نمای کامپوزیت و باز هم حادثه‌ای بزرگ

نمای بیمارستان گاندی در آتش سوخت

  • شنبه 7 بهمن 1402 ساعت 11:35

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: آتش سوزی پنجشنبه شب در بیمارستان گاندی تهران با تلاش ماموران آتش نشانی مهار شد و خوشبختانه در این حادثه آسیب جانی به کسی وارد نشد اما این حریق گسترده می‌توانست خسارات جبران ناپذیری داشته باشد و پلاسکوی دیگری را رقم بزند به همین خاطر ضرورت ایمن سازی ساختمان‌های بزرگ و پرتردد و جدی گرفتن اخطارهای ایمنی بیش از پیش احساس می‌شود.
نمای کامپوزیت و باز هم حادثه‌ای بزرگ

به‌گزارش باشگاه د و پنجره و نما به‌نقل از ایرنا، یک هفته پس از هفتمین سالگرد حادثه تلخ آتش سوزی در ساختمان پلاسکو تهران در تاریخ ۳۰ دیماه سال ۱۳۹۷ که طی آن این ساختمان ۵۴ ساله با ۱۷ طبقه بطور کامل فروریخت و در نهایت ۱۶ آتش‌نشان و چهار شهروند در این حادثه پرپر شدند، آتش سوزی در بیمارستان گاندی تهران به همه ما گوشزد کرد که به‌رغم همه هشدارها و تاکیدات در مورد ایمنی سازی ساختمان‌های شهر، همچنان تعدادی از اینگونه ساختمان‌های پرخطر در پایتخت وجود دارد و حادثه می‌آفریند.

حادثه آتش سوزی در بیمارستان گاندی درحالی شب گذشته رخ داد و یکی از دلایل اصلی گسترش آن نمای کامپوزیت و ناایمن بودن ساختمان براساس اخطاریه های متعدد اعلام شده به مالکان این بیمارستان اعلام شده است که به نظر می‌رسد مالکان و کاسبان ساختمان‌های تجاری از این دست، می بایست از حادثه تلخ پلاسکو درس گرفته و اقدامات ایمن سازی در ساختمان‌های پر تراکم را با سرعت بیشتری دنبال کنند اما متاسفانه هنوز نیز در تهران چنین ساختمان‌های ناامنی وجود دارد که تعداد آن کم هم نیست.

سیدجلال ملکی شامگاه پنجشنبه در هنگام عملیات اطفای حریق بیمارستان گاندی، با بیان اینکه آتش‌سوزی از قسمت نمای ساختمان بیمارستان آغاز و به دلیل جنس آن به سرعت پیش‌روی کرده بود، افزود: شعله‌های آتش از طریق نما به بخش‌هایی از داخل ساختمان سرایت کرده بود.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با بیان اینکه گروهی دیگر از آتش‌نشانان نیز به جستجو در طبقات پرداختند، گفت: قسمت شرقی ساختمان عمدتا مربوط به بخش هتلینگ و اقامتی این بیمارستان بود و از این رو بیماران چندان در معرض حریق قرار نگرفتند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران از مهار آتش سوزی بیمارستان گاندی بدون هیچ مصدومی خبر داد و گفت: ساختمان درحال ساخت در کنار بیمارستان گاندی دچار آتش سوزی شد که بخشی از آن به نمای بیمارستان سرایت کرد و شعله‌های آتش به دیگر بخش های بیمارستان سرایت کرد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران درحالی از مهار آتش سوزی در ساختمان گاندی بدون هیچ مصدومی خبر داده است که ۲۱ دیماه در گفت و گویی با اشاره به ساختمان‌های ناایمنی که هنوز ایمن‌سازی نشده‌اند، اظهار کرد: ۷۵ ساختمان مانند پاساژ ناهید، پاساژ فجر، شرکت ژال در خیابان شریعتی، ساختمان هرمزان در سعادت‌آباد، مجتمع تجاری بوستان در پونک و برخی پاساژهای بازار بزرگ تهران از جمله گرند هتل، ساختمان‌هایی هستند که بنا به دلایل مختلفی هنوز ایمن‌سازی نشده‌اند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران این را هم گفته بود که با پیگیری‌هایی که در یک سال و نیم گذشته انجام شده است، ۱۲۹ مالکین ساختمان رو سه نوبت به سازمان آتش‌نشانی دعوت کردیم و تذکرات لازم را به آنها دادیم و خروجی این پیگیری منجر به کاهش تعداد این ساختمان‌های پرخطر از لحاظ حریق از ۱۲۹ به ۷۵ شده است. ساختمان‌هایی مانند علاءالدین، میری، توچال و قائم در تجریش ایمنی آنها انجام شد و از لیست ساختمان‌های پرخطر از لحاظ حریق خارج شدند.

