کارگاه و نمایشگاه نما به شهرداری منطقه 10 رسید

  • یکشنبه 17 آذر 1398 ساعت 15:9

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: کارگاه و نمایشگاه نمای منطقه 10 تهران با حضور جمعی از مسئولان، سازندگان و طراحان در راستای کمپین «نما، هویت شهر ما» برگزار شد.
کارگاه و نمایشگاه به شهرداري منطقه 10 رسيد

به‌گزارش باشگاه در و پنجره و نما به‌نقل از صما، حسین بحیرایی، شهردار منطقه 10 تهران در آیین آغاز به کار این مراسم اظهار داشت: با وجود اینکه کشور ما پیشینه بسیار قوی در معماری دارد اما مدت‌ها بود که این موضوع از طرف شهرداری مورد توجه قرار نمی‌گرفت. امروز حضور آقای حناچی در شهرداری فرصتی است تا مساله نما و هویت شهری را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

وی افزود: شهرداران گذشته دنبال توسعه کالبدی شهر بودند در حالی که خالی کردن شهر از اغتشاش بصری بسیار حائز اهمیت است.

شهردار منطقه 10 تهران گفت: به تعبیر دکتر الهی قمشه‌ای «زمانی که انسان آثار فاخر معماری ایرانی – اسلامی را می بیند به خدا نزدیک تر می شود اما بسیاری از آثار غربی این حس را به ذهن بیننده متبادر می‌کند که تو در مقابل بزرگی این ساختمان چیزی نیستی» بنابراین معماری ایرانی–اسلامی بر خلاف بسیاری از معماری‌ها از کثرت به وحدت می‌رسد.

بحیرایی در ادامه خطاب به کمیته‌های نما گفت: امیدوارم در عین اینکه این کمیته‌ها با صبوری پرونده‌ها را بررسی می‌کنند، سرعت لازم را هم در دستور کار قرار دهند تا کار شهروندان به موقع و بدون معطلی انجام شود.

وی در پایان با بیان اینکه مناطق جنوبی شهر تهران چندان به موضوعات معماری توجه نمی کنند و بیشتر دنبال گرفتن مجوز هستند، گفت: جا دارد از کمیته های نما به خاطر عدول نکردن از قوانین تشکر کنم.

بررسی 20 هزار پرونده در کمیته های نما

در ادامه این مراسم مجید نادری، معاون معماری اداره کل معماری و ساختمان شهرداری تهران با بیان اینکه مراسم امروز دوازدهمین کارگاه و نمایشگاهی است که در مناطق تهران در سال 98 برگزار می شود، گفت: فرهنگ سازی، معرفی مصالح ساختمانی، نماهای با هویت و همچنین جزییات اجرایی و آسیب شناسی نما از جمله مباحثی است که در این کارگاه‌ها برای ارتقای دانش معماران و سازندگان برگزار می‌شود.

وی در ادامه به ارائه آماری از برگزاری کمیته‌های نما در مناطق 22 گانه پرداخت و خاطر نشان کرد: در طول 745 جلسه ای که در کمیته های نمای مناطق برگزار شده، مجموعه 20 هزار پرونده مورد بررسی قرار گرفته است.

نادری افزود: در بحث سیستماتیک شدن کمیته‌های نما، منطقه 10 جزء مناطق پایلوت معرفی و در حال طی کردن این فرایند است. هدف از این کار تسریع در بررسی، حذف کاغذ بازی و همچنین جلوگیری از جعل امضاء توسط برخی سود جویان است.

وی ادامه داد: با سیستمی شدن بررسی نماها، نماهای مصوب در سیستم اطلاعات مکانی ثبت می‌شوند و اعضای کمیته نما می‌توانند ببینند و به مرور زمان با مراجعه به سایت اطلاعات مکانی همه چیز قابل مشاهده خواهد بود که برای آنکه طراحان را تشویق کنیم، اسم طراح ساختمان هم در سامانه قابل رویت خواهد بود.

وی همچنین گفت: در آینده طراح نما، طراح پلان هم خواهد شد و از این طریق مهندسان دارای صلاحیت فعالیت بیشتری در بازار کار خواهند داشت.

معاون معماری اداره کل معماری و ساختمان شهرداری تهران اظهار داشت: رویکرد شهرداری معماری زمینه گرا و هماهنگی نمای ساختمان با بافت است. بدین منظور در حال تهیه راهنمای طراحی هستیم تا در اختیار طراحان و اساتید قرار بگیرد تا به یک ادبیات مشترک برسیم.

وی با بیان اینکه در سال آینده ضوابط خاص طراحی ساختمان مناطق را تدوین خواهیم کرد، گفت: بعد از گذشت 4 سال از تشکیل کمیته‌های نما انتظار ما از معماران این است که کیفیت طراحی ها بهتر شود.

نما کاغذ دیواری نیست

علی علایی، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی و کمیته علمی کمپین «نما، هویت شهر ما» نیز اظهار داشