آیا ترافیک نمایشگاه راه‌حلی دارد؟

  • دوشنبه 6 دی 1395

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره ونما: جز تهران هیچ شهر دیگری را در کشور سراغ نداریم که روزانه بیش از ۴میلیون خودرو در آن حرکت کرده یا روزانه ۱۸میلیون سفر شهری در آن صورت بگیرد.
آیا ترافیک نمایشگاه راه‌حلی دارد؟

ما در تهران البته رکوردهای جهانی هم داریم. مثلا در کمتر شهری از دنیا 67درصد معابر در اشغال خودروهایی است که تنها 40درصد کار جابه‌جایی را انجام می‌دهند. ما حتی کمتر شهری را در دنیا سراغ داریم که دست‌کم سالی 100هزار خودرو به آن اضافه شود بدون اینکه خودروهای فرسوده‌اش از رده خارج شوند. از سوی دیگر سالانه حدود 80نمایشگاه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود که خود از عوامل اصلی ترافیک در شمال شهر است.

معابر شهر تهران 4برابر ظرفیتی که دارند از سوی خودروها اشغال شده‌اند؛ همچنین ساخت بزرگراه و خیابان‌های جدید فایده‌ای ندارد چراکه شبکه جامع بزرگراهی پایتخت تکمیل شده است و باید برای مدیریت خودروها به فکر چاره بود. اما یکی از قطب‌های ترافیک‌ساز شهر، نمایشگاه‌هایی است که در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شوند. طبق تقویم منتشر شده از سوی شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران هر سال بیش از 80عنوان نمایشگاه در این محل برگزار می‌شود. به‌عبارت دیگر تقریبا هر 4 روز یک نمایشگاه داخل شهر برگزار می‌شود.

  • جایگزین مناسب برای نمایشگاه‌ها

هفتم آذرماه گذشته برگزاری همزمان نمایشگاه‌های پرمخاطب، نظیر نمایشگاه لوازم خانگی به ترافیکی منجر شد که علاوه بر بزرگراه‌های مدرس، چمران و چهارراه پارک وی حتی کوچه پسکوچه‌های تجریش را نیز درگیر کرده بود. غلط بودن این تصور که می‌توان با انتقال نمایشگاه از اتوبان چمران به مصلای امام خمینی یا برعکس وضع ترافیک ناشی از برگزاری نمایشگاه را بهبود ‌بخشید به اثبات رسیده است. به قول معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران دیگر نمی‌توان برای ترافیک نمایشگاه بین‌المللی در تهران راه‌حل جدیدی ارائه داد.

به گفته سید مازیار حسینی، یکی از دلایل اصلی شکل‌گیری مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب با هزینه یک‌‌هزار و 800میلیارد تومان همین وضعیت ترافیکی نمایشگاه بین‌المللی بود که دیگر برای حل ترافیک آن راهکاری وجود نداشت. وی با اشاره به نارضایتی‌های مردمی بابت ترافیک حاصل از برگزاری نمایشگاه‌ها افزود: مدیریت شهری، شهر آفتاب را بنا به استانداردهای روز دنیا، در فضای بهتر و جایگاه مناسب ساخت تا امکان حل معضلات ترافیکی هنگام برپایی نمایشگاه در داخل شهر را فراهم کند.

در این باره محمدمهدی تندگویان، عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران نیز با اشاره به اینکه 10‌ماه است شهرآفتاب ساخته شده اما رونقی ندارد، گفت: اخیرا شهر آفتاب از سوی اتحادیه برگزاری نمایشگاه‌های دنیا از هر نظر مورد تأیید قرار گرفته است؛ بنابراین دیگر هیچ دلیلی برای عدم‌برگزاری نمایشگاه در شهر‌آفتاب وجود ندارد.

  • بی‌توجهی به سرمایه موجود

محسن پیرهادی، عضو هیأت‌رئیسه شورای شهر تهران نیز از عدم‌همکاری دولت و مقاومت در برابر استفاده از نمایشگاه شهر آفتاب انتقاد کرد و گفت: انتقال نمایشگاه سئول به شهر آفتاب یک تصمیم جمعی بود که از سوی دولت، نمایندگان مجلس و مدیریت شهری گرفته شد ولی حالا که نمی‌توانند برای انتقال این نمایشگاه به شهر آفتاب تصمیم بگیرند جای سؤال دارد که چرا این همه برای آ‌ن هزینه شده است؟

پرویز سروری، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران نیز یکی از مهم‌ترین دلایل قفل شدن ترافیک شمال شهر تهران را برگزاری نمایشگاه‌ها می‌داند. از نظر این عضو شورای شهر دیگر اصرار دولت بر برگزاری نمایشگاه‌ها در داخل شهر صحیح نیست. وی همچنین اعلام کرد: شهر آفتاب برای برگزاری نمایشگاه آمادگی لازم برای حضور مخاطبان نمایشگاه‌ها ازجمله مترو و پارکینگ را دارد اما تنها نکته مورد نیاز عزمی است که باید دولت برای انتقال نمایشگاه‌ها به مجموعه شهر آفتاب داشته باشد که البته این عزم را نمی‌بینیم.

اقبال شاکری، رئیس کمیته عمران شورای شهر هم تأکید دارد که پس از اتمام کار ساخت نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب باید تمامی نمایشگاه‌ها به این نقطه منتقل شوند. وی حتی از انجام مکاتباتی از سوی مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران با وزیر صنعت، معدن و تجارت سخن گفت که در آن خواسته شده برگزاری نمایشگاه‌ها در شهر آ‌فتاب صورت گیرد. از نظر شاکری در شرایطی که سرمایه‌های مردم در شهر آفتاب، آفتاب می‌خورد استفاده نکردن از آن بی‌تدبیری و بی‌مسئولیتی خواهد بود. همچنین احمد دنیامالی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران، با مثبت ارزیابی کردن نظر وزیر صنعت، معدن و تجارت برای برپایی نمایشگاه‌های مختلف تهران در شهر آفتاب، گفت: هر زمانی که یک نمایشگاه داخلی یا بین‌المللی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی برپا می‌شود ترافیک شهر تهران بسیار سخت‌تر و حادتر می‌شود؛ درحالی‌که شهر آفتاب با هدف رفع همین مشکل ساخته شد و ما انتظار داریم تمامی نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی در محل شهر آفتاب برگزار شود. دنیامالی از برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در مصلای تهران نیز انتقاد کرد و گفت: اساسا کارکرد مصلای تهران برپایی نمایشگاه‌های پرمخاطب مثل نمایشگاه کتاب نیست.


تعداد بازدید : 689

ارسال نظر

ارسال