رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در همایش نما:

مدیران قبلی به دنبال حذف کمیته نما بودند/ نمای ساختمان نیازمند منابع نظری و پژوهش‌های علمی

  • سه شنبه 9 بهمن 1397 ساعت 16:49

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران بابیان اینکه در دهه چهارم انقلاب و بعد از ده‌ها سال شکل‌گیری پایتخت ضوابط نما در تهران ایجادشده است گفت: درگذشته، ما باید شهرداری را متقاعد می‌کردیم تا بپذیرد در فرایند صدور پروانه موضوعی به نام نمای ساختمان‌ها و سیما و منظر شهری وجود دارد که تأثیر بسزایی هم در هویت بخشی شهر و سبک زندگی جامعه شهری دارد، اکنون موجب خوشحالی است که به مرحله‌ای رسیدیم که معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران و اداره کل واحدهای مربوطه با مشارکت سایر ذینفعان به جزییات اجرایی حوزه نما ورود کرده‌اند.
مدیران قبلی به دنبال حذف کمیته نما بودند/ نمای ساختمان نیازمند منابع نظری و پژوهش‌های علمی

به‌گزارش باشگاه در و پنجره و نما به‌نقل از خبرگزاری «صما»، محمد سالاری امروز نهم بهمن‌ماه در همایش «نما با محوریت مصالح و جزئیات اجرایی» گفت: همین ضوابط و کمیته نما از سوی برخی‌ها در مدیریت قبلی مورد اجحاف قرار می‌گیرد. حتی برخی معتقد هستند که کمیته‌های نما باید حذف شوند.

محمد سالاری گفت: البته زمانی می‌توان این کمیته‌ها را حذف کرد یک فرهنگ‌سازی عمومی در جامعه شهری ایجاد شود و ضوابط، ملاک و الگوهای کافی در بدنه شهرها وجود داشته باشد؛ اما متأسفانه این تفکر هنوز در جامعه حادث نشده است.

وی بابیان اینکه قطعاً باید مبانی کمیته نماها عوض شود گفت: باید به دنبال خروجی‌های قابل دفاع درکمیته‌های نما باشیم و نباید سلایق فردی در این کمیته‌ها بر اسناد علمی اولویت داشته باشد.

سالاری گفت: زمانی که ما به شورای چهارم شهر تهران ورود پیدا کردیم، متوجه شدیم که مأموریت‌های شهرسازی و معماری به‌شدت مغفول مانده و مأموریت‌های صرف عمرانی و سخت‌افزاری بر سایر مأموریت‌های مدیریت شهری غلبه کرده است تا حدی که زمانی که ما پیشنهاد تشکیل کمیسیون شهرسازی و معماری در شورای شهر را ارائه کردیم.

وی گفت: اعضای وقت شورا گفتند که مأموریت‌های این حوزه در حدی نیست که یک کمیسیون برای آن تشکیل دهیم و ما در پاسخ آنان مطرح کردیم که باوجود طرح جامع شهر تهران و راهبردهای مربوطه، طرح تفصیلی و طرح‌های موضعی و موضوعی، ضرورت کنترل و ارتقاء کیفیت ساخت‌وساز، ساماندهی تخلفات ساختمانی، تاب‌آوری شهری و احیا و نوسازی بافت فرسوده و بازآفرینی شهری و ضرورت توجه به تحولات کالبدی و فضای شهر، موضوع مدیریت حریم و صیانت و حفاظت از آن، موضوع سیما و منظر شهری و توجه به احیاء و بهسازی و مرمت بناهای تاریخی و... چطور می‌شود که چنین مأموریت‌های مهمی نیاز به تشکیل یک کمیسیون نداشته باشد و بالاخره توانستیم اعضا را برای ایجاد این کمیسیون متقاعد کنیم.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در ادامه گفت: پس‌ازآن یکسری اقدامات در حوزه نما و سیما و منظر انجام شد که یکی از آن اقدامات، ایجاد شورای ارتقا کیفی و تبدیل آن به مصوبه شورای شهر بود که متأسفانه از اواسط راه به‌صورت مستمر تشکیل نشد و ضرورت دارد در این دوره نسبت به احیاء آن اقدام شود، همچنین ما در شورای شهر یک طرح دوفوریتی را ارائه دادیم که بر اساس آن شهرداری تهران ملزم شده لایحه مربوط به ساماندهی نماهای شهری را با رویکردهای مشخص به شورای شهر جهت تصویب ارائه دهد اما متأسفانه شهردار وقت این لایحه را ارائه نداد تا اینکه بالاخره در دوره پنجم این لایحه تهیه شد و پس از بررسی‌های جامع و تضارب آراء مبتنی بر نظرات کارشناسی نهایتاً در روزهای اخیر به تصویب رسید.

