انقلاب در صنعت ساختمان: آجرهایی که رشد می‌کنند

  • سه شنبه 2 اردیبهشت 1399 ساعت 16:42

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: آجرهایی که رشد می‌کنند و مصالح ساختمانی که قابلیت تعمیر خود به خود دارند؛ ممکن است آینده صنعت ساختمان را دچار تحول اساسی کنند.
انقلاب در صنعت ساختمان: آجرهایی که رشد می‌کنند

به‌گزارش باشگاه در و پنجره و نما به‌نقل از ایران پرسمان – سیناپرس، طوفان یک ساختمان اداری را در هم می‌کوبد، اما پس از مدتی، سقف تخریب شده آن شروع به رشد می‌کند. آیا این یک داستان علمی تخیلی است؟ نه دقیقاً.

زیست شناسان در تلاشند تا روش‌هایی برای رشد مصالح ساختمانی با استفاده از باکتری‌ها پیدا کنند و نوآوری‌های آنها می‌تواند روزی رابطه ما با ساختمان‌های محل کار و زندگی‌مان را به کلی تغییر دهد.

عملی شدن فکر تولید آجرهای رشدکننده و مصالح ساختمانی که به‌صورت خود به خود تعمیر می‌شوند آنقدر که فکر می‌کنید دور از دسترس نیست.

ویل سروبار، استادیار مهندسی معماری و علوم مواد در دانشگاه کلرادوی آمریکا، مدیریت آزمایشگاهی را بر عهده دارد که تا کنون در این مسیر گام‌هایی را برداشته است.

او و همکارانش در جدیدترین مقاله خود شرح دادند که چگونه از سینکوکوکوس، نوعی سیانوباکتری که در اقیانوس‌ها رشد می‌کند استفاده کردند تا مصالح ساختمانی زنده تولید کنند که وقتی چند تکه می‌شود خود به خود رشد می‌کنند و به حالت اولیه درمی‌آیند.

سروبار می‌نویسد: ما به جای تولید یکباره یک آجر، رشد باکتری‌ها را به نحوی کنترل کردیم که آجرهای زیادی به‌طور هم زمان رشد کنند.

فکر استفاده از مواد زنده برای کسانی که به دنبال موادی هستند که تأثیر مخرب کمتری بر محیط زیست داشته باشند جذاب است. به‌عنوان مثال سیمان برای ساختن پرکاربردترین مصالح ساختمانی در جهان یعنی بتن استفاده می‌شود و صنعت تولید سیمان عامل تولید حدود 8 درصد از انتشار دی‌اکسیدکربن جهان در هر سال است. اما برعکس، آجرهای ساخته شده از مواد زنده به‌طور بالقوه می‌توانند کربن را کاهش دهند و به کاهش گرم شدن کره زمین کمک کنند.

برخی از اختراعات سروبار مثلاً استفاده از باکتری ای کولای که باعث تولید بلورهای سنگ آهک می‌شود به‌نظر غیرکاربردی می‌رسد. اما اگر محققان بتوانند ثابت کنند که این مواد می‌توانند مقرون‌به‌صرفه باشند و به‌صورت عمده تولید شوند، ممکن است بتوانند جای خود را در صنعت ساختمان پیدا کنند.

سروبار می نویسد: محققان هنوز در آغاز راه استفاده بالقوه از مهندسی مواد زنده هستند.


تعداد بازدید : 428

ارسال نظر

ارسال