وی درخصوص اقدامات صورت گرفته در جهت ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن تصریح کرد: با همکاری دستگاه قضایی برای این ۷۵ ساختمان که در لیست ساختمان‌های پرخطر هستند پرونده قضایی تشکیل شد اما همچنان تلاش می‌کنیم تا با مذاکره و اخطار این کار انجام شود و تا پایان سال حداقل ۲۰ ساختمان از این ساختمان‌های پرخطر در مسیر ایمن‌سازی قرار گیرد و تا پایان سال ۱۴۰۳ این ۷۵ ساختمان باید تماماً ایمن‌سازی شوند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران در این مصاحبه یادآور شده بود که در میان ۷۵ ساختمان نا ایمن پایتخت، متاسفانه بیمارستان و اماکن دولتی وجود دارند و لازم به ذکر است که ۵۰ درصد از ساختمان‌های دولتی که در تهران وجود دارند تاییدیه سازمان آتش‌نشانی را ندارند. تا این لحظه ۴۶ هزار ساختمان را پایش کردیم و در چهار دسته بسیار پرخطر، پرخطر، میان خطر، کم خطر گروه‌بندی شدند.

۵ بار به بیمارستان گاندی اخطار داده شده بود

در همین راستا، سخنگوی اتش‌نشانی نیز پس از مهار آتش‌سوزی در بیمارستان گاندی اعلام کرد که تاکنون ۵ مرتبه به بیمارستان گاندی اخطار ناایمن بودن داده شده‌ بود.

ملکی گفت: آبان ماه سال جاری آخرین باری بود که به این بیمارستان در جلسه کمیته ایمنی منطقه هشدار و اخطار دادیم و قول رفع ایرادات را داده بودند اما ترتیب اثر نداده اند.

مخاطرات نمای ساختمان های بزرگ تهران

رییس شورای شهر تهران از جمله کسانی است که به دفعات درمورد مشکلات و مخاطرات نمای غیراستاندارد و نامانوس ساختمان های بزرگ تهران از جمله نمای شیشه ای و کامپوزیت ساختمان بانک ها و برخی از ساختمان های دولتی هشدار و اخطار داده است .

مهدی چمران اخیرا در حاشیه جلسه شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با خبرنگاران، درخصوص مصرف بالای انرژی بویژه برق در برخی از ادارات و دستگاه‌های دولتی، اظهار کرد: ما در شورا جلسات مهمی با اساتید گروه‌های نمای ساختمان در مناطق مختلف شهرداری داشته‌ایم و خط مشی و آنچه مدنظر بود و از دوره‌های قبل آغاز کرده بودیم را برای اجرا در بافت فرسوده و دیگر مناطق شهر به آنها اعلام کردیم.

چمران با اعلام اینکه حتی پیشنهاد شد برای کمک به مردم که خانه‌های کوچک می‌سازند و توان مالی برای انتخاب مهندسین ناظر و اجرا ندارند، شهرداری کمک کند و نماهای مناسب را ارائه دهد، افزود: ما پیشنهاداتی را درخصوص نمای ساختمان‌ها مطرح کرده‌ایم اما هنوز به خوبی عملیاتی نشده و نقشه‌ها به دلیل مشکلات سیستمی هنوز در سامانه مربوطه به ثبت نرسیده است.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به ایجاد فضای رقابت در مناطق شهرداری برای انتخاب نمای خوب، تاکید کرد: سالیانه جوایزی را برای انتخاب نماهای برتر در نظر می‌گرفتیم و به اعتقاد من این اقدام پسندیده‌ای بود که باید تکرار شود تا مردم را تشویق کنیم نماهایی را که هم با معماری ما همخوانی دارد و هم از پایداری و زیبایی بیشتری برخوردارند، انتخاب کنند.

چمران درخصوص استفاده از نمای شیشه‌ای در برخی ساختمان‌ها گفت: منازل مسکونی اجازه ندارند نمای شیشه‌ای و کامپوزیت داشته باشند اما در ساختمان‌های اداری شرایط دیگری وجود دارد و برخی اصرار بر نمای شیشه‌ای دارند و اصرار آنها روی ساختمان‌های بلندی است که سرتاسر شیشه هستند. این در حالیست که هم اسراف و اتلاف انرژی و هم خطرات بعدی دارند و هم از نظر زیبایی، جذابیت چندانی ندارد اما متأسفانه در برخی دستگاه‌های اداری این رویه دنبال می‌شود.

