برگزاری کارگاه و نمایشگاه نما در شهرداری منطقه هفت تهران

  • یکشنبه 7 مهر 1398 ساعت 11:57

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: کارگاه و نمایشگاه نمای شهرداری منطقه هفت در راستای کمپین «نما، هویت شهر ما» با حضور سمیه حاجوی، شهردار منطقه هفت تهران، نادری، معاون معماری اداره کل معماری و ساختمان شهرداری تهران و جمعی از مسئولان، معماران و سازندگان برگزار شد.
برگزاری کارگاه و نمایشگاه نما در شهرداری منطقه هفت تهران

به‌گزارش باشگاه در و پنجره و نما، سمیه حاجوی، شهردار منطقه هفت با حضور در این مراسم اظهار داشت: با توجه به آشفتگی چند دهه نماهای شهر تهران، کمیته های نما در مناطق 22 گانه تعیین شد تا به هویت اصیل ایرانی برگردیم.

وی با بیان اینکه تهران مملو از الگوهای متعدد بدون الگوی خاص است، گفت: علاوه بر معماری باید به ایمنی نماهای شهری اعم از مصالح و جزییات اجرایی هم توجه ویژه‌ای شود.

شهردار منطقه هفت با بیان اینکه در منطقه هفت 315 هزار نفر زندگی می‌کنند، خاطر نشان کرد: منطقه هفت دارای 238 هکتار بافت ریزدانه و متراکم است که امیدواریم در نوسازی این مناطق با رعایت الگوهای معماری ایرانی - اسلامی موفق باشیم.

حاجوی با اشاره به اینکه امیدواریم با کمک نخبگان بتوانیم معماری اصیل ایرانی را اجرا کنیم، گفت: اتفاقات خوبی قرار است در رابطه با نما و هویت شهری منطقه هفت اتفاق بیفتد.

معماری زمینه گرا مورد توجه قرار گیرد

در ادامه این مراسم نادری، معاون معماری اداره کل معماری و ساختمان شهرداری تهران نیز اظهار داشت: رویکردی که هم‌اکنون در مورد نما در پیش گرفته‌ایم، زمینه‌گرایی است. هم‌اکنون بسیاری از معماران به‌دنبال انجام طرح‌های خاص هستند درحالی‌که ما به‌دنبال هماهنگی در جداره‌های شهری هستیم.

وی ادامه داد: در بحث معماری زمینه‌گرا ضوابط خاص مناطق را در دستور کار قرار داده‌ایم و برخی هم هم‌اکنون تهیه شده است. باید موضوعاتی مانند نوع مصالح، سبک‌های رنگی و ... برای رسیدن به هماهنگی مدنظر قرار می‌گیرد.

نادری با بیان اینکه از ابتدای مردادماه پرونده‌ها سیستمی شده است، افزود: در گذشته زمانی که ایرادی از طراحی و نما می‌گرفتیم، طراحان عنوان می‌کردند که پلان متعلق به ما نیست و شخص دیگری آن را طراحی کرده است اما مقرر شده در آینده طراح پلان و نما یک نفر باشد.

وی در ادامه از سازمان فن‌آوری اطلاعات شهرداری تهران خواست که اجازه دسترسی به همجواری‌ها را به طراحان بدهد.

نما کاغذ دیواری نیست

در ادامه این مراسم علی علایی، عضو هیأت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی و کمیته علمی کمپین «نما، هویت شهر ما» ضمن ارائه پاورپوینت به آسیب‌شناسی نماهای شهر تهران پرداخت و گفت: منطقه هفت از نظر دارا بودن باغ ایرانی بسیار دارای اهمیت است. از جمله این باغ‌های می‌توان به عشرت آباد اشاره کرد که 150 تا 200 سال قدمت دارد و کوشک متصف به آن کماکان سالم مانده است.

وی در ادامه با انتقاد از متفاوت بودن نماهای مناطق و عدم رعایت همجواری‌ها اظهار داشت: آنقدر تفاوت بین ساختمان‌ها وجود دارد که احساس می‌شود این متفاوت بودن به عمد اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه در نما باید با پلان هماهنگ باشد، افزود: برخی نما را به مثابه یک کاغذ دیواری می‌دانند در حالی که نما باید سه بعدی باشد.

علایی با بیان اینکه در نماهای شهری باید از کثرت به سمت وحدت حرکت کینم، خاطر نشان کرد: نباید یک ساختمان را با تقسیم بندی و لایه لایه کردن به چند ساختمان تبدیل کنیم بلکه باید چند ساختمان را حتی الامکان یک ساختمان نشان بدهیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی افزود: از معماران درخواست دارم باران‌گیر برای لبه بام‌ها طراحی نکنند چون این موضوع تبدیل به‌نوعی اغتشاش بصری در شهر شده است.

شروع مشکل نما با ورود مدرنیته

وحید قبادیان، عضو هیأت‌علمی دانشگاه آزاد تهران مرکز نیز از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی گفت: مشکل معماری ما از زمانی آغاز شد که از جهان سنت وارد جهان مدرن شدیم.

وی افزود: سازنده‌ها و معماران ما به ساخت‌وساز‌های سنتی اشراف داشتند و ساختمان‌های متوازن و زیبایی خلق می‌کردند اما امروز با صنعتی‌شدن ساختمان شاهد اغتشاش بصری هستیم که باعث ناهنجاری روحی در شهروندان می‌شود.

قبادیان با بیان اینکه وحدت در عین کثرت بسیار حائز اهمیت است، خاطر نشان کرد: در برخی بناها مانند مساجد ماجرا متفاوت است.

وی با انتقاد از نبود برنامه برای جلوگیری از اغتشاش در نماهای شهری و حفظ بافت‌های تاریخی اظهار داشت: در میدان ارک به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین مناطق شاهد بودیم که برج بنا می‌کردند و این یعنی نابودی بناهای تاریخی و وقتی وسط بازار تاریخی چنین کاری انجام می‌شود چه انتظاری می توان از معماران داشت البته شهرداری هم باید بودجه لازم را برای اداره شهر تامین کند.

لازم به ذکر است این مراسم میزبان کارگاه‌های تخصصی با عناوین اجرای نمای آجر توسط دکتر حمید جعفریان- کارگاه آموزشی جزییات اجرایی نما توسط مهندس برخوردار- تشریح راهنما و موازین طراحی نما توسط مهندس محمد مهدی عابدی بود.

سمیه حاجوی، شهردار منطقه هفت تهران و نادری، معاون معماری اداره کل معماری و ساختمان شهرداری تهران از غرفه‌های حاضر در نمایشگاه نما بازدید کردند و از نزدیک در جریان نحوه فعالیت‌ها و چالش‌های آنان قرار گرفتند.

 

 


تعداد بازدید : 629

ارسال نظر

ارسال