شهردار منطقه 5 کاندیدای چهره سال 97 تاکید کرد:

ساماندهی نمای شهری با سلب حق جداره از مالکان

  • پنجشنبه 2 اسفند 1397 ساعت 10:2

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: شهردار منطقه 5 تهران با انتقاد از اینکه مالکان به غلط تصور می‌کنند که نمای ساختمان آنها شخصی و فقط متعلق به آنها است، گفت: این در حالی است که نمای ساختمان جزو حقوق شخصی مالکان نیست و مربوط به محله، معبر و شهر است.
ساماندهی نمای شهری با سلب حق جداره از مالکان

به‌گزارش باشگاه در و پنجره و نما به‌نقل از صما، رجبعلی خسرو آبادی، کاندیدای چهره سال 97 با بیان مطلب فوق گفت: شهروندانی که از حقوق خود آگاهی ندارند، مطالبه ناحق می‌کنند. به‌طور مثال مالکان تصور می‌کنند که خانه آنها فقط متعلق به آنها است، درحالی که مالکان آن خانه اغلب نما را نمی‌بینند و موقع ورود به خانه حتی یک بار به نمای آن نگاه نمی کنند.

وی معابر را حق عمومی دانست و گفت: همانطور که مردم در پیاده‌رو نمی‌توانند به سلیقه خود سنگفرش کنند و اگر این کار را انجام دهند، شهرداری می‌تواند آن را تخریب کند، در نما هم به همین ترتیب است. چون حق مالکان تنها تا سر جداره است و کوچه، خیابان و پیاده‌رو به عنوان معبر عمومی متعلق به مالکان نیست. حتی جلوی یک خانه، پارکینگ شخصی مالک آن نیست که اجازه ندهد دیگران خودروی خود را جلوی ساختمان وی پارک کنند و معبر حق عمومی است.

ساماندهی نمای شهری با سلب حق جداره از مردم

وی با اشاره به لزوم رعایت حقوق شهری و شهروندی در بسیاری از کشورهای دیگر گفت: به طور مثال در شهر رم یا لندن ساختمان هایی با قدمت صد ساله وجود دارد که خاطرات این بناها هویت نمای شهری را شکل می‌دهد و افراد حتی با گذشت چند دهه می‌توانند در همان محل عکس بگیرند و آن عکس هویت شهری است.

خسروآبادی با اشاره به راهکار حفظ این بناها گفت: حفظ این بناها با گرفتن حق جداره از مردم محقق شده است. اگر ما نیز این کار را در جداره انجام دهیم و جداره دیگر حق مردم نباشد، وضعیت نمای همه خیابان‌ها اصلاح می‌شود. یعنی کافی است برای همه پیاده‌روها یا خیابان‌ها یک نمای ثابت ارائه و عمل به آن لازم الاجرا اعلام شود. چون افراد در این بخش برای خود حقی قائل نیستند، جداره را طبق خواسته شهرداری درست می‌کنند.

وی تأکید کرد: اگر بتوانیم در بخش جداره‌ها و نماها به این صورت عمل کنیم، نمای شهری قابلیت ساماندهی خواهد داشت و به تکلیف شهروندی تبدیل می‌شود. به این ترتیب این حق را از افراد می‌گیریم به عامه مردم می‌دهیم؛ همانند شارع، معبر و پیاده‌رو که حق را از فرد گرفته و به عامه داده‌ایم تا ساماندهی شود.

رواج دلال‌بازی در نمای ساختمان ها

شهردار منطقه 5 همچنین با انتقاد از رواج دلال‌بازی در بخش نمای ساختمان‌ها گفت: امروز درحالی نمای کلاسیک در کشور ما دنبال می‌شود که در کشورهای اروپایی‌ تا این حد نمای کلاسیک اجرا نمی‌کنند و این گونه مسائل امکان ساماندهی دارد.

خسروآبادی با بیان اینکه اکنون کمیته‌های نما در شهرداری‌ها ایجاد شده است، افزود: اگر شهری با نمای خوب ایجاد کنیم، لذت بصری آن را همه شهروندان می‌برند. درحالی که از اغتشاشات بصری همه ضرر می‌کنند و این امر نیازمند آموزش و آگاه‌سازی و بعضاً تبدیل کردن الزامات به قانون و مقررات است.

آگاه سازی مردم، شرط اجرای اصول نما

وی افزود: البته لزوماً شرط لازم برای آگاه‌سازی مردم، اجرای قانون نیست و حتی اگر قانون تغییر نکند، آگاه‌سازی مردم برای اجرایی‌شدن اصول نما کافی است. همانطور که اگر در گذشته بسازوبفروشی در کشور مطرح بود، اما امروز بفروش و بسازی مطرح است، چون تقاضای مخاطب اصل است و سلیقه، نوع ساخت و دکوراسیون، منطقه، متراژ، طبقات، محله و خیابان در نگاه متقاضیان مهم است.

شهردار منطقه 5 تأکید کرد: بنابراین شرط رعایت اصول نما، بخشی مربوط به فرهنگ‌سازی و بخشی مربوط به اجرای مقررات است و در غیر این صورت مشکل‌ساز خواهد شد.

خسروآبادی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اجرای بازآفرینی شهری در برخی از مناطق تهران گفت: در این راستا در برخی از معابر بحث بازآفرینی با تعامل شهرداری و سازمان زیباسازی انجام شده که از جمله آنها خیابان مصطفی خمینی، بهارستان، سی تیر، میدان مشق در خیابان انقلاب است.

قرار نیست با یک بولدوزر همه خاطرات شهر را نابود کنیم

وی تأکید کرد: این گونه اقدامات اتفاقات با تعامل شکل می‌گیرد و باید نگاه حفاظتی و توسعه‌ای همزمان مورد توجه متولیان امر قرار بگیرد. قرار نیست با یک بولدوزر همه خاطرات شهر را حتی به اسم نما نابود کنیم. چرا که گاهی اوقات بهترین نما از دید مردم، حفظ نماهای ماندگار است، نه تخریب آنها و ساخت نماهای جدید. بنابراین می‌توانیم بجای نوسازی، مناطق و معابر مناسب را بهسازی کنیم که در این صورت می‌تواند در توسعه اقتصادی شهری اثرگذار باشد.

شایان ذکر است، برای ششمین دوره پیاپی انتخابات چهره سال 97 راه و ساختمان کشور برای گزینش مدیران و پروژه های برتر در پنج گروه سازمان‌های نظام‌مهندسی، شهرداران، شهرداران 22 گانه تهران و پروژه‌های شاخص بازآفرینی شهری ایران و بخش خصوصی برگزار می‌شود. برای دریافت آخرین خبرها از جشنواره چهره سال97 به سایت topsamair.ir مراجعه نمایید.


تعداد بازدید : 795

ارسال نظر

ارسال