برج دینامیکی دبی

  • چهارشنبه 30 دی 1394

اخبار => اخبار

برج دینامیکی دبی

برج دینامیکی دبی

دینامیک در فیزیک به‌معنای حرکت است. در معماری نیز دینامیک به‌عنوان یک سبک و هم به‌عنوان یک پدیدة خارق‌العاده مطرح می‌شود. ساختمان‌هایی که دائماً درحال حرکت و تغییرند و در‌عین‌حال شکل خود را برای انطباق با تصورات انسانی تغییر می‌دهند، اندام‌ها و اشکالشان تغییر می‌کند تا همخوانی بهتری به افکار و تخیلات ما و همچنین طبیعت داشته باشد. بناهای ما درمعرض خورشید و باد هستند، بنابراین طبیعت به‌تنهایی تمام انرژی موردنیاز را به ساختمان می‌دهد. این ساختمان‌ها جهت حرکت خورشید را تعقیب می‌کنند (سازگاری با محیط طبیعی). بنابراین همسازشدن با طبیعت باعث می‌شود این بناها انرژی موردنیاز خود را تأمین کنند.

در این سبک از معماری با چرخش 360 درجه‌ای، چشم‌اندازی باز و دید گسترده و عمیق از جهان طبیعت آینده و زندگی دریافت می‌شود.

بناهای معماری دینامیک دائماً درحال تعدیل و تغییر در شکل و کالبد خود می‌باشند.

در این بناها هر طبقه به‌صورت مجزا درحال چرخش است و همزمان با آن فرم کلی بنا درحال تغییر و تحول است و نماهای متفاوت از زوایای متفاوت را به ارمغان می‌آورد. این رویکرد جدید، درواقع نوعی قالب با معماری معاصر است که تا به حال تمام اتفاقات آن براساس قانون گرانش زمین بوده است و به‌عبارت دیگر بینش و دیدگاه جدید این سبک معماری براساس مجموعه نیروهای محرک پایه‌ریزی شده که درواقع معماری سنتی که تاکنون براساس ثقل و جاذبه استوار بوده است را به چالش می‌کشد. معماری دینامیک سمبل فلسفة جدیدی بوده که سیمای شهرها و ایدة زندگی ما را تغییر خواهد داد. از این به بعد بناها و ساختمان‌ها دارای بعد چهارم می‌شوند که همان زمان است. پس دیگر فرم آنها به اجسام صلب و سخت محدود نمی‌شود و بناها دارای رویکرد و گرانشی نوین و انعطاف‌پذیر خواهند شد و درنتیجه شهرها سریع‌تر از آنچه تصور می‌کنیم تغییر خواهند کرد.

با این معماری نوظهور خانه‌هایی که ما در آن زندگی می‌کنیم و نحوة زندگی ما شروع به تغییر اساسی می‌کند و ساختمان‌ها دیگر محصول افکار فسیل‌شده و قدیمی معماران نخواهند بود. بلکه تبدیل به بناهایی می‌شوند که درحال دگرگونی هستند و دائماً برای ما چشم‌اندازها و تجارب جدیدی همراه با زمان را به ارمغان می‌آورند درنتیجه قلم معماران نمی‌تواند محیطی را بر ما تحمیل کند، هر ساختمان دارای نوعی آزادی، اختیار و خاستگاه خاص خود می‌شود. روش‌های پیشرفتة ساخت و توانایی تولید انرژی توسط خود بنا که همان خودکفایی در تولید برق است دو فاکتور و ویژگی شاخص در معماری دینامیک می‌باشد.

این بعد چهارم، حاصل تحقیقات و تلاش‌های معمار ایتالیایی دیوید فیشر بوده است و این ایده در سطح جهانی و بین سیاستمداران و شهرداران مورد توجه بسیار قرار گرفته است. به این ترتیب نمی‌توان تصویر خاصی را به سایت و بنا تحمیل کرد بلکه هر بنا آزادی خود را دارد.

