ساخت پنجره‌‌‌ خودتمیز شونده و ضد تابش با الهام از چشم پروانه + تصاویر

  • سه شنبه 6 بهمن 1394

اخبار => اخبار

محققان دانشگاه لندن و مهندسان انجمن تحقیقات علمی فیزیکی با الهام از چشم پروانه، پنجره هوشمندی را طراحی کرده‌اند که می‌تواند خودش را تمیز کند و میزان مصرف انرژی را در ساختمان به حداقل برساند.
ساخت پنجره‌‌‌ خودتمیز شونده و ضد تابش با الهام از چشم پروانه + تصاویر

به نقل از گروه علم و فناوری آنا ، با پنجره‌ای که این محققان طراحی ساخته‌اند که افزون بر اینکه هزینه تمیز کردن شیشه پنجره‌ها را به خصوص در مورد ساختمان‌های بلند حذف می‌کند، قبض مربوط به مصرف انرژی را کاهش می‌دهد.

محققان با الهام از چشم‌های پروانه که خاصیت بازتابی دارد، این پنجره را طراحی کرده‌اند که هم خودش را تمیز می‌کند و هم در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کند و هم ضدتابشی است.

زمانی که باران به شیشه‌های پنجره می‌زند، با گرد و خاک و آلودگی‌ها ترکیب می‌شود و شیشه‌ها را کثیف می‌کند. در این صورت است که این پنجره هوشمند شروع به تمیز کردن خودش می‌کند.

این پنجره هوشمند یک روکش «ترموکرومیک» 5 تا 10 نانومتری از دی‌اکسید وانادیوم دارد که در هوای سرد از اتلاف سرما جلوگیری می‌کند و از سوی دیگر، در هوای گرم از تابش اشعه مادون قرمز به داخل خانه جلوگیری می‌کند تا مانع گرم شدن خانه شود. ترموکرومیک به قابلیت یک ماده برای تغییر رنگ نسبت به تغییرات دمایی گفته می‌شود.

دی‌اکسید وانادیوم یک ماده ارزان است که به وفور در طبیعت یافت می‌شود و جایگزین بسیار مناسبی برای طلا و نقره‌ای است که در پنجره‌های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ویژگی‌های ضد انعکاسی این پنجره هوشمند با کمک یک نانوساختار امکان‌پذیر شده است که از چشم‌های پروانه تقلید می‌کند. چشم‌های پروانه با بازتاب نور، خود را از شکارچیان مخفی نگه می‌دارد.

مترجم: نسترن صائبی

ترجمه از GizMag


تعداد بازدید : 494

ارسال نظر

ارسال