7 پنجره خیره‌کننده در آپارتمان‌های برجسته ایرانی!

  • دوشنبه 13 آبان 1398 ساعت 13:7

اخبار => اخبار

درب و پنجره: پنجره‌ها جدا از خاصیت عملکردی خود دریچه‌ای رو به دنیای پیرامون ما دارند، از گذشته‌های دور پنجره‌ها نقشی اساسی در زندگی ما داشته‌اند. در معماری امروز نیز معماران برجسته نگاه ویژه‌ای به این عنصر حیاتی در پروژة خود داشته‌اند، نگاهی که شاید متفاوت با آنچه تا به حال در گوشه و کنار فضاهای مسکونی و اداری و... دیده ایم، می‌باشد..
7 پنجره خیره‌کننده در آپارتمان‌های برجسته ایرانی!

باشگاه در و پنجره و نما به‌نقل از چیدانه:

  • ویلای پورکان به معماری محمد رضا قدوسی پنجره‌های بینظری را دارد، این پنجره ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که بتوانند ارتباط مناسبی بین باغ و بنای اصلی به‌وجود بیاورند. به‌نحویکه بازشوهای موجود در نمای بیرونی، به فضای باز این امکان را می‌دهد که در بخش عمده‌ای از فضای بسته نفوذ کند و در فصول معتدل فضای داخلی بنا به عنوان ایوان عمل کند، ایده اصلی این پنجره‌ها از سه‌دری‌ها در معماری ایرانی سرچشمه گرفته است.

  • ساختمان اداری، تجاری شاه کرم به معماری هومن بالا زاده پنجره‌های منحصربه‌فردی دارد که ایده‌ طراحی پنجره‌های آن از طرح پنجره‌های سنتی ایرانی (اُرسی) گرفته شد که در آن ماژول‌های رنگی کوچک شیشه‌ای، هم شدت نور داخل را کنترل می‌کند و هم تأثیر رنگین از نور و سایه رادر فضای داخلی به‌وجود می‌آورد، این پنجره‌ها در کنار زوای معماری بینظیر دیگر بنا سبب شده است که این ساختمان ۱۶ طبقه‌ای که بین دو بلوک شهری دیگر واقع شده است، به‌عنوان یک ساختمان اداری مدرن، به‌صورت فرهنگی جاسازی شود و هویت ایرانی را در قالبی مدرن توضیح دهد.

  • ساختمان مسکونی صبا به معماری گروه معماری تداوم پویا (سارا کلانتری و رضا صیادیان) در طراحی پنجره‌های پروژة خود خلاقیت ویژه‌ای را اعمال کرده‌اند که زیبایی این بنا را دو چندان نموده است. این شیدها نمای دو پوسته‌ای را رو به خیابان ایجاد می‌کنند که از تبادل گرما بین فضاهای بیرونی و داخلی جلوگیری می‌کند. پوستة بیرونی لایه‌ای چوبی با توانایی کنترل نور طبیعی و پوستة داخلی لایه‌ای شیشه‌ای از پنجره‌های دوجداره است که در ترکیب با لایة بیرونی، درخشش نور روز و حریم و امنیت در شب را برای فضاهای داخلی تأمین می کند.

  • ساختمان مسکونی باغ جنت به معماری شروین حسینی در راستای نیاز کارفرما مبنی بر ایجاد حریم خصوصی و در کل ایجاد یک فضای درونگرا در عین حال پرنور پنجره‌هایی خاص را در خود جای داده است. در طراحی پنجره‌های این بنا از یک صفحه نیمه شفاف چوبی در پوسته نمای بیرونی استفاده کرده است که حرکت افقی خطوط آن در امتداد خطوط افقی آجرهای نماهای همسایگی‌ها باشد و طراحی پنجره‌های این ساختمان به شکلی طراحی شده است که در صورت بسته بودن آنها، نمایی یک دست را به‌وجود می‌آورد و چهره‌ای کاملاً متفاوت با نمای آن در هنگام باز بودن پنجره‌ها به‌وجود می‌آورد.

  • ساختمان مسکونی مهر از دفتر طرح و معماری پرگار ساختمانی کم نظیر رنگارنگی است که به خوبی در دل شهر خاکستری تهران جا خوش کرده است، هنگامی که وارد خانه‌های قدیمی می‌شویم، تحت تاثیر بازی چشم‌نواز نور و رنگ قرار می‌گیریم که از پشت پنجره‌های ارسی، داخل فضا می‌شود. هنگامی که این پنجره‌ها باز می‌شوند و از پس آنها، درختان دیده می‌شوند، روح تازه‌ای در فضا ایجاد می‌شود. این روح فضا، همان چیزی است که در فضاهای آپارتمانی امروزی به‌ندرت یافت می‌شود. ایدة پنجره‌های رنگارنگ این بنا نیز از ارسی‌های قدیمی ایرانی گرفته شده است که حال و هوایی دلپذیری را برای ساکنان آن ایجاد کرده است.

  • خانه آپارتمان 144 به معماری علی سوداگران و نازنین کازرونیان، دیدگاه متفاوتی به پنجره‌ها داشته است. از دیدگاه معماران بنا: پنجره یکی از مهم‌ترین عواملی است که سهم قابل توجهی در شکل دادن به نمای خارجی بنا را دارد و همچنین دریچة دید فضای بیرونی به درونی و بلعکس است لذا در طراحی‌های آپارتمان های امروزی که ساختمان ها به هم نزدیک ترند این موضوع حفظ محرمیت پنجره ها و کتنرل دید همسایه اهمیت بیشتری می‌یابد. در خانه آپارتمان ۱۴۴ با طراحی پنجره‌ها به‌صورت عمودی و عقب‌نشینی آنها از بر نما و نصب لوورهای عمودی چوبی، از شدت تابش مستقیم آفتاب شرق به داخل اتاق ها کاسته شد و این لوورهای متحرک چوبی می‌تواند دید همسایه به فضای داخلی را تنظیم کند.

  • در طراحی ساختمان اداری شیشة کاوه به معماری امیرعباس ابوطالبی پنجره و شیشه‌ها به لحاظ نوع کاربری بنا از اهمیت بالایی برخوردار بوده است به همین منظور معمار پروژه ایدة بینظیری را برای پنجره‌ها در نظر گرفته است. استفاده از پنجره‌های رنگارنگ برای این بنا و بازی نور و سایه‌های ایجاد شده در طول شبانه روز علاوه بر تأثیرات روانی مثبت سبب شده است که هر شخصی به رنگ بخصوصی واکنش نشان ‌دهد و رنگ‌ها که یادآور خاطراتی از زمان و مکان خاصی برای اشخاص هستند و یا کیفیت احساسی مخصوصی را در آنها ایجاد می‌کنند محیطی ویژه را برای کاربران و رهگذرانی که شاهد این بنا می باشند رقم زند.

 

 


تعداد بازدید : 1054

ارسال نظر

ارسال