نماهای دو پوسته چگونه عمل می‌کنند؟

  • شنبه 5 بهمن 1398 ساعت 15:22

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: نماهای دوپوسته. تقریباً یک اسم توضیحی برای سیستم‌های نما متشکل از دو لایه، معمولاً شیشه‌ای است، که در آن هوا از درون حفره میانی جریان می‌یابد.
نماهای دو پوسته چگونه عمل می‌کنند؟

به‌گزارش باشگاه در و پنجره و نما به‌نقل از گروه معماری آرل، این فضا (که می‌تواند از 20 سانتیمتر تا چند متر متغیر باشد) به‌عنوان عایق در برابر دمای بالا، وزش باد و صدا عمل می‌کند و باعث بهبود راندمان حرارتی ساختمان برای هر دو درجه حرارت بالا و پایین می‌شود. شاید یکی از مشهورترین نمونه‌های نماهای دو پوسته، ساختمان 30 متری Ax Axter Foster + Partners با نام "The Gherkin" باشد. جریان هوا از طریق حفره میانی می‌تواند به‌صورت طبیعی اتفاق بیفتد یا به‌صورت مکانیکی هدایت شود و دو لایه شیشه‌ای ممکن است شامل دستگاه‌های محافظت از آفتاب باشد.

درحالی‌که نمای دو پوسته مفهوم جدیدی نیست، تمایل فزآینده‌ای برای معماران و مهندسان برای استفاده از آنها وجود دارد. به‌خصوص در طراحی آسمانخراش، آنها به‌دلیل نمای شفاف، راحتی حرارتی و سمعی، کاهش هزینه‌های تهویه مطبوع و رفع نیاز به فناوری‌های خاص در پنجره مورد توجه قرار می‌گیرند.

علاوه بر این، نماهای دوپوسته با هوای خنک تر و گرم تر سازگار هستند. این تطبیق پذیری است که آنها را بسیار جالب می‌کند: از طریق تغییرات جزئی مانند باز کردن یا بستن درب‌های ورودی یا خروجی یا فعال کردن گردش هوا، رفتار نما تغییر می‌یابد.

در آب و هوای سرد، بافر هوا به‌عنوان مانعی برای هدر رفتن گرما عمل می‌کند. هوای گرم خورشید موجود در حفره می‌تواند فضاهای خارج از شیشه را گرم کند و باعث کاهش نیاز به سیستم‌های گرمایشی داخلی شود.

در آب و هوای گرم، حفره را می‌توان در خارج از ساختمان تخلیه کرد تا جذب خورشیدی کاهش یابد و بار خنک‌کننده کاهش یابد. گرمای اضافی از طریق فرآیندی معروف به اثر دودکشی تخلیه می‌شود، جایی که اختلاف در تراکم هوا حرکتی دایره‌ای ایجاد می‌کند که باعث فرار هوای گرم می‌شود. با افزایش دمای هوا در حفره، آن را بیرون می‌کشد و در عین حال عایق‌بندی در برابر افزایش گرما، نسیم ملایمی به محیط اطراف می‌بخشد.

به‌طورکلی، نماهای دو پوسته به‌شدت وابسته به شرایط خارجی (تابش خورشیدی، دمای خارجی و غیره) هستند که به‌طور مستقیم بر آسایش فضای داخلی و کیفیت زندگی کاربر تأثیر می‌گذارند. بنابراین، طراحی دقیق برای هر مورد ضروری است، به دانش دقیق در مورد جهت گیری خورشیدی، زمینه، تابش موضعی، شرایط دما، سطح اشغال ساختمان و موارد دیگر نیاز دارد. در زیر برخی از مزایا و مضرات آنها را برجسته می‌کنیم:

 

فواید

  • تقاضا برای سرمایش و گرمایش را کاهش می‌دهد؛
  • اجازه می‌دهد از نمای شفاف و نور طبیعی بهره ببریم؛
  • عایق‌بندی حرارتی و صوتی را بهبود می‌بخشد؛
  • می‌توانیم از تهویه طبیعی و تجدید هوا بهره‌مند شویم و یک محیط سالم‌تر ایجاد می‌کند.

 

معایب

  • هزینه اولیه بسیار بالاتر برای ساخت و ساز؛
  • مصرف فضا؛
  • نیاز به تعمیر و نگهداری؛
  • اگر زمینه به‌طور قابل توجهی تغییر یابد (برای مثال سایه‌اندازی توسط ساختمان‌های دیگر) ممکن است عملکرد صحیح نداشته باشد.

 


تعداد بازدید : 890

ارسال نظر

ارسال