ساخت آینده

  • چهارشنبه 30 دی 1394

اخبار => اخبار

ساخت آینده

بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که چگونه نیاز به واحدهای فتوولتائیک ساختمانی ادغام‌شده در پروژه‌های ساختمان‌سازی جدید امارات‌متحدة‌عربی و کشورهای خارج از امارات رو ‌به افزایش است.

ساختمان‌سازی در خاورمیانه روند تغییر در زمینة طراحی، ساخت، عملیات سازنده در راستای اثرات زیست‌محیطی، خلق طرح‌های احیاء‌کننده و اطمینان از بازده ساختمانی را طی می‌کند.

تعداد زیادی از دست‌اندرکاران این صنعت در منطقه، از فرصت‌های منحصربه‌فرد ناشی از رویارویی با شیوه‌های توسعة متعارف را در راستای کاهش کل انرژی مصرفی استفادة بهینه می‌کند.

بسیاری از این افراد، در ساختمان‌ها و بازسازی‌ها، خود را با BIPV (واحدهای فتوولتائیک ساختمانی ادغام‌شده) تطابق می‌دهند. هرچند مفهوم BIPV جدید بوده و در مراحل اولیة خود در منطقة خاورمیانه قرار دارد، اما در سال‌های اخیر به‌طور گسترده در اقصی نقاط جهان مورد استفاده قرار گرفته و قرار است به جزئی جدایی‌ناپذیر از ساختمان‌سازی تبدیل گردد.

BIPV منطقه‌ای:

همانطورکه منابع وسیع نفت و گاز در اعماق صحرا قرار دارد، آفتاب نیز در خاورمیانه فراوان است. مکان استراتژیک جغرافیایی این منطقه، پتانسیل تولید انرژی خورشیدی را افزایش می‌دهد، چراکه در این منطقه 330 روز آفتابی و صاف وجود دارد. طی بررسی‌های اخیری که در خاورمیانه صورت گرفت، مشخص شد که حضور BIPV‌ها در ساختمان‌های مناطق گرم و آفتابی خاورمیانه می‌تواند هزینة کلی مصرف انرژی را 33 درصد کاهش دهد.

در خاورمیانه ساختمان‌ها 70 درصد از انرژی را مصرف می‌کنند درحالی‌که متوسط مصرف جهانی انرژی ساختمان‌ها در سطح بین‌الملل 43 درصد است. منطقة خاورمیانه در مبحث ساختمان‌های سبز، همواره پیشکسوت بوده است. از ژانویة سال 2013، حضور ساختمان‌هایی با استاندارد 1384 LEED در منطقة خاورمیانه پررنگ‌تر شده است. در منطقة خاورمیانه، امارات‌متحدة‌عربی در ثبت و گواهی‌دهی به ساختمان‌های سبز پیشرو بوده و پس از امارات، عربستان‌سعودی و قطر قرار دارند. از سال 2014 به بعد، دوبی دارا‌بودن گواهینامة LEED را برای تمامی ساختمان‌ها اجباری کرده است که درنتیجه تقاضا برای محصولات BIPV در منطقه افزایش یافت.

با این وجود، پذیرش بیشتر BIPV از جانب تصمیم‌گیرندگان (نظیر معماران، دکوراتورها و اجراکنندگان) در بخش ساختمان و افزایش آگاهی و تمایل به استفاده از PV در ساختمان‌های خود هنوز به محرک نیاز دارد.

لذا لازم است که مشتری با داشتن تعریفی واضح از طراحی، مفهوم و نیاز به این دستاورد، متقاعد شود و لازم است که این امر از همان مرحلة آغازین پروژه رخ داده و تا پایان مرحلة ساخت ادامه یابد.

BIPV به یکی از سریع‌ترین بخش‌های رو به رشد صنعت خورشیدی در سطح بین‌الملل تبدیل خواهد شد به‌طوری‌که تا سال 2017، 6/4 گیگا‌وات نصب خواهد داشت. در خاورمیانه برخی از پروژه‌های کلیدی، BIPV را در ساختمان‌های جدید افزوده‌اند، لکن سرعت بهره‌برداری از این تکنولوژی حتی به گرد پای اروپای‌غربی نمی‌رسد که البته اروپای‌غربی پیشکسوت در اجرای تکنولوژی BIPV است.

