ساختمان داینامیک (متحرک)/ فینالیست جایزه آرکیتایزر۲۰۲۰

  • چهارشنبه 15 مرداد 1399 ساعت 12:49

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: ساختمان داینامیک (متحرک) توسط معماران شایان کریمی و فاطیما بهادری نژاد طراحی شده و به‌خاطر خلاقیت و نوآوری که در طراحی ساختمان وجود دارد به‌عنوان فینالیست جایزه آرکیتایزر در سال ۲۰۲۰ انتخاب شده است.
ساختمان داینامیک (متحرک)/ فینالیست جایزه آرکیتایزر۲۰۲۰

 

 

به‌گزارش باشگاه در و پنجره و نما به‌نقل از گروه معماری آرل، امروزه معماری دینامیک به‌عنوان یک سبک و هم به‌عنوان یک پدیده خارق‌العاده مطرح می‌شود. ساختمان‌هایی که دائما درحال حرکت و تغییرند و در عین حال شکل خود را برای انطباق با تصورات انسانی تغییر می‌دهند، تا همخوانی بهتری به افکار و تخیلات ما و همچنین طبیعت داشته باشد.

سوال اینجاست که چرا در معماری امروز ما ساختمان در طول عمر مفیدش به یک شکل است و اگربخواهیم تغییر دهیم باید وقت و هزینه زیادی صرف کنیم؟

تخریب ساختمان و جایگزینی آن‌ها مشکلات زیادی را در بردارد. بنابراین، این ساختمان می‌تواند راه‌گشای حل این مشکل باشد و ساختمان‌ها را از تکرار بیرون آورده و تبدیل به ساختمانی رویایی بگرداند.

 

 

سیستمی نوین که به‌راحتی و به‌صورت هماهنگ تغییر یافته و به‌طور مداوم هویت خود را حفظ می‌کند لذا این ساختمان متحرک تحول بزرگی هم در چهره شهر و هم درتنوع پلانی برای ساکنان ساختمان به‌وجود می‌آورد و شهر را از سکون به حرکت وا دارد که از این به بعد بناها و ساختمان‌ها دارای بعد چهارم (زمان) می‌شوند، یعنی مکان‌ها نسبت به زمان تغییر می‌کنند. در این ساختمان هرطبقه به‌صورت مجزا حرکت متفاوتی دارد و همزمان با آن فرم بنا هم درحال تغییر است و نماهای متفاوتی  از زوایای مختلف را به ارمغان می‌آورد.

 

 

این پروژه ساختمان مسکونی متحرک که می‌تواند در اسکیل‌های متفاوت از ساختمان‌های یک طبقه تا چندین طبقه به‌صورت پیش‌ساخته اجرا شود. حرکت دینامیکی این پروژه در محور x,y است که این برای اولین بار اتفاق می‌افتد. دینامیکی بودن این پروژه را حرکت فضاها به وجود می‌آورد و تمامی فضاهای داخلی متحرک می‌باشد، درواقع حرکت هریک از فضا به‌صورت جداگانه است و هر مکان سیستم مکانیکی خاص خود را دارد و وابسته به مکان دیگری نیست. فشار دادن یک دکمه کافی است تا، فضاها به صورت پازل جا‌به‌جا شوند و مکانی را به مکان دیگر منتقل کند. که قابلیت کوچک و بزرگ شدن فضاها را به ما هم می‌دهد و درنهایت جابه‌جایی مکان‌ها را در زمان متفاوت با سناریوهای متفاوتی که شامل چندین مدل پلان می‌باشد را خواهیم داشت.

این ساختمان بسته به نیاز کاربران خود را هماهنگ می کند. (این که کدام جهت از نور را دریافت کنیم ویا فضای نشیمن و پذیرایی کمتری می‌خواهیم یا بیشتر).

حرکت و انعطاف‌پذیری فضاها باعث سازگاری ساختمان با انواع اقلیم آب وهوایی و 4 فصل می‌شود و نسبت به  شرایط محیط اطراف عملکردهای متفاوتی می‌تواند داشته باشد که این یکی از ویژگی‌های اصلی ساختمان محسوب می‌گردد.

 

به‌عنوان مثال ‌در معماری گذشته جهت تابش نور، میزان و مسیر وزش بادهای مطلوب و غالب بسیار قابل اهمیت بود درنتیجه درمناطق کویری زمستان نشین و تابستان نشین تعبیه می‌شد و یا در اقلیم‌ها دیگر تعبیه بازشوهای بیشتر درجهت‌های متفاوت برای گردش هوا و یا ایوان برای کنترل هوا تعبیه می‌شد آنچه که امروزه توجه کمتری به آن می‌شود. حال با طراحی چنین ساختمانی نیازهای گذشته بشر را در زمان حال برآورده کرده‌ایم.

 

 

امروز صبحانه را در نور شمال میل کردید، فردا در نور جنوب بخورید، تنها با فشار دادن یک دکمه کافیست تا فضاها هم‌چون پازل جا به جا شوند. همه چیز در اختیار ماست نه ما در اختیار ساختمان‌ها. ساختمان‌ها ساخته می‌شوند تا نیازهای متنوع ما را رفع کنند، ما مطابق ساختمان‌ها چیدمان داخلی نمی‌کنیم، مطابق میل و نیاز فضاهای داخل را جا‌به‌جا می‌کنیم. در خلق این اثر می‌خواهیم که بگوییم هیچ فضای ثابتی در معماری وجود ندارد ما مرزهای ثبات را شکستیم و رقص طبیعت را در ساختمان خلق کردیم که این انقلابی است در معماری.


تعداد بازدید : 1659

ارسال نظر

ارسال