فناوری دماسنج دوفلزی در صنعت ساختمان

  • چهارشنبه 31 اردیبهشت 1399 ساعت 15:5

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجر ه و نما: بخش طراحی و معماری، در حال توسعه و گسترش مواد جدید و مهیج، به منظور کاهش انرژی مورد استفاده در یک ساختمان است. یکی از این متریال‌های جدید که در معماری برای رسیدن به هدف مذکور به کار گرفته شده، دماسنج دوفلزی (Thermo Bimetals) است.
فناوری دماسنج دوفلزی در صنعت ساختمان

به‌گزارش باشگاه در و پنجره و نما به‌نقل از خانه دات کام، این ماده با موفقیت در بسیاری از دستگاه‌های سایه‌بان در مقیاس کوچک بکار رفته است که بسته به نوع تنظیم قطعات، سایه‌بان را فراهم می‌کند یا بسته به تابش نور خورشید و گرما اجازه حرکت بیشتر هوا را می‌دهد. به‌عنوان مثال، همانطور که در عکس هم مشاهده می‌کنید، جایی که ساختار فلزی سایه انداخته، برآمدگی‌های کوچک استاتیک و منحنی که به سمت داخل است دیده می‌شود، که از حفظ گرما جلوگیری می‌کنند. در حقیقت، وقتی به ساختار نور مستقیم خورشید تابیده می‌شود منحنی‌ها به سمت بالا می‌روند تا هوا اجازه حرکت بیشتری پیدا کند و سازه خنک شود. به‌عبارت ساده‌تر زمانیکه هوا گرم می‌شود این فناوری باز می‌شود تا امکان ورود و خروج هوا وجود داشته باشد.

دماسنج دوفلزی چیست؟

خاصیت دوفلزی در طیف وسیعی از دستگاه‌های مکانیکی و برقی مورد استفاده قرار گرفته است. قدیمی‌ترین نوار دوفلزی بجامانده، توسط سازنده ساعت جان هریسون در اواسط قرن 18 ساخته شده است. هریسون که به عنوان مخترع دوفلزی شناخته شده، این فناوری را برای کرنومترهای دریایی خود ساخته بود.

دماسنج دوفلزی، از دو فلز مختلف تشکیل شده که روی یکدیگر قرار می‌گیرند و با تغییر درجه حرارت هوا، انحنای آنها تغییر می‌کند. به عبارت دیگر این سیستم به این شکل است که وقتی دما بالا می‌رود نوار خم می‌شود و زمانیکه دمای خاصی وجود نداشته باشد نوار هیچ تغییری نمی‌کند.

این فناوری همچنین توسط معماری به نام دوریس کیم سونگ در یک سیستم دیوار پویا در ساخت یک ساختمان به کار رفته است. این استاد معماری در این سازه خود نشان‌ داده که چطور می‌توان از «مواد هوشمند» برای ایجاد سیستم‌های خود مدیریتی در ساختمان‌ها استفاده کرد.

بر اساس اظهارت این معمار، یکی از کاربردهای با اهمیت این فناوری در ساختمان این است که ساختمان این اجازه را پیدا می‌کند تا برای جلوگیری از گرمای بیش از حد، در مقابل نور خورشید واکنش نشان دهد و تنظیمات خود را در زمان‌های مختلف روز تغییر دهد.

سونگ تحت تأثیر تحصیلات کارشناسی خود در زیست‌شناسی، از سیستم‌های تنفسی ملخ‌ها هم برای ساخت این فناوری الهام گرفته تا بنایی را بسازد که بسته به زمان روز و موقعیت خورشید مجرای تهویه آن باز و بسته شود.

وی همچنین خاطر نشان کرده که یکی دیگر از مزیت‌های این سیستم این است که نیازی به مداخله انسانی ندارد و حتی در صورت قطع برق، آنها بی‌وقفه به کار خود ادامه می‌دهند.

 


تعداد بازدید : 2206

ارسال نظر

ارسال