طراحی یک ساختمان خورشیدی و تولیدکننده برق!

  • شنبه 9 بهمن 1400 ساعت 11:13

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: استودیوی معماری هلندی MVRDV به تازگی تصاویری از یک پروژه ی جدید خود منتشر کرده است که بسیار موردتوجه قرار گرفته است؛ پروژه طراحی و اجرای یک ساختمان تمام خورشیدی تولیدکننده برق تا سال ۲۰۲۴ میلادی!
طراحی یک ساختمان خورشیدی و تولیدکننده برق!

به‌گزارش باشگاه در و پنجره و نما به‌نقل از آبگینه، پروژه سان راک (Sun Rock) واقع در پارک صنعتی-ساحلی چانگ هوا در نزدیکی شهر تایچونگ که برای شرکت تایوان پاور (شرکت دولتی برق تایوان) طراحی شده است، به طور کامل از صفحات خورشیدی پوشانده خواهد شد!

این پروژه پس از نصب کامل صفحات خورشیدی، قادر به تولید حدود یک میلیون کیلووات ساعت انرژی سبز در سال خواهد بود (از سوزانده شدن ۸۵ تن نفت خام در سال جلوگیری خواهد کرد) که پس از تامین نیاز فضاهای داخلی، مازاد این برق را در اختیار شبکه توزیع هلند قرار خواهد داد!

وینی ماس (Winy Maas) بنیانگذار استودیوی معماری MVRDV (مستقر در روتردام) در باره طراحی یک ساختمان خورشیدی می گوید:

”ما تمامی نمای پروژه را با سلول های فتوولتاییک پوشاندیم تا بتوانیم تولید انرژی تجدیدپذیر را به حداکثر میزان خود برسانیم. در این شرایط، ساختمان علاوه بر پایداری در تامین انرژی موردنیاز خود، به ابزاری برای تولید انرژی موردنیاز برای شهر نیز تبدیل می شود! البته این اتفاق زمانی میسر می شود که موقعیت‌یابی یک به یک پانل‌ها به‌نحو احسنت انجام شود؛ فرآیند طراحی در پروژه سان راک کاملا مبتنی بر داده های بدست آمده از بررسی میزان و درجه ی تابش نور خورشید در ساعت های مختلف روز است!“

جالب است بدانید فرم طراحی یک ساختمان خورشیدی ۱۲۹۰۰ متر مربعی به شکل نیمه مدور طراحی شده است! و این ایده دلیلی ندارد جز استفاده حداکثری از تابش نور خورشید (فرم نیمه مدور، توان آن برای جذب نور خورشید افزایش می دهد). مساحت صفحات خورشیدی نصب شده بر روی این ساختمان، حداقل چهار هزار مترمربع خواهد بود!

سان راک (Sun Rock) دارای یک کارگاه تعمیر و نگهداری، انبار و یک دفتر در داخل است. در طبقه اول، یک فضای گالری مانند برای مشاهده کارگاه تعمیر و نگهداری وجود دارد تا صفحات خورشیدی و پره‌های توربین بادی درحال تعمیر قابل مشاهده باشند. گالری دیگری در طبقه آخر برپا خواهد شد و سطح پشت بام نیز به یک تراس پر از درخت برای بازدیدکنندگان و کارمندان تبدیل خواهد شد.


تعداد بازدید : 471

ارسال نظر

ارسال