پروژة اصلی

نام شرکت

پروژه

شتن‌سولار

مرکز بورجومان، دوبی

شتن‌سولار (Scheuten)

فراری، دوبی

اونیکس‌سولار

برج خلیفه

گروه الحامد

مصور

ابوظبی برنامة سقف سولاری را به اجرا درآورده که در آن مصرف‌کنندگان سیستم PV (تجاری، مسکونی، دولتی و دیگران) جهت نصب سیستم تکنولوژی سولار فتوولتائیک برروی سقف‌ها، تخفیف دریافت می‌کنند که از این طریق می‌توانند درآمد اضافی ازطریق تولید الکتریسیته و بازگشت آن به شبکة تولیدی ایجاد نمایند.

موارد مشابهی در عربستان‌سعودی مورد بررسی قرار گرفته‌اند که از آن جمله می‌توان به شهر انرژی تجدیدپذیر واقعی کینگ عبدالله (KACARE)، دانشگاه علم‌و‌صنعت کینگ‌ عبداله و سایر موارد اشاره نمود. اما اجرای کامل اینگونه پروژه‌ها شامل مکانیزم‌های مالی بوده که نیاز به حمایت قانونی و مالی از بخش‌های عمومی و خصوصی خواهد بود.

جذابیت بازار:

از زمانی‌که انرژی واحد و مقیاس آن با توجه به مازاد موجودی، قیمت‌ها را به کمترین مقدار خود سوق داد، منطقة خاورمیانه به پتانیسل استفاده از انرژی خورشیدی پشت کرده است. اما این کشورهای وابسته به نفت نیاز دارند تا به‌طور جدی متقاعد شده و بتوانند خود را کاملاً از سوخت فسیلی رها سازند.

انستیتوی صنایع سولار امارات پیش‌بینی می‌کند که بازار سولار (خورشیدی) کشورهای منطقة منا (خاورمیانه و شمال آفریقا) تا پایان سال 2015 به 5/3 گیگاوات خواهد رسید. این رقم 8 درصد از کل تقاضای جهانی را در سال 2015 دربر خواهد گرفت. عربستان‌سعودی سعی دارد در سال 2015، نخستین بازار تولیدکنندة انرژی (ازطریق انرژی سولار) درمقیاس گیگا‌وات باشد.

انتظار می‌رود که تقریباً 70 درصد تقاضا از جانب عربستان‌سعودی و برنامة K.A.CARE این کشور نشأت گیرد. با این وجود امارات‌متحدة‌عربی همواره سردمدار بازار در منطقه باقی می‌ماند. علاوه بر مجموعه برنامه‌های منظم که اطلاعات دربارة ساختمان سبز را افزایش می‌دهند، امارات‌متحدة‌عربی تنها کشور در میان کشورهای خاورمیانه بوده که این اطلاعات و آگاهی را به‌صورت محسوسی در ساختمان‌ها به‌کار برده است. برجسته‌ترین پروژه، پروژة مصدر سیتی (Masdar City) و انستیتویی در ابوظبی (Institute in Abu dhabi) بوده که انتظار دارند یکی از مکان‌های متحمل خواص فوق در کرة زمین باشند.

مصدر سیتی به‌دنبال ارائه مدلی از ساخت‌و‌ساز سبز و زندگی در میان واحدهای تجاری، مسکونی، آکادمیک و صنعتی ادغام‌شده‌ای است که حول توسعة شهری پایدار قرار گرفته‌اند. پایه و اساس کلیدی این شهر تمایل به پرورش‌ و ادغام تکنولوژی‌های جدید و درحال ظهور وابسته به توسعة پایدار، انرژی تجدیدپذیر و ساخت‌و‌ساز سبز داخل شهر بوده که با زندگی روزمره تطابق داشته باشد. این شهر تصمیم دارد نمونه‌ای از توسعة پایدار باشد که بتواند به‌عنوان نمونة اولیه برای ساخت‌و‌سازهای سبز مشابه و پروژه‌های پایدار در منطقه و نمونه‌ای تجربی از پایداری عمل نماید. در دوبی، شرکت سرمایه‌گذاری تکام (TECOM) که عضو شرکت نیمه‌دولتی سرمایه‌گذاری دوبی هلدینگ می‌باشد، درحال توسعة پروژة ENPARK (پارک انرژی و محیط‌زیست، The Energy and Environment Park) تحت بخش محیط‌زیست و انرژی پایدار این شرکت می‌باشد.

