شگردهایی ساده اما تاثیرگذار در طراحی نورپردازی نمای ساختمان

  • دوشنبه 13 بهمن 1399 ساعت 12:2

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: در معماری، نما همچون پوسته بیرونی و نخستین بخشی که دیده می شود، بیانگر هویت بنا است و در برقراری پیوند ساختمان با محیط پیرامون در معماری شهری تاثیر دارد، بنابراین نمای ساختمان و زیبایی ظاهری یکی از پیشامدهای بسیار مهم روند طراحی معماری می باشد.
شگردهایی ساده اما تاثیرگذار در طراحی نورپردازی نمای ساختمان

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما به‌نقل از ایسنا، هماهنگی و تعامل با ساختمان های پیرامون، چشم انداز، آب و هوا و... همگی نکته هایی هستند که در طراحی نمای ساختمان باید مورد توجه قرار گیرند، نمایش همگی ایده های نما درشب هنگام و نبود خورشید هم ارزش بسیاری دارد، اینجاست که طراحی نورپردازی نمای ساختمان خودنمایی می کند.

نمای ساختمان ها دارای فرم های مختلف، ابعاد گوناگون و متریال های متفاوت می باشد، بنابراین در راستای نورپردازی نما باید روش های جداگانه و مناسبی برای هر کدام پیش بگیریم تا انتقال احساس زیبایی ساختمان را در شب تقویت کنیم. در دنباله نکته هایی که در نورپردازی نمای ساختمان موثر است، بیان می شود.

جهت نورپردازی

راستای تابش منبع نور در نورپردازی نمای ساختمان از اهمیت ویژه ای برخورداراست، تابش از پایین به بالا باعث عظمت گرایی بنا می شود و بالعکس از پایین به بالا بُعد عمودی را کوتاه تر جلوه می دهد و باعث ایجاد تناسب با بعد افقی بنا شده؛ نماهایی که دارای جداسازی عمودی هستند، با نورپردازی خطی (استفاده از جت لایت) و در کناره هر خطوط تقسیم، باعث بهتر دیده شدن این تقسیمات می شود.

در بناهایی که هدف نمایش گسترگی افقی بنا می باشد، می توان از تکنیک نورپردازی پرتابی در راستای این محور بهره برد، دقت شود در نماهایی که بخش بندی افقی انجام شده، خطوط شکست مانع پرتاب نور به صورت یکنواخت می شود، در این وضعیت می توان با گذاشتن یک منبع نوری در بالا یا پایین بنا ایجاد حس پرسپکتیوی کرد و با تغییر فاصله چراغ از بدنه ساختمان این موضوع را تعدیل یا تشدید کرد، در حالتی دیگر و برای تقسیم بندی های افقی می توان در هر بخش منبع نوری مجزا قرارداد و باعث بهتر دیده شدن آن شد.

متریال نورپردازی نما

آگاهی از ویژگی صیقلی یا بافت داربودن متریال به کار رفته درنورپردازی نمای ساختمان در برگزیدن نوع منبع نوری و همچنین جای قرار گیری آن تاثیر دارد؛ در نماهایی با مصالحی همچون آجر که هم دارای بافت هستند و هم نوع چیدمان آن گوناگون است بهتر آن که منبع نوری را دور از بدنه ساختمان قرار داده تا ویژگی های این متریال مانع حرکت نور نشود ولی در مواردی هم می توان از سایه روشنی که ساخته می شود به عنوان یک عامل جذابیت بصری بهره جست.

در ساختمان های شیشه ای، نورپردازی ساختمان تا حد زیادی متفاوت است، این بناها در هنگام روز تاریک هستند و تنها محیط پیرامون خود را انعکاس می دهند، در شب و برای روشنایی این ساختمان ها می توان نور از داخل به بیرون تابابیده شود، نور داخلی و در راستا بالا به پایین کادر بندی و ساختار افقی بنا را تقویت می کند.

همچنین نورپردازی ساختمان های شیشه ای از درون به بیرون موجب دیده شدن بنا به شکل یک حجم درخشان از فواصل بسیار دور می شود.

رنگ نما

گزینش رنگ نور در نورپردازی نمای ساختمان، از نکته های کلیدی است، چون می تواند رنگ متریال نما را تقویت کرده یا جلوه ی نما را متفاوت کند؛ همان گونه که می دانیم رنگ نور سفید باعث واقعی تر دیده شدن رنگ ها می شود، بنابراین در ساختمانی که این هدف مد نظر است باید از این رنگ نوری استفاده کرد، ولی در مکان هایی که هدف گرم تر دیده شدن رنگ نماست، می توان از رنگ نور با درجه کلوین پایین بهره برد.

هموارسازی فرو رفتگی ها

در طراحی نمای ساختمان، معمار با دیدگاه و هدفی در پوسته نما اختلاف سطح ایجاد می کند که با تغییر جایگاه خورشید و نور، این حفره ها و شکستگی ها بیان و هویت پیدا می کنند، ولی در شب این فرورفتگی ها تبدیل به لکه ای تاریک می شوند.

در نورپردازی نما می توان با تکینیک‌های روشنایی مانند شدت نور گوناگون، تضاد تیرگی-روشنی و یا رنگ نور متفاوت این فرورفتگی ها و برجستگی ها را هم سطح جلوه داد تا نما ظاهری بهتر پیدا کند.

برجسته سازی اجزای معماری

در هنگام نورپردازی نمای ساختمان باید به جایگاه اجزا نما دقت کرد، توجه به موقعیت پنجره ها و عدم ورود نور به درون درساختمان های مسکونی بسیار مهم است ولی دربناهای دیگر که در شب هنگام کسی سکونت ندارد، می توان با تاکید نوری بر روی پنجره ها باعث ایجاد نمایی دارای ریتم شد.

همچنین توجه به حضور بالکن در ساختمان های انبوه سازی، می‌تواند همین جلوه ی ریتمیک را ایجاد کند. برجسته سازی ستون ها و سرستون ها در نماهای کلاسیک با نورپردازی متمرکز موجب ساخت ظاهری چشم نواز می شود.

تأکید روی فرم

در نورپردازی نمای ساختمان ها مخصوصا آنهایی که دارای فرم‌های خاص هستند، می‌توان با به‌کارگیری نورهای خطی (نور ریسه‌ای) دور تا دور محیط بنا، فرم معماری را به رخ کشید. اگرچه نورپردازی ساختمان با روش روشنایی از فواصل دور مخصوصاً در بناهای تاریخی نیز انجام می‌شود که روشی قدیمی است.


تعداد بازدید : 428

ارسال نظر

ارسال