مدیرعامل شرکت آلومینیوم صنعت:

بازار سردرگمی‌ها داغ است!

  • دوشنبه 13 بهمن 1399 ساعت 11:40

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: مدیرعامل شرکت آلومینیوم صنعت گفت: درحال‌حاضر، تمام تولیدکنندگان در حالت سردرگمی به‌سر می‌برند و شرایطی به‌وجود آمده است که نمی‌دانیم تا چه اندازه خرید و فروش می‌توان انجام داد. ازطرفی، به دلیل کاهش نقدینگی مشتریان، میزان تقاضا نیز افت پیدا کرده است زیرا برخی از افراد گمان می‌کنند عدم خرید محصول، موجب کاهش قیمت آن خواهد شد اما باید به این نکته توجه داشت که با افزایش قیمت مواد اولیه، هزینه تولید افزایش یافته و تولیدکننده نمی‌تواند به حدی قیمت محصول را کاهش دهد که موجب ضرر خود شود.
بازار سردرگمی‌ها داغ است!

به‌گزارش باشگاه در و پنجره و نما، محمدرضا قاسمی در گفت‌وگو با فلزات آنلاین، اظهار داشت: شرکت آلومینیوم صنعت در زمینه تولید نردبان‌های مخابراتی آلومینیومی و آهنی فعالیت دارد. در این شرکت ماهانه 3 تن آلومینیوم و 2 تن آهن برای تولید این نردبان‌ها خریداری می‌شود و میزان تولید این شرکت نیز به میزان سفارش مشتری بستگی دارد.

وی مطرح کرد: مهم‌ترین چالش‌هایی که شرکت با آن روبه‌رو شده، نوسانات قیمت مواد اولیه موردنیاز و کاهش تقاضا برای محصولات است. به‌گونه‌ای‌که حتی نمی‌توانیم برای یک روز کاری برنامه‌ریزی کنیم. این مشکل درحال‌حاضر بین تمام تولیدکنندگان مشترک است و موجب متحمل‌شدن خسارت‌های فراوانی نیز شده است.

بازار آشفته است

مدیرعامل شرکت آلومینیوم صنعت با اشاره به آشفتگی بازار، خاطرنشان کرد: در حال حاضر، تمام تولیدکنندگان در حالت سردرگمی به سر می‌برند و شرایطی به‌وجود آمده است که نمی‌دانیم تا چه اندازه خرید و فروش می‌توان انجام داد. ازطرفی، به‌دلیل کاهش نقدینگی مشتریان، میزان تقاضا نیز افت پیدا کرده است؛ به‌طوری‌که میزان تولید شرکت در دو ماه اخیر به صفر رسیده است و هیچگونه سفارشی نداشته‌ایم. در شرایط کنونی، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، هر دو درانتظار ثبات قیمتی هستند و تمامی فعالیت‌ها تقریباً راکد شده است. برخی از افراد نیز معتقد هستند عدم خرید محصول، موجب کاهش قیمت آن خواهد شد اما باید به این نکته توجه داشت که با افزایش قیمت مواد اولیه، هزینه تولید افزایش یافته و تولیدکننده نمی‌تواند به حدی قیمت محصول را کاهش دهد که موجب ضرر خود شود.

قاسمی درخصوص منابع تهیه مواد اولیه موردنیاز، عنوان کرد: ما مواد موردنیاز خود را از شرکت‌های مستقر در استان‌های اراک و تهران خریداری می‌کنیم و هیچ خریدی از بورس کالا نداریم زیرا برای ساخت نردبان به قوطی‌های آلومینیومی نیازمند هستیم که به‌طور مستقیم آن‌را از تولیدکننده دریافت می‌کنیم و در فرآیند تولید به شمش یا بیلت آلومینیومی نیازی نداریم.

وی یادآور شد: ماده اولیه مصرفی تنها از چند شرکت شناخته شده تامین می‌شود زیرا کیفیت قوطی‌های آلومینیومی و نوع و میزان آلیاژهای به‌کار رفته در آن، در کیفیت نردبان بسیار مؤثر است و با توجه به اینکه اکثر مشتریان ما، شرکت‌هایی هستند که در حوزه نصب سازه‌های برقی و مخابراتی فعالیت می‌کنند، نردبان بی‌کیفیت می‌تواند برای جان افراد خطرآفرین باشد.