با وجود آنکه حوزة فعالیت و وسعت انپارک کوچکتر از مصدر است، انپارک به‌عنوان محیطی فعال برای شرکت‌های انرژی و محیط‌زیستی مرتبط با توسعة کسب‌و‌کار پایدار، عمل خواهد کرد.

در ماه اکتبر سال 2013، دولت قطر برنامة بررسی پتانسیل انرژی خورشیدی بی‌انتها در کشور با فاز اولیه تولید 200 مگاوات پروژه‌های PV (فتوولتائیک) را اعلام نمود.

کشور قطر تصمیم دارد 20 درصد از انرژی موردنیاز خود را تا سال 2024 از منابع تجدیدپذیر تأمین نماید. گفته می‌شود که عمان بیشترین منابع خورشیدی را در جهان داراست به‌طوری‌که پتانسیل تأمین کل تقاضای کنونی انرژی عمان را دارد.

سود سهامداران:

آگاهی از نیاز به توسعة ساختمان‌های سبز و محیط‌های پایدار در امارات به‌سرعت رو به افزایش است و تلاش جهت هماهنگی در سراسر زنجیرة تولید در راستای ترویج ساختمان سبز، به‌وجود آمده است. عدنان شریفی، دبیر شورای ساختمان سبز امارات می‌گوید: "استفاده از پانل‌های خورشیدی در بدنة ساختمان جهت تولید انرژی برای گرم‌کردن آب، سیستم‌های HVAC و تولید الکتریسیته، گام بزرگی در راستای آن است که استفاده از ساختمان‌ها را برای ما آسان کند."

وحید فتوحی (Vahid Fotuhi)، رئیس انستیتوی صنایع خورشیدی خاورمیانه، می‌گوید: "بازار BIPV کوچک بوده اما درحال رشد است. درصورتی‌که دوبی برندة مزایده شود، برنامه‌های بزرگی برای استفاده از تکنولوژی BIPV در نمایشگاه 2020 وجود دارد. شرکت‌های متفاوتی وجود دارند که پانل‌های مشابه تولید می‌کنند، اما هم‌اکنون انواع خاص و نادری از پانل‌ها وجود دارند که از لحاظ تجاری، امکان ترقی آن‌ها فراهم نیست."

براساس اظهارات کیوسرا (Kyocera) سولار (که محصولات آن در امارات توسط شرکت گرین انرژی LLC توزیع می‌گردد)، یکی از بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده و تأمین‌کنندة محصولات انرژی خورشیدی (سولار) یکپارچه، BIPV معرف مجموعه‌ای از تکنولوژی‌های تولید انرژی تجدیدناپذیر ارتقاء‌یافته و نمای خارجی ساختمان بوده که با استفاده از روش سعی و خطا در ساختمان می‌تواند در منطقه بسیار موفقیت‌آمیز باشد.

شرکت شیشة امارات (امارات گلاس):

بزرگترین تولیدکنندة شیشه در امارات، شرکت سرمایه‌گذاری (Dubai investment) می‌باشد که موفق به عقد قرارداد دو‌طرفه‌ای با شرکت سوئیس‌لنسو (Swisslnso)- یک شرکت کارشناس تکنولوژی- جهت تولید پانل‌های سولار BIPV شده است. شرکت امارات اینسولر (Insolaire)، که 51 درصد از سهام آن متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری دوبی است، شیشه‌های رنگی سولار تولید می‌نماید و مدعی است که طی 5-4 سال آینده، 10 درصد از بازار جهانی پانل‌های خورشیدی را تأمین خواهد کرد. تاکنون امارات اینسولر دو قرارداد جهت تأمین پانل‌های موردنیاز فرودگاه بین‌المللی سائوپائولو و یک طرح مسکن در سنگاپور امضاء کرده است.