روش‌های پیشرفتة ساخت و توانایی تولید انرژی توسط خود بنا، دو ویژگی شاخص در معماری دینامیک هستند. در این روش از قطعات و واحدهای پیش‌ساخته با استاندارد کیفی بالا استفاده می‌شود و دارای تضمین صرفه‌جویی 20 درصدی در هزینه‌هاست که تأثیر عظیمی در ساخت‌وساز جهانی خواهد داشت. این روش نسبت به روش سنتی، نیاز به نیروی کار کمتری در محل ساخت دارد و سرعت کار را بالاتر برده و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

درحقیقت سه ویژگی خاص معماری دینامیک یعنی تغییر شکل، روش‌های پیشرفتة تولید صنعتی قطعات و خودکفایی بنا بر تولید انرژی می‌توانند مزایای بسیار زیادی در سطح ساخت‌و‌ساز جهانی به‌دنبال داشته باشند. در داخل این بناها نیز از سیستم‌های کنترل الکتریکی و طراحی داخلی و مبلمان بسیار لوکس استفاده خواهد شد.


تأمین انرژی- برج به‌مثابة نیروگاه

این معماری از توربین‌های بادی استفاده می‌کند که به‌صورت افقی بین طبقات قرار گرفته‌اند و انرژی خود بنا و حتی چند ساختمان مجاور را نیز تأمین می‌کنند. یک برج 59 طبقه، 58 توربین خواهد داشت و بنا، تبدیل به یک مرکز تولید انرژی سبز در شهر خواهد شد و به این ترتیب مکان‌های بهتری برای آیندة بشر تأمین می‌شوند.

اولین برج دینامیک در دبی

نحوة ساخت

این بنا اولین ساختمانی است که به‌صورت کامل در کارخانه ساخته شده است. واحدها به‌صورت مجزا با تمام تأسیسات الکتریکی، مکانیکی، تهویة مطبوع و ... در کارخانه تکمیل و ساخته شده و سپس روی هستة مرکزی بتنی موجود در سایت نصب می‌شوند. با صرفه‌جویی در هزینه و زمان، این نحوة ساخت و اتصال پیش‌ساخته به هستة مرکزی، مقاومت دربرابر زلزله را افزایش می‌دهد و تعداد نیروی کار موردنیاز در سایت نسبت به روش‌های متداول از 2000 نفر به 90 نفر کاهش می‌یابد و زمان ساخت از 30 ماه به 18 ماهمی‌رسد.

درواقع در برج گردان (اولین آسمان‌خراش کارخانه‌ای) 90 درصد کارها در کارخانه انجام شده و روی هستة مرکزی در سایت مونتاژ شده است و هزینه تمام‌شدة آن 23 درصد کمتر از روش‌های متداول امروزی ساخت‌و‌ساز در محل بنا است و به‌جای 2000 نفر، 600 نفر در کارخانه در شرایط مطلوب کار می‌کنند و 90 نفر هم در سایت کار مونتاژ را انجام می‌دهند.

برج دینامیک دوبی اولین ساختمان متحرکی است که در کل جهان ساخته شده است. این بنای شگفت‌انگیز در سال 2010 تکمیل و افتتاح شد. این برج پیام‌آور عصر جدید معماری مدرن و سمبلی برای این شهر در آیندة دوبی خواهد بود.

این تحول عظیم در معماری توسط آرشیتکت دکتر دیوید فیشر ابداع و ساخته شده است. این طراحی بی‌نظیر امکان چرخش هر طبقه به‌طور مستقل و با سرعتی متفاوت و مشخص فراهم کرده است. این برج دارای 80 طبقه و ارتفاع 420 متر می‌باشد. فضاهای مسکونی این برج از آپارتمان‌های 120 مترمربعی شروع و تا ویلاهای 1200 مترمربعی متغیر است.

20 طبقة اول برج فضاهای اداری، طبقات 21 تا 35 هتل‌های لوکس، طبقات 36 تا 70 آپارتمان‌های مسکونی و 10 طبقه آخر متعلق به ویلاهای لوکسی است که در دوبی رتبة اول را داراست.

برج دینامیک در دوبی اولین آسمان‌خراشی است که کاملاً با قطعات پیش‌ساخته در داخل کارخانه ساخته شده است. این برج تنها توسط 600 نفر در واحد مونتاژ و 90 تکنسین در محل احداث برج ساخته شده است. این درحالی هست که کاری با این حجم عملیاتی دست‌کم تعداد 2000 کارگر را نیاز می‌داشت.

