ایمن‌سازی ساختمان آلومینیوم در حال انجام است

  • شنبه 18 آبان 1398 ساعت 15:2

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: محمد سالاری بیان داشت که یکی از مهم‌ترین چالش‌های بالقوه شهر، ناایمن بودن شهر و ساختمان‌های ناایمن آن است به خصوص ساختمان‌های با کاربری عمومی و پاساژ‌ها با مراکز جاذبه سفر و همچنین ساختمان‌هایی که دارای عمر بسیار طولانی بودند و در دهه‌های گذشته در مناطق مرکزی شهر شکل گرفتند که نمونه آن می‌توان به ساختمان پلاسکو اشاره کرد که کشور ایران متاسفانه حادثه پلاسکو را تجربه کرد.
ایمن‌سازی ساختمان آلومینیوم در حال انجام است

به‌گزارش باشگاه در و پنجره و نما به‌نقل از خبرنگار تیترشهر: محمد سالاری در گفتگو با تیترشهر در پاسخ به این پرسش که ساختمان‌های ناایمن در پایتخت شناسایی می‌شوند، ولی در زمینه ایمن‌سازی آن‌ها حتی با توجه به اینکه این امر با سلامت شهروندان در ارتباط بوده، اقدامات خاصی صورت نمی‌گیرد، اظهارکرد: این بحث درست است، یکی از مهم‌ترین چالش‌های بالقوه شهر، ناایمن بودن شهر و ساختمان‌های ناایمن آن است به خصوص ساختمان‌های با کاربری عمومی و پاساژ‌ها با مراکز جاذبه سفر و همچنین ساختمان‌هایی که دارای عمر بسیار طولانی بودند و در دهه‌های گذشته در مناطق مرکزی شهر شکل گرفتند که نمونه آن می‌توان به ساختمان پلاسکو اشاره کرد که کشور ایران متاسفانه حادثه پلاسکو را تجربه کرد.

ایمن‌سازی ساختمان‌ها اولویت شورای پنجم

وی ادامه داد: بعد از روی کار آمدن شورای پنجم یکی از اولویت‌های جدی ما ایمن سازی ساختمان‌ها در راستای شهرسازی بوده است که خوشبختانه پیگیری خوبی صورت گرفته است.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا شهرداری با توجه به اینکه مسئولیت اصلی این امر را برعهده ندارد، نباید در این زمینه ورود کند، گفت: درست است که شهرداری تهران در اصل مسئولیت مستقیم زیادی در این زمینه ندارد مگر اینکه در مواقع بسیار اضطراری که در بند ۱۴ ماه ۵۵ به آن اشاره شده، ولی شهرداری تهران به عنوان یک نهاد عمومی و متولی اصلی در این حوزه می‌تواند در ایجاد زمینه لازم برای ایمن سازی، تسهیل گری و سرعت بخشیدن در ایمن‌سازی ساختمان‌های شهر با مشارکت و با منابع درآمدی خود صاحبان ساختمان‌ها، اقدامات موثری را انجام دهد.

سالاری در ادامه بیان کرد: کما اینکه ما نمونه‌های بسیار موفقی را در شهرداری منطقه ۱۱ داشته و ما از چندین پروژه بازدید کردیم؛ درواقع از ساختمان‌های بزرگ مقیاس مانند ساختمان آلومینیوم که بیش از ۵۰۰ میلیارد برای آن هزینه شده، بازدید کردیم و مشاهده کردیم که علی‌رغم مشکلاتی که صاحبان آن‌ها در حوزه کسب و کار دارند، ولی، چون موضوع توسط شهرداری برای آن‌ها تببین شده و مشارکت موثر شهرداری را در کنار خود دیدند، در این زمینه مشارکت کرده و هزینه ایمن سازی را پرداخت کردند تا به نحو استاندارد، ایمن سازی انجام شود.

ایمن سازی و افزایش دارایی ملکی ساختمان آلومینیوم

وی ادامه داد: جالب این است که این ساختمان‌هایی که در حال ایمن سازی است در بعد از پایان ایمن سازی به نتایج خوبی رسیدند و آن هم این بوده که با رقم ناچیز، از ناایمن بودن نجات پیدا کرده و به یک ساختمان مقاوم استاندارد مبدل شده و همچنین باعث شده دارایی ملکی آن‌ها چند برابر افزایش یابد.

سالاری در ادامه با بیان اینکه به طور مثال صاحبان این کسب و کار به درآمدی که باید در پنج سال به آن می‌رسیدند با یک ایمن سازی و پرداخت مبلغ ناچیز در مدت کوتاه به آن درآمد رسیدند، گفت: در حقیقت ملک آن‌ها ارزش پیدا کرده و این موضوع باید به الگو و مدلی برای دیگر ساختمان‌های ناایمن تبدیل شود؛ درحقیقت باید دیگرساختمان‌ها و پاساژ‌ها و مراکز عمومی ناایمن از این مدل تجربه کنند و این امر را رسانه‌ها منتشر و شهرداری‌ها اعلام کنند تا این فرهنگ عمومی شود.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران بیان کرد: ما در مدت باقیمانده شورای پنجم این موضوع را به یک نهضت نسبتا عمومی تبدیل کردیم، ولی باید دایره این امر را گسترش دهیم و در اصل مدیریت شهری بدون هزینه کرد در منابع درآمدی می‌تواند با مشارکت آن‌ها ایمن سازی را انجام دهد.

وی در پاسخ به این پرسش شناسایی به تنهایی کافی نیست و باید کاری پیش رود، ادامه داد: یک مقدار فرآیند این موضوع تدریجی است چراکه اهالی کسب و کار اکنون در ساختمان‌های عمومی نا ایمن حاضر هستند و مجموعه از آشفتگی‌ها و نابهنجاری‌ها در تاسیسات در آن‌ها وجود دارد. طبیعتا با توجه به اینکه ایمن سازی با حضور افراد در آن انجام می‌شود و غالباً برای اینکه نمی‌خواهند این مراکز تعطیل شوند و به اهالی کسب و کار ضربه نخورد، این موضوع کمی زمان بر است.

سالاری در ادامه بیان کرد: موضوع دیگر این است که ما تجربه ایمن سازی در شهر تهران را نداریم و در این میان تا به حال تجربه مشارکت مردم را نیز در این حوزه نداشتیم. بعضا ۶ ماه طول می‌کشد که هیات امنا پاساژ اقناع شده و گفتگو‌ها صورت گیرد، بنابراین ممکن است ایمن سازی‌ها کمی طولانی شود.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران اظهارکرد:، ولی در نهایت باید خروجی مثبت ایمن سازی ساختمان‌ها منعکس شود و به یکسری فیلم‌ها و کلیپ‌ها تبدیل شود تا این تجربه به دیگر پاساژ را منتقل شود و دیگر زمان طولانی در ایمن سازی‌ها طی نشود.

سالاری در پایان بیان کرد: امیدواریم این موضوع به عنوان فرهنگ عمومی در پایتخت شکل گیرد.


تعداد بازدید : 575

ارسال نظر

ارسال