در تولید این پانل‌های BIPV از تکنولوژی کروماتکس خاصی استفاده می‌شود که به‌همراه انستیتوی فدرال تکنولوژی سوئیس طراحی شده و می‌توانند به‌طور یکنواخت نمای ساختمان را پوشش دهند. در ابتدا، این محصولات توسط شرکت امارات گلاس (Emirates glass) تولید خواهند شد که این شرکت در تولید شیشه معماری با انرژی کارآمد، تخصص ویژه‌‌ای دارد. تولید در دو کارخانة تولیدی اماراتی شیشه‌سازی یکی واقع در دوبی و دیگری در عربستان‌سعودی صورت خواهد گرفت. هر دوی این شرکت‌ها طی 18 ماه آینده 2 میلیون دلار در اینسولر امارات سرمایه‌گذاری خواهند کرد تا ظرفیت تولید را افزایش دهند. به‌گفتة امارات گلاس، پانل‌های تولیدی این شرکت 17-5 درصد گران‌تر از پانل‌های معمولی خواهند بود و هزینة نهایی این محصولات برای مشتریان درحدود 991 درهم به‌ازای هر مترمربع خواهد بود.

به‌گفتة خالید‌بن‌کالبان، مدیر اجرایی شرکت سرمایه‌گذاری دوبی Dubai Investment)) این محصول در سراسر جهان قابل دسترسی است.

این تکنولوژی نمونه‌ای از ارتقاء تکنولوژی در شیشه‌های سولار می‌باشد. کروماتکس  (Kromatix)نه‌تنها در منطقة خاورمیانه بی‌نظیر است بلکه در سراسر جهان منحصر‌به‌فرد است.

شرکت گلدن گلاس :(Golden Glass)

شرکت چینی گلدن گلاس برندة پروژة طراحی، ساخت و اجرای یکی از بزرگترین پروژه‌های BIPV در عربستان‌سعودی شده است. این پروژه در دفتر مرکزی بانک سامبا  (Samba)گروه مالی سامبا در منطقة کینگ عبدالله در شمال پایتخت ریاض، واقع شده و در مساحتی به متراژ 10 هزار مترمربع قرار دارد.

شرکت گلدن گلاس 700 قطعه BIPV دوجداره و ماژول خورشیدی PVT برروی سقف برج نصب خواهد کرد که ظرفیت ‌آنها 129 کیلووات برآورد می‌شود.

شرکت ارتکس (Ertex):

شرکت استرالیایی ارتکس سولار ‌تکنیک (Ertex Solar Technik)، به‌تازگی نصب BIPV در العین (Al Ain) واقع در امارات‌متحدة‌عربی را به پایان رسانیده است. این شرکت 1030 ماژول (سلول) کارآمد با خروجی 149 کیلو‌وات (KWP) برای مرکز آموزش شیخ‌زاید در باغ‌ وحش العین نصب کرده است. پانل‌های به‌کار رفته به‌طور سفارشی توسط ارتکس ساخته شده و دارای دو لایه شیشه 2 میلی‌متری تمپر‌شده هستند که می‌توانند 400 کیلوگرم وزن را متحمل شوند. پس از پیاده‌سازی، ساختمان شیخ‌زاید موفق به دریافت رتبة مروارید پنجم  (Five pearl)که بالاترین رتبه در این مجموعه است، گردید.

به‌گفتة دتیر مور، مدیرعامل ارتکس، حرارت بالا، شکل عجیب ساختمان و مقادیر بالای گردوغبار بر‌‌روی سقف این ساختار، همگی در حین کار برروی این پروژه، چالش‌هایی برای این شرکت محسوب می‌شوند.

