رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین:

دلایل افزایش نماهای رومی در قزوین

  • سه شنبه 21 مرداد 1399 ساعت 16:9

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: سید کاظم مجابی، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین گفت: در بخش نما به صراحت اعلام شده که استفاده از نمای رومی طبق مباحث فرهنگی ممنوع است، اما متأسفانه نقش مهندسی در زمان ساخت محدود شده و همین امر یکی از علل استفاده از نمای رومی است.
دلایل افزایش نماهای رومی در قزوین

 

 

به‌گزارش باشگاه در و پنجره و نما به‌نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید کاظم مجابی ظهر امروز(سه شنبه) در بازدید از پایگاه خبری صبح قزوین به مناسبت روز خبرنگار با اشاره به جایگاه نظام مهندسی اظهار کرد: سازمان نظام مهندسی بزرگ‌ترین تشکل فنی و مهندسی در صنعت ساختمان است و با عمر بیش از ۲۵ سال نقش بسزایی ایفا کرده است.

وی ادامه داد: البته همچنان جای تلاش و پیگیری وجود دارد تا قوانین و دستورالعمل‌های حوزه صنعت ساختمان به شکل خوبی اجرا شود و بزرگ‌ترین عاملی که در این حوزه به ما کمک می‌کند ارتقای دانش و آگاهی عموم مردم است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین ادامه داد: افراد به‌عنوان مطالبه‌گر و بهره‌بردار از ساختمان باید از شاخص‌های کیفی ساختمان آگاه بوده، نقش خدمات فنی و مهندسی را رصد کنند و این موارد در زمان ساخت، خریداری و استیجاری جزء مطالباتشان باشد.

این مقام مسئول درباره استفاده از نماهای رومی در ساختمان عنوان کرد: در بخش نما به صراحت اعلام شده که استفاده از نمای رومی طبق مباحث فرهنگی ممنوع است، در مقابل نمای ایرانی و اسلامی دارای سابقه طولانی است، بنابراین نمی‌توان نماهای غیرمتعارف و با عمر کم را به کار گرفت.

وی بیان کرد: متأسفانه نقش مهندسی در زمان ساخت محدود شده و همین امر یکی از علل استفاده از نمای رومی است؛ طبق قانون باید مجری ذی‌صلاح از ابتدا تا انتهای مراحل ساخت را اجرا کرده و تحویل دهد.

مجابی ادامه داد: بنا به‌دلایلی در خدمات مجری محدودیت‌هایی وجود دارد و اکنون برای ساختمان‌هایی با بیش از ۵۰۰ متر و صرفاً در قزوین و محمدیه مجری تعریف می‌شود و در این موارد نیز نازک‌کاری و نما که دارای اهمیت بالایی است در حوزه اجرایی قرار نمی‌گیرد.

نقش رسانه‌ها در مطالبه‌گری و ایجاد انگیزه

وی ابراز کرد: در قسمت نظارت همکاران ما صرفا گزارش‌دهنده بوده و از نقش اجرایی برخوردار نیستند و نماهای رومی نیز گزارش می‌شوند؛ اما تعامل بین دستگاهی به‌خوبی اتفاق نیفتاده و همچنان شاهد ساخت نماهای رومی هستیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین اظهار کرد: یکی از خواسته‌های ما اقدام و پیگیری در این بخش است تا از خدمات مجری تا پایان مرحله نازک‌کاری استفاده شود و شاهد چنین اتفاقات و ایجاد نماهای رومی نباشیم.

وی افزود: در زمینه نماهای ایرانی و اسلامی مطالعات خوبی صورت گرفته و ویژگی‌هایی برای آن‌ها درنظر گرفته شده اما باتوجه به پیچیدگی موجود در ساختمان، نقشه‌های تهیه شده توسط ما صرفاً در فاز یک بوده و لازم است این نقشه‌ها برای فاز دو و مرحله اجرایی نیز وجود داشته باشد.

این مقام مسئول بیان کرد: ما در زمینه اجرایی مطالبه‌گر هستیم و به زیرساخت‌هایی نیاز داریم که بخشی از آن‌ها کشوری و بخشی نیز منطقه‌ای است.

وی ادامه داد: تصمیمات درباره نازک‌کاری در بخش استانی قابل اجرا است و رسانه‌ها می‌توانند این دغدغه را مطرح کرده و این ظرفیت در نظام مهندسی ساختمان وجود دارد تا در مرحله نازک‎‌کاری و اجرایی نقش خود را ایفا کند.

مجابی سپس با اشاره به جایگاه رسانه بیان کرد: رسانه عرصه‌ای پردغدغه و دارای مشکلات بالا و سخت است و بی شک از نقش مهمی در جامعه برخوردار است.

وی در پایان گفت: رسانه از یک طرف نگاه، دیدگاه و انتظارات عمومی را به دستگاه‌ها انتقال داده و در مقابل فعالیت‌ها و تلاش‌های دستگاه‌ها را به عموم مردم منتقل می‌کند و همین موضوع در ایجاد انگیره تأثیرگذار است.


تعداد بازدید : 1542

ارسال نظر

ارسال