اولتیماتوم تکمیل نمای ساختمان‌ها

  • شنبه 19 مرداد 1398 ساعت 12:24

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: مدیر نظارت بر ساخت‌وسازهای شهرداری یزد با تأکید بر این‌که مالکان ساختمان‌های فاقد نمای شهری تا پایان سال جاری مهلت دارند به تکمیل آن اقدام کنند، گفت: ساختمان‌هایی که نمای آنها نیمه‌تمام باشد یا فاقد نما باشند مشمول عوارض از زمان ساخت‌و‌ساز می‌شوند.
اولتیماتوم تکمیل نمای ساختمان‌ها

به‌گزارش باشگاه در و پنجره و نما به‌نقل از ایسنا، «علی نوری» در خصوص ساختمان‌های فاقد نمای شهری اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر یزد، مالکان ساختمان‌هایی که نمای آن نیمه‌تمام یا فاقد نما است تا پایان سال جاری مهلت دارند برای تکمیل آن اقدام کنند.

وی افزود: طبق قوانین و ضوابط طرح تفصیلی شهر، افرادی که ساختمانی را بنا می‌کنند باید کلیه وجوه آن را نماسازی کند.

مدیر نظارت بر ساخت‌وسازهای شهرداری یزد گفت: شهروندانی که تا پایان سال ۱۳۹۸ به تکمیل نمای ساختمان خود اقدام نکنند، به ازای هر سال تاخیر در اجرای نمای شهری، از سالی که ساخت‌و‌ساز انجام شده است مشمول عوارض خواهند شد.

نوری نماهای شهری را شامل نمای معبر، کوچه و گذر، حیاط و کلیه نماهایی که از ملک مجاور قابل رؤیت باشد عنوان و تصریح کرد: کلیه وجوه ساختمان که از دید شهروندان قابل رؤیت باشد، مشمول نماسازی با مصالح مجاز است.

این مسئول خاطرنشان کرد: اجرای نمای ساختمان تا ارتفاع ۱۰ متر با سنگ‌های مجاز مانند تراورتن و با رعایت مسایل فنی مجاز است.

وی با اشاره به ضوابط طرح تفصیلی شهر، افزود: اگر ساختمانی تکمیل و قابل بهره‌برداری ولی فاقد نما باشد، شهرداری مکلف است از ارائه هرگونه مجوزی اعم از خرید یا فروش، رهن‌گذاری یا سایر گواهی‌نامه‌ها خودداری کند.

مدیر نظارت بر ساخت‌وسازهای شهرداری یزد، نماهای با سطوح صیقلی از جمله شیشه، سرامیک، نماهای فلزی و کامپوزیت را به دلیل تابش و جذب حرارت زیاد و طبق ضوابط، غیرمجاز عنوان کرد و افزود: استفاده از المان‌های خاص و معرف سبک‌های غیر ایرانی از جمله یونانی، رومی و دیگر سبک‌های مشابه در نماهای ساختمان غیرمجاز است.

مدیر نظارت بر ساخت و سازهای شهرداری یزد با اشاره به خط قرمز کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری در خصوص نماهای غیرمجاز که به تصویب شورای اسلامی شهر و فرمانداری رسیده است، تصریح کرد: با مالکان ساختمان‌هایی که نمای غیرمجاز اجرا کرده‌اند، برخورد قانونی خواهد شد.

نوری با اشاره به ثبت شهر یزد به‌عنوان شهر میراث جهانی، موضوع نمای شهری در بافت تاریخی را حائز اهمیت دانست و بیان کرد: با توجه به شرایط خاص این بافت، کلیه ساخت‌وسازها و همچنین اجرای نما با تعامل و هماهنگی با اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان انجام می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: با تصویب لایحه‌ای در شورای شهر، شهروندانی که از نماهای مجاز در ساختمان‌های خود استفاده کنند، مشمول تخفیفات از جمله تخفیف در عوارض نوسازی و همچنین عوارض مازاد تراکم خواهند شد.

مدیر نظارت بر ساخت‌و‌سازهای شهرداری یزد با بیان این‌که نماهای شهری از عوامل مهم هویت‌بخشی به مناطق و محلات مختلف در شهر هستند و نابسامانی و آلودگی‌های بصری ناشی از نبود هویت در طراحی، مقیاس، فرم، رنگ و مصالح به کار گرفته شده در تزئینات نما در بسیاری از ابنیه شهر و به‌ویژه در محدوده بافت‌های تاریخی شهر یزد مشهود است، خاطرنشان کرد: اغتشاشات بصری ناشی از نماهای نامتجانس و اجرای نماهای ناایمن در بافت‌های فرسوده، علاوه بر آسیب به سیما و منظر محلات، تهدیدی برای ایمنی ساکنان نیز تلقی می‌شود.

وی در پایان گفت: شهروندان می‌توانند برای آگاهی بیشتر از ضوابط شهرسازی و طرح تفصیلی شهر به سایت معاونت شهرسازی و معماری شهرداری یزد به آدرس اینترنتی www.shahrsazi.yazd.ir  مراجعه و از قوانین آن مطلع شوند.


تعداد بازدید : 564

ارسال نظر

ارسال