سنت گوبین (Saint Gobain):

در سال 2012 بخش مواد جدید سنت‌گوبین قرار‌داد مشترکی با شاهزاده عبدالعزیز ‌آل‌صعود منعقد کرد که براساس آن مقرر شد که یک شرکت تکنولوژی بالا در زمینة انرژی خورشیدی در عربستان‌سعودی تأسیس گردد. براساس این قرار‌داد مشترک، سنت‌گوبین در زمینة تکنیکی و تخصصی مهندسی جهت ساخت و راه‌اندازی واحد تولیدی ماژول (سلول) PV نازک، در عربستان همکاری خواهد کرد.

این پروژه بخشی از برنامة بزرگتری است که شامل ساخت یک نیروگاه در عربستان می‌باشد. این اتحاد استراتژیک بنایی برای سایر فعالیت‌ها در زمینة انرژی خورشیدی خواهد بود. علاوه بر آن، موجب سرعت‌بخشیدن به توسعة واحد‌های خورشیدی در عربستان خواهد بود که مجهز به سلول‌های خورشیدی با استفاده از تکنولوژی CIGS پیشرفته می‌باشند.

مجموعة  K.A.Care در سال 2010 در عربستان تأسیس شد که مسئول تولید انرژی هسته‌ای و تجدید‌پذیر در این کشور می‌باشد. این مجموعه تصمیم دارد تا سال 2032، ظرفیت 41 گیگاوات (Gwp) انرژی خورشیدی نصب کند که از این میزان 166 گیگاوات توسط سلول‌های ظرفیت PV تولید خواهند شد.

ژان-پیرفلوریس، از کارشناسان سنت‌گوبین، می‌گوید: "ما افتخار آن‌را داریم که با ملک‌ عبدالعزیز همکاری داشته باشیم و از این طریق تکنولوژی و تخصص خود را در تبدیل انرژی خورشیدی به منبع قابل رقابت برای تولید الکتریسیته در عربستان به‌کار بریم.

هزینة الکتریسیته‌ای که از این طریق تولید می‌شود با توجه به مقادیر بالای انرژی خورشیدی، ناچیز خواهد بود."

ملک‌ عبدالعزیز تأکید می‌کند که عربستان از دو جهت به‌واسطة این همکاری سود خواهد برد:

اولاً، این روش، روش مؤثری در تولید الکتریسیته می‌باشد، ازطرفی، معرفی تکنولوژی جدید به عربستان حاصل این قرارداد خواهد بود.

شرکت شتون سولار (Schetuon Solar):

شرکت شتون سولار دربارة پتانسیل استفاده از سلول‌های BIPVها بسیار خوش‌بین است. این شرکت در سال 1950 تأسیس شد و برای مدت طولانی به تولید شیشه‌های تخت پرداخت. در سال 1970 شتون به نخستین شرکت تولید‌کنندة شیشه عایق تبدیل شد و پس از آن در سال 1983 تولید‌کنندة شیشة لامینه یا متورق، شیشه تمپرشده در سال 1990، شیشة کوت‌شده در سال 1995 و شیشة ضد‌آتش در سال 2007 نیز گردید. از سال 2002 شرکت شتون بر تولید و توسعة سیستم‌های  BIPVنیز تمرکز داشته است.

شرکت شتون پیشکسوت در سیستم‌های انرژی خورشیدی بوده و دارای واحد تولید ماژول BIPV (سلول) در آلمان می‌باشد. به‌گفتة رضا شیبانی، مدیریت بخش خاورمیانه شرکت شتون، استفاده از تکنولوژی PV در بدنة ساختمان آنچنان که به‌نظر می‌رسد مبهم نیست و درعوض نشان‌دهندة همگرایی طبیعی گرایش‌های مختلف اعضاء ساختمان است. درواقع سطوح بکاررفته برای نصب PV، سطوح بلااستفادة وسیع ساختمان‌های بلند در خاورمیانه می‌باشند.

نصب PV در نما و سقف‌ها موجب کاهش وابستگی به انرژی شبکه‌ای به‌خصوص در ساعات پرمصرف می‌شود و همزمان این واحدها به‌عنوان نما نیز عمل می‌کنند.

شیبانی در ادامه می‌گوید: این محصولات تنها مدرن و جدید نیستند بلکه انرژی نیز تولید می‌کنند.