این تولیدکننده بیان کرد: عمده ماشین‌آلات به‌کارگیری شده در خط تولید نردبان، دستگاه‌های پرس و دریل بوده که برخی از آن‌ها ایرانی و برخی دیگر چینی هستند.

‌ایجاد تنوع در محصولات

مدیرعامل شرکت آلومینیوم صنعت با اشاره به حفظ کیفیت نردبان‌های تولیدی این شرکت، اظهار کرد: علی‌رغم افزایش قیمت مواد اولیه، از ابتدای سال جاری تاکنون، کیفیت محصول خود را کاهش ندادیم اما تنها در طراحی نردبان‌ها با توجه به سفارش مشتری و نیاز بازار، تغییراتی اعمال شده که به طور مثال، شکل هندسی پله‌ها کمی تغییر کرده است. تولید محصول متنوع یکی از راه‌هایی است که می‌توان در این شرایط، به جذب مشتریان کمک کند. شرکت‌های تامین‌کننده قوطی آلومینیومی نیز از بیلت آلیاژی 7-6063 استفاده می‌کنند و تاکنون در کیفیت مواد اولیه دریافتی نیز با تغییری مواجه نشدیم.

تحریم، کمرشکن‌تر از کرونا

قاسمی در ارتباط با میزان تأثیر تحریم‌ها بر فعالیت شرکت، تأکید کرد: تحریم‌ها به‌طور قابل‌توجهی نه تنها بر فعالیت این شرکت بلکه روی عملکرد تمام صنایع تاثیرات منفی به‌سزایی داشته است. تشدید تحریم‌ها از یک سود و جهش نرخ ارز از سوی دیگر، موجب گرانی و کمبود مواد اولیه و پایه صنایع فلزی شده است. در سال گذشته، آلومینیوم به قیمت 22 هزار تومان به‌ازای هر کیلوگرم خرید و فروش می‌شد اما درحال‌حاضر، قیمت آن به حدود 60 هزار تومان به‌ازای هر کیلوگرم رسیده است. موضوع دیگر اینکه صنعت آلومینیوم برای تامین آلومینا نیازمند واردات بوده و این امر در شرایط کنونی با چالش‌های متعددی همراه است. شیوع ویروس کرونا در ابتدا قدری قیمت جهانی آلومینیوم را دچار نوسان کرد اما با از سرگیری فعالیت صنایع چینی، مجدد ثبات را تجربه کرد. به این ترتیب، تأثیرات طولانی‌مدت تحریم‌ها بیش از شیوع کرونا که حدودا هشت ماه از آغاز آن می‌گذرد، به صنایع کشور آسیب وارد کرده است.

وی اضافه کرد: به طور مشخص کرونا تأثیر چشمگیری بر فعالیت‌ شرکت ما نداشته است زیرا به‌راحتی می‌توان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و صرف هرینه برای تهیه مواد ضدعفونی‌کننده، ماسک و دستکش، از شیوع آن در واحد تولیدی جلوگیری کرد و افراد را از آن ایمن نگه‌ داشت. برای خرید مواد اولیه و فروش محصول نیز می‌توان به‌راحتی ازطریق اینترنت و تلفن این کار را انجام داد. در حقیقت، دو معضل اصلی که مانع فعالیت تولیدی شده است، نوسان نرخ ارز و به تبع آن، قیمت مواد اولیه است که مسئولین باید در این خصوص چاره‌ای بیندیشند و از تصمیم‌های لحظه‌ای دوری کنند.

‌مدیرعامل شرکت آلومینیوم صنعت در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا طرح‌های توسعه‌ای در دستورکار دارید یا خیر، گفت: دایره مشتریان این شرکت از ابتدا محدود بوده است و نیازی برای گسترش فعالیت دیده نمی‌شود. ضمن اینکه طراحی و اجرای هرگونه طرح توسعه‌ای، نیازمند وقت و هزینه زیادی است و این امر در شرایط فعلی، صرفه اقتصادی ندارد.


تعداد بازدید : 389

ارسال نظر

ارسال