رویای دکتر فیشر برای برج دینامیک دوبی از این گفتة رئیس‌جمهور امارات الهام گرفته شده که گفته بود: ما منتظر نمی‌مانیم که آینده به‌سمت ما آید بلکه ما خود به‌سوی آینده پیش خواهیم رفت.

دو ویژگی شاخص در معماری این بنا:

1- نحوه ساخت

2- خودکفایی در تولید انرژی

این سبک معماری در چگونگی ساخت نیز دارای نوآوری است. درواقع خود ساخت نیز دارای نوآوری است و این اولین ساختمانی است که در کارخانه و بدون سایت ساخته می‌شود به‌جز هستة مرکزی بتنی ساختمان که در محل بنا واقع می‌شود و قطعات پیش‌ساخته و واحدهای پیش‌ساخته به هسته الصاق می‌گردد. این اجزا (لونیت‌ها) با استاندارد کیفی بالا در کارخانه ساخته می‌شود و تمام لوله‌کشی‌ها، سیم‌کشی‌ها، سیستم تهویه و نازک‌کاری آن انجام می‌شود که خود مزیتی بزرگ محسوب می‌گردد. چون در این روش، نازک‌کاری دارای کیفیت بالایی است و همچنین لونیت‌ها در سایت به هستة بتنی متصل می‌شود به تعداد کمتری کارگر ساختمانی در سایت نیاز است درنتیجه تلفات جانی و صدمات کمتری دارد.

تعداد کارگران ساخت موردنیاز از 2000 کارگر به 90 نفر کاهش می‌یابد همچنین در مخارج و زمان ساخت ساختمان صرفه‌جویی می‌شود. بنابراین این روش دارای تضمین صرفه‌جویی 20 درصدی در هزینه‌هاست که تأثیر عظیمی در ساخت‌و‌ساز جهانی خواهد داشت. درحقیقت سه ویژگی خاص معماری دینامیک یعنی تغییر شکل، روش‌های پیشرفتة تولید صنعتی قطعات و خودکفایی بنا در تولید انرژی، می‌تواند مزایای بسیار زیادی در سطح ساخت‌و‌ساز جهانی به‌دنبال داشته باشد. در داخل این بناها از سیستم دی کنترل الکتریکی و طراحی داخلی و مبلمان بسیار لوکس استفاده خواهد شد.

درواقع در یک برج گردان کارخانه، 90 درصد کارها در کارخانه‌ها انجام می‌شود ورودی هستة مرکزی در سایت مونتاژ و هزینة تمام‌شدة آن 23% کمتر از روش‌های متداول امروزی ساخت‌و‌ساز در محل بناست و به‌جای 2000 نفر، 700 نفر در کارخانه در شرایط مطلوب کارمی‌کنند و 90 نفر هم در سایت کار مونتاژ را انجام می‌دهند.

3- خودکفایی در تولید انرژی الکتریکی: در این نوع از معماری توربین‌های بادی که به‌صورت افقی بین طبقات نصب می‌شود بهره می‌برند که علاوه بر تأمین برق کل ساختمان، برق موردنیاز چندین ساختمان مجاور در مقیاس خودش را نیز فراهم می‌کند.

این بناهای متغیر قادر به تأمین درونی الکتریکی خود خواهند بود و توربین‌های بادی به‌همراه پانل‌های خورشیدی با استفاده از باد و نور خورشید درون، ایجاد هرگونه آلودگی تمام انرژی موردنیاز خود را فراهم می‌کنند که ارزش آن در سال معادل 7 میلیون دلار خواهد بود.

هر توربین می‌تواند 3% مگاوات برق تولید کند مثلاً با توجه به وجود 4 هزار ساعت باد سالانه در دبی،‌ بهترین‌های استفاده‌شده در بنا می‌توانند 1200000 کیلووات ساعت انرژی تولید کنند. با توجه به اینکه مصرف متوسط انرژی هر خانواده 24 هزار کیلووات ساعت تخمین زده می‌شود هر توربین می‌تواند انرژی 50 خانواده را تأمین کند.


تعداد بازدید : 2212

ارسال نظر

ارسال