مساحتی بالغ بر 64 هزار متر‌مربع بنا شده و به‌همراه استخر بزرگ آبی، بهشت جنگلی و سونا و حمام آفتاب، درمجموع محیطی مناسب را برای بازدیدکنندگان فراهم نموده است. این مجموعة وسیع توسط مجموعه شرکت‌های ووند (Wund) بنا شده که 45 میلیون یورو در سین‌شیم سرمایه‌گذاری کرده‌اند. یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های این بهشت، 400 درخت نخلی است که از فلوریدا و مالزی به این مکان آورده شده تا حس مطلوب دریای جنوب را ایجاد کنند.

به‌گفتة پیتر اکرت (Peter Eckert)، مدیر پروژه و مسئول این توسعه در ووند، هر بخش از این مجموعه، شرایط خاص و جذابی را به‌وجود آورده است. نمای شیشه‌ای بزرگ امکان دید مناظر خارج از محوطه و همچنین سقف 18 متری گنبدی‌‌شکل این مجموعه بر جذابیت آن افزوده است.

کل ساختار سقف این پروژه که به‌عرض 45 متر و طول 60 متر گسترده شده، توسط ریل‌هایی قابلیت باز و بسته شدن دارد و این مزیت امکان استراحت حاضران را در هوای گرم، فراهم می‌کند. استفاده از اجزای شیشه‌ای بدون پوشش بدان معناست که شدت نور درمجموعه بدون توجه به میزان باز‌بودن سقف، تغییر چندانی ندارد. در‌نتیجه، از حرارت طبیعی خورشید بهره‌برداری بهینه شده و سیستم تهویه را می‌توان بدون آن‌که ساختار شیشه‌ای با مازاد حرارتی روبرو گردد، خاموش کرد.

شکل ‌هندسی و ظاهر خاص و پیچیدة بنا:

شرکت استال بائو پیشلر (Stahlbau Pichler Gmbh/Srl) واقع در بولزانو (Bolzano) مسئول ساختار فولادی و نصب کرتنوال می‌باشد. به‌گفتة یوشن مالکنت (Yochen Mahlknecht)،‌ مدیر پروژة توسعة سین‌شیم در استال بائو پیشلر، "در این مدت زمان کمی که دراختیار داشتیم، دشوارترین کار، ایجاد کمترین خطوط دید برای وادارها و قیدها بوده است".

یوشن در ادامه می‌گوید: "همزمان لازم بود که ما شکل هندسی پیچیدة این ساختمان (یعنی مقاطع مورب و ناقل بین قسمت‌های مختلف نما و همچنین سیستم زه‌کشی سه‌طبقة نصب‌شده) را درنظر داشته باشیم و همزمان ایجاد مقاومت به خوردگی در بخش استخر نیز ضروری بود".

استفاده از سیستم رایکو‌ترم برای خلق ساختار مورد‌نظر:

کل ساختار توسط سیستم رایکوترم S-I (I-RAICO THERM S ) و سیستم قید و وادار H-I با عرض 56 و 76 میلیمتر خلق شد. این مجموعه شامل سقف 2300 مترمربعی، 1700 مترمربع کرتنوال مورب با تقسیمات عمودی، 1000 مترمربع کرتنوال با تقسیمات افقی و راهرویی بزرگ به ابعاد 500 متر‌مربع با نمایی با شیب 45 درجه می‌باشد.

کرتنوال‌های دیگر مورد استفاده، توسط پروفیل‌های آلومینیومی به کرتنوال‌های مزبور متصل شده که این اتصال از‌طریق پیچ‌های متعدد و پیچ‌ و مهره‌های لنگری صورت گرفته است.

البته به‌طور همزمان، کانال‌هایی از جنس فولاد ضد‌زنگ و آلومینیوم نیز به این مجموعه جوش داده شد.

نوارهای پرس‌شدة فلزی در بخش وادارها مورد استفاده قرار گرفته و در نقاطی خاص اطراف قیدها، نقاط مکش قرار گرفت. وزن شیشة مورد استفاده در این ساختار در هر بخش متفاوت و بین 400-240 کیلوگرم متغیر می‌باشد. ابعاد پانل‌های شیشه‌ای مورد استفاده در‌حدود 2 متر عرضی و 8/3 متر طولی می‌باشد.

حفاظت بهینه در‌برابر خوردگی سقف و کرتنوال:

به‌منظور محافظت استخر از فرآیند خوردگی، همانند بسیاری دیگر از بخش‌های این ساختار، در کارخانه پوشش‌دهی لازم بر آن اعمال شده بود. با استفاده از کانال‌های پیچ آلومینیومی یا جوش داده شده، می‌توان به محافظت در‌برابر خوردگی کلاس C4 با سیستم پوشش‌دهی چند لایه نیز ‌دست یافت.

هنگامی‌که از این کانال پیچ استفاده می‌شود، اجزای مختلف ساختار جهت اعمال پوشش لازم، به‌خوبی در دسترس‌اند چرا‌که هیچ سطح‌مقطعی برای پیچ در دید نخواهد بود.

همچنین تولیدکنندگان از میزان بالای عایقیت و توانایی انتقال بار سیستم رایکوترم بهره‌مند گردیدند که البته می‌توان از این سیستم همزمان در تولید کرتنوال و ساختار سقف استفاده کرد و آن‌را با سیستم‌هایی با عرضه‌های مختلف و انواع درزبندی‌ هماهنگ ساخت.

ایمنی بالاترین اولویت:

در شرکت با‌دولت سین‌شیم، ایمنی از‌طریق استفاده رایکوترم و همچنین آنالیز ممیزی اجرا‌شده توسط شرکت قبل از شروع ساخت، تضمین می‌گردد.

از این طریق، امکان تکمیل کل ساختار سقف و کرتنوال طی چند ماه فراهم گردید و این بهشت عظیم طبق برنامه تنها یک‌سال بعد از عملیات ساختمانی در دسامبر 2012 افتتاح گردید.


تعداد بازدید : 825

ارسال نظر

ارسال