وی گفت: ضوابط نما دارای یکسری احکام سلبی، ایجابی و توسعه‌ای است که شایسته است در قالب احکام توسعه‌ای، بسته‌های تشویقی برای نماسازی به سبک اسلامی و ایرانی مدنظر قرارگرفته شود.

وی بابیان اینکه قرار بود در کمیته نما معماران با کارت شناسایی و پروانه اشتغال به کار شرکت کنند، گفت: اما امروز خروجی کمیته‌های نما این شده که از خلاقیت‌های قبلی بی‌بهره باشیم و مهندسان نمی‌توانند احکامی را که توسط کمیته نما صادر می‌شود، قبول کنند و لذا این امر یکی از اشکالات جدی در این بخش است.

سالاری درعین‌حال قانونی شدن لایحه طراحی، پایش و اجرای نماهای شهری را یک افتخار برای مدیریت شهری پایتخت برشمرد و افزود: این لایحه می‌تواند الگویی برای سایر کلان‌شهرها و شهرها شود و در راستای یکی از مهم‌ترین راهبردهای 17 گانه طرح جامع یعنی سیما و منظر شهری بتوانیم این موضوع را به یک دغدغه جدی تبدیل کنیم.

عضو شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به‌ضرورت معرفی الگوهای برتر به جامعه در همایش نما و در مناطق و در نظر گرفتن بسته‌های تشویقی گفت: از گلپایگانی معاون معماری و شهرسازی می‌خواهیم در این دوره جشنواره دائمی نماها را در پایتخت ایجاد کند. در این جشنواره‌ها باید به آثار منتخب جوایز طلایی، نقره‌ای و برنزی ارائه شود تا این آثار منتخب به یک الگو مبدل و فرهنگ نماهای ایرانی -اسلامی رابین شهروندان ایجاد کند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران بابیان اینکه هم‌اکنون نیاز است ارتباط دانشگاه‌ها و حوزه‌های مرتبط با طراحی، اجرا و نظارت معماری و نما افزایش یابد گفت: این حوزه نیازمند جدی به منابع نظری و پژوهش‌های علمی دارد.

سالاری همچنین گفت: دستگاه‌ها، سازمان‌ها و ادارات کل شامل اداره کل معماری و ساختمان زیرمجموعه معاونت شهرسازی و معماری، اداره کل امور اجرایی کمیسیون‌های ماده 100، شرکت شهربان و حریم بان، شهرسازی‌های مناطق ۲۲ گانه و نواحی ۱۲۳ گانه که به‌صورت موازی موضوعات مربوط به تخلفات ساختمانی را پیگیری می‌کنند؛ و این مورد باید در خصوص نما نیز اجرایی شود.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا با اشاره به اینکه نماهای موجود شهر تهران باید بازپیرایی شود گفت: ما باید به سمت برگزاری نمایشگاه‌ها و کارگاه‌های آموزشی در خصوص نما برویم و با ایجاد جشنواره‌های دائمی نماهای برتر و طراحان برتر نما را معرفی کنیم .

وی با تاکید بر اینکه نماهای موجود شهر تهران باید بازپیرایی شود افزود: امروز مطالبات جامعه شهری به سمتی رفته است که مأموریت‌های حوزه نرم‌افزاری مانند نما را از مدیران طلب می‌کنند و برگزاری چنین همایشی در خصوص نمای ساختمان نیز حاصل همین مطالبه است.

سالاری افزود: اگر موضوعی تبدیل به مطالبه عمومی شود دیگر نمی‌توان آنرا متوقف کرد، همانگونه که می‌خواستند کمیته‌های نما را متوقف کنند اما عملی نشد‌.

وی افزود: البته که کمیته‌های نمای موجود نیز دارای اشکالاتی هستند و بعضاً خلاقیت‌های معمارانه و شهرسازانه در آنجا مغفول می‌ماند‌.

رییس کمیسیون شهرسازی ادامه داد: اگر آگاهی بخشی و فرهنگسازی در این حوزه بخوبی انجام شود شاید دیگر نیاز به کمیته‌های نما نباشد. دانشگاه‌های ما باید به حوزه مبانی نظری توجه کنند و پژوهش‌های جدی در این خصوص داشته باشند.

محمد سالاری تاکید کرد: شهرداری تهران باید سند جامع منظر شهری را تهیه کند، هرچند مقرر بوده این سند چند سال پیش تهیه شود و پهنه بندی ها بر اساس آن سند صورت گیرد.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا با اشاره به اینکه نماهای موجود شهر تهران باید بازپیرایی شود گفت: ما باید به سمت برگزاری نمایشگاه‌ها و کارگاه‌های آموزشی در خصوص نما برویم و با ایجاد جشنواره‌های دائمی نماهای برتر و طراحان برتر نما را معرفی کنیم.


تعداد بازدید : 417

ارسال نظر

ارسال