با ابداع یک روش جدید؛

آجرهای ساختمان به باتری تبدیل می‌شوند

  • چهارشنبه 22 مرداد 1399 ساعت 11:38

اخبار => اخبار

بشگاه در و پنجره و نما: محققان روشی برای ذخیره انرژی در آجرهای قرمز یافته‌اند که برای ساخت خانه‌ها به‌کار می‌رود.
آجرهای ساختمان به باتری تبدیل می‌شوند

 

 

به‌گزارش باشگاه در و پنجره و نما به‌نقل از خبرگزاری مهر (به‌نقل از پرس اسوسیشن)، محققان دانشگاه واشنگتن روشی نوین ابداع کرده‌اند که یک مصالح ساختمانی فراوان و ارزان را هوشمند می‌کند تا مانند باتری انرژی را در خود ذخیره کند. هرچند این تحقیق هنوز در مراحل اولیه است، اما محققان ادعا می‌کنند دیوارهایی که با چنین آجرهایی ساخته می‌شوند، قادر به ذخیره مقدار قابل توجهی انرژی هستند و می‌توان در یک ساعت آنها را هزاران بار شارژ کرد.

جولیو دی آکری استادیار شیمی این دانشگاه و محقق ارشد پژوهش می‌گوید: تصور می‌کنم هنگامیکه بتوان آجرها را به سلول‌های خورشیدی متصل کرد، این طرح عملیاتی خواهد شد.

در حقیقت این پژوهشگران روشی برای تبدیل آجرهای قرمز به نوعی دستگاه ذخیره انرژی یافته‌اند که ابرخازن نام دارد. این روش شامل یک پوشش رسانا به نام پدوت (Pedot) است که روی آجرهای نمونه کشیده شد. این پوشش به ساختار متخلخل آجر نفوذ می‌کند و آن را به یک الکترودهای ذخیره انرژی تبدیل می‌کند. اکسید آهن که در حقیقت رنگدانه قرمز در آجر است نیز به این فرایند کمک می‌کند.

محققان در آزمایشی نشان دادند ابرخازن مذکور می‌تواند یک چراغ ال ای دی را روشن کند.

دی آکری در این باره می‌افزاید: در این پژوهش ما یک روکش پلیمری رسانا توسعه دادیم که از نانوفیبرهایی تشکیل شده است. این نانوفیبرها پس از نفوذ به شبکه داخلی آجر، در ساختار متخلخل آن باقی می‌مانند و مانند یک اسفنج یونی عمل می‌کنند که الکتریسیته را ذخیره و هدایت می‌کند. چنین آجری را می‌توان هزاران بار در ساعت شارژ کرد. با اتصال حسگرهای میکروالکترونیک به دو آجر می‌توان آنها را روشن کرد.

یافته‌های این تحقیق در ژورنال « نیچر کامونیکیشن » منتشر شده است.


تعداد بازدید : 1101

ارسال نظر

ارسال