گروه هانرجی سولار (Hanergy Solar):

شرکت چینی هانرجی موفق به راه‌اندازی شاخه‌ای جدید به‌نام گروه انرژی و کاربرد هانرژی گلوبال‌ سولار (Hanergy Global Solar) گردیده که شامل 4 واحد تولید صنایع پایین‌دستی مرکزی است که یکی از آنها متمرکز بر صنعتBIPV  است.

واحد تولیدکنندة BIPV برروی تولید ماژول‌های خورشیدی با ضخامت نازک انتقال‌دهندة نور که در مصالح ساختمانی به‌کار رفته در ساختمان‌های تجاری و ساختمان‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند، متمرکز شده است. این شرکت دفتری را نیز جهت سفارشات به بازار خاورمیانه اختصاص داده است.

شرکت دایسول و تاسنی (Dyesol Ltd & Tusnee):

شرکت سعودیایی تاسنی (شرکت ملی صنعتی عربستان‌سعودی Tasnee)، 4 میلیون دلار استرالیا در شرکت دایسول، تولید‌کنندة BIPV، سرمایه‌گذاری کرده است. این شرکت همچنین دارای قرارداد سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت پیکلینگتون می‌باشد. شرکت‌های تاسنی و دایسول برای چندین فقره همکاری و فرصت‌های سرمایه‌گذاری درحال مذاکره هستند که این مذاکرات به همکاری R&D، پروژه‌هایی در زمینة پتانسیل به نمایش گذاشتن محصولات در خاورمیانه و سرمایه‌گذاری بیشتر تا سقف 20 میلیون دلار استرالیا، در دایسول متمرکز می‌باشند. شرکت تاسنی، شرکت صنعتی ادغام‌شده‌ای است که در بورس کالاهای عربستان‌سعودی ثبت گردید و دومین تولید‌کنندة بزرگ اکسید تیتانیوم در جهان محسوب می‌شود. این شرکت صاحب چندین معدن تیتانیوم در استرالیا بوده که عمدتاً ازطریق تصاحب منابع بماکس (Bemax) به آنها دست یافته است.

عدم وجود مشوق لازم:

BIPV گران‌تر از سایر محصولات خورشیدی است. این محصولات برای بیشتر مردم منطقه هزینة سنگینی دارد و دولت‌های خاورمیانه مشوق‌های مالی اندکی را به ساختمان‌های این منطقه اختصاص داده‌اند تا ساکنین بتوانند سقف خانه‌های خود را با این محصولات گران مسقف سازند.

به‌گفتة دانیل پدروسو (Daniel Pedroso)، مدیرفروش منطقه شرکت ایزوفوتون (Isofoton)، تا زمانی‌که دولت امارات انگیزه و مشوق لازم برای سرمایه‌گذاری در این زمینه را فراهم نسازد، BIPV‌ها گزینه‌ای منتخب و ماندنی نخواهند بود."

جذب در بازار

کشور

جذابیت بازار (درمقیاس 5)

عربستان سعودی

1/4

ابوظبی

6/3

دوبی

1/3

قطر

4/2

کویت

2/2

عمان

2/2

بحرین

3/1

این جدول براساس بازار مناقصه، نرخ جبران‌شده FIT یا الکتریسیته در بازار، نرخ تقاضای PV و CSP و نرخ خرده‌فروشی الکتریسیته است.

ترکیبی از محصولات:
بازار کنونی BIPV به استفاده در نما، کرتنوال، سقف‌های آتریوم (Atrium)، پنجره‌های سقفی و پنجره‌های کوچک کناری متمرکز شده که در این ترکیبات نیاز به شفافیت بالای پنجره نیست. هم‌اکنون استاندارد صنعتی تولید پانل شیشه‌های BIPV، اتصال پانل‌های اوپک و شیشة پنجره همانند موزاییک به یکدیگر می‌باشد.

این اقدام تنها شفافیت بخش‌های پوشش داده نشدة شیشه را به‌طور کامل فراهم می‌سازد. شیشه‌های BIPV امروزی شفافیتی کمتر از 50 درصد دارند و اگر این محصول بتواند شفافیتی نزدیک به شفافیت شیشة پنجره به‌دست آورد، فرصت‌های بهتری برای ‌BIPV وجود خواهد داشت.