ضرورت تعیین تکلیف فوری ساختمان‌های ناایمن شهر

مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران نیز در این خصوص می‌گوید: بر اساس آخرین تصمیمات، مقرر شد کمیته‌های ایمنی در نواحی برگزار شود و با توجه به اینکه پیگیری وضعیت ساختمان‌های ناایمن از لحاظ حریق بر اساس لایحه بهبود و توسعه خدمات آتش‌نشانی به تازگی در دستور کار قرار گرفته، نواحی عملکرد مطلوبی داشته‌اند.

رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران همچنین تصریح کرد: در طول مدت اخیر بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته و گزارشات اعلام شده، تعداد ۱۲۹ ساختمان ناایمن پایتخت به ۷۵ مورد کاهش یافته است.

این عضو شورای شهر ضمن ابراز امیدواری از اینکه فرایند تعیین تکلیف ساختمان‌های ناایمن با سرعت ادامه پیدا کند، یادآور می‌شود: تلاش ما بر این است که تا پایان امسال، حداقل ساختمان‌های بحرانی پایتخت تعیین تکلیف شود و امید می‌رود تعداد ساختمان‌های ناایمن تک رقمی شود.

بابایی تأکید می‌کند: مقرر شده است تا نواحی شهرداری ارزیابی ایمنی ساختاری ساختمان‌ها را نیز بر اساس آنچه پیش از این سازمان پیشگیری و مدیریت بحران آغاز کرده بود، انجام دهند و این بررسی ساختاری به صورت ویژه در دستور کار نواحی قرار گرفت.

رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران با بیان اینکه ساختمان‌ها از لحاظ ایمنی در چهار دسته کم خطر، میان خطر، پرخطر و بحرانی قرار دارند، ادامه می‌دهد: ۷۵ ساختمان ناایمن وضعیت بحرانی دارند و باید به عنوان اولویت به ایمن‌سازی آنها پرداخت و نمی‌توان گفت وضعیت کدامیک خطرناک‌تر از دیگری‌ است و باید ایمن‌سازی هر یک از این ساختمان‌ها به صورت ویژه دنبال شود.

ضرورت ورود قوه قضائیه به مشکل ناایمنی برخی از بیمارستان‌ها

رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران نیز از جمله کسانی است که درمورد ناایمن بودن برخی از ساختمان های پایتخت بویژه برخی از بیمارستان ها هشدار و اخطار داده و می گوید: سازمان آتش نشانی در ۵ مرحله نسبت به ایمنی بیمارستان گاندی اخطارهای لازم را داده بود؛ اما متاسفانه با بی توجهی اقدامی درخصوص رفع آن صورت نگرفته است.

سوده نجفی حادثه صورت گرفته در بیمارستان گاندی را زنگ خطری درخصوص ساختمان‌های ناایمن شهر توصیف کرده و با اشاره به اینکه بیمارستان‌ها محل مراجعه شهروندان در زمان حادثه و بحران هستند که باید از ایمنی لازم برخوردار باشند،اظهارداشت: براساس اعلام سازمان آتش نشانی تعدادی از بیمارستان‌های شهر تهران ایمنی لازم را ندارند و جزو ساختمان‌های ناایمن هستند که انتظار می‌رود قوه قضاییه نیز با ورود به این موضوع درخصوص وضعیت این بیمارستانها اقدامات لازم را انجام دهد.

وی با قدردانی از سازمان آتش نشانی برای اقدام سریع در مهار آتش سوزی بیمارستان گاندی، یادآور شد: اگر اقدامات و تلاش‌های مداوم عوامل آتش نشانی نبود، این حادثه با توجه به موقعیت بیمارستان و بیمارانی که در آن حضور داشتند می‌توانست فاجعه آفرین باشد که با تلاش‌های به موقع اورژانس به سایر بیمارستان‌ها و مراکز درمانی منتقل شدند.

با این شرایط و با توجه به تعداد بالای ساختمان های ناایمن در شهر و بی توجهی مالکان این ساختمانها با اخطارها و هشدارهای صادر شده از سوی آتش نشانی و نهادهای نظارتی و بازرسی مربوطه، به نظر می رسد تکرار حوادثی از این دست اجتناب ناپذیر بوده و ضروری است که اقدام فوری و قاطع برای ایمن سازی و رفع نواقص این ساختمانها حتی به قیمت پلمب کردن آنها در دستور کار مسئولان قرار گیرد.


تعداد بازدید : 909

ارسال نظر

ارسال