بلوک‌های شیشه‌ای، آینده ساختمان‌سازی

  • شنبه 4 شهریور 1396 ساعت 17:1

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: احتمالا تا سال آینده میلادی، دیوارهای ساختمان‌ها مجهز به بلوک‌های شیشه‌ای می‌شوند. این بلوک‌ها مانند پنل‌های خورشیدی قادر به جذب انرژی خورشید هستند و با اتصال به شبکه برق ساختمان، انرژی آن‌را تأمین می‌کنند.
بلوک‌های شیشه‌ای، آینده ساختمان‌سازی

به‌گزارش باشگاه در و پنجره و نما: ساختمان‌ها سطح‌های زیادی دارند که در معرض نور خورشید قرار دارد پس چرا پنل‌های خورشیدی فقط روی پشت‌بام به‌کار گرفته می‌شود؟ البته، تا به‌حال شاهد محصولاتی مانند پنجره‌های جذب کننده انرژی و هم‌چنین پشت‌بام خورشیدی تسلا بوده‌ایم. هم‌اکنون محققان به‌این فکر افتاده‌اند تا دیوارهایی بسازند که قابلیت جذب انرژی خورشیدی را داشته باشند. به‌تازگی، محققان دانشگاه اکستر موفق به ساخت بلوک‌های شیشه‌ای خورشیدی شده‌اند که می‌تواند جایگزین دیوارهای بیرونی ساختمان شود.

این بلوک‌ها "مربع خورشیدی" (Soalr Squared) نام دارند و در واقع، نوعی بلوک شفاف هستند که دارای چندین جزء اپتیکال است و هر کدام از آن‌ها با دریافت نور خورشید آن‌ را به یک سلول مجزای خورشیدی متمرکز می‌کنند. همه سلول‌های داخل یک بلوک به‌یکدیگر متصل هستند. بلوک‌ها نیز از طریق سیم به سایر بلوک‌ها وصل می‌شوند و در نهایت شبکه برق یا باتری ساختمان را تغذیه می‌کنند.

با اینکه، بیشتر نور خورشید از بلوک‌ها عبور می‌کند تا فضای داخلی ساختمان را روشن کند اما با اضافه کردن یک رنگ خیلی ضعیف به سطح داخلی بلوک‌ها می‌توان از بالارفتن بیش از حد دمای اتاق جلوگیری کرد. گفته می‌شود این بلوک‌ها نسبت به بلوک‌های شیشه‌ای مرسوم عملکرد بهتری به‌عنوان عایق حرارتی دارند.

این فناوری توسط شرکت "بیلد سولار" در حال توسعه است و در حال حاضر، آن‌ها به‌دنبال یافتن یک شریک برای انجام آزمایش‌های تجاری هستند. این امیدواری وجود دارد تا سال آینده میلادی محصول نهایی روانه بازار شود. ولی، هنوز اطلاعات بیشتر در خصوص هزینه و بازدهی آن منتشر نشده است.





تعداد بازدید : 580

ارسال نظر

ارسال