در این مرحله، کسب درصد بالایی شفافیت در شیشه‌های BIPV بدون هدررفتن راندمان انرژی و در بیشتر مواقع، افزایش هزینه ممکن نخواهد بود. شیشه‌های BIPV برای پروژه‌های خاصی طراحی شده و بسیار گران‌قیمت‌اند. علاوه بر آن، با گسترش استفاده از BIPV، نه منحصراً در ساختمان‌های خاص، بلکه در بازار گستردة ساختمان‌سازی تجاری، لازم است که محصولات برای این منظور طراحی شوند که بتوان آن‌ها را ازطریق شرکت‌های بزرگ ساختمان‌سازی و شرکت‌های بزرگ نصاب و تولیدکنندة سیستم‌های فتوولتائیکی به‌فروش رساند.

رشد ‌آینده؟
تداوم کاهش قیمت سلول‌های خورشیدی و ماژول‌ها طی چند سال گذشته در سراسر جهان موجب شده که ظرفیت تولید انرژی خورشیدی نصب‌شده به بیشترین مقدار برسد. کاهش هزینة مواد نیز بر هزینة سیستم‌های انرژی خورشیدیBIPV  مؤثر می‌باشد. همانند بازارهای PV (فتوولتائیک) و بازارهای بزرگ انرژی خورشیدی، کاهش قیمت‌ها موجب افزایش تقاضا برای سیستم‌های انرژی خورشیدی BIPV خواهد شد.

اما لازم است که تولیدکنندگان بزرگ محصولات BIPV بر توسعة محصولات PV نصب‌شده جدید برروی ساختمان تمرکز داشته باشند که برای مشتری دو برتری مهم دارد: ظاهری دلپذیر و صرفه‌جویی در هزینه، محصولات BIPV با گذشت زمان ساده‌تر شده و با استاندارد ظاهری ساختمان تطابق بیشتری خواهند داشت و لذا بیشتر مورد توجه قرار خواهند گرفت.

به‌منظور سرعت‌بخشیدن به ورود BIPV در بازار ساختمان منطقة خاورمیانه، لازم است که آگاهی ‌تمامی سرمایه‌گذاران صنعت ساختمان از این مطلب افزایش یابد. چنین حرکتی به تعاملی همه‌جانبه نیاز دارد که شامل دست‌اندرکاران مسئولیت‌های کلیدی دولتی، توسعه‌دهندگان بخش خصوصی و به‌طور گسترده تودة عمومی مردم می‌باشد. دینامیک تقاضا برای BIPV چندبعدی است و به مشتری و مصرف‌کنندگانی نیاز دارد که علاقمند به ساختمان‌های مناسب، طراحان و توسعه‌‌دهندگانی بوده که توانایی برنامه‌ریزی و پیاده‌سازی اینگونه عملکرد‌ها و چهارچوب‌های حامی تهیج‌کنندة اینگونه‌ پیشرفت‌ها را داشته باشد.

در شرایط کنونی، امارات‌متحدة‌عربی (UAE) پیشرفته‌ترین برنامه را دارد. اما در سراسر منطقة خاورمیانه اینگونه عملکرد‌ها هنوز در مراحل اولیة توسعه و اجرا قرار دارد.
بخش BIPV صنعت خورشیدی بودجه‌‌ای را به تحقیق و توسعه (R&D) اختصاص داده که نصب را تسهیل کرده و موجب جذابیت بیشتر می‌شود. تفاوت کیفیت ساختارها، آنها را برای تولیدکنندگانی که درگیر طراحی و تولید مواد برای بازار انبوه هستند، چالش‌برانگیز ساخته است.

با پذیرش بیشتر محصولات BIPV و ایجاد استانداردی یکنواخت برای محصولاتی نظیر نما، سقف و سایبان‌ها، کمک بزرگی به تسریع گسترش این محصولات در منطقه خواهد شد.



 

 

تعداد بازدید : 931

ارسال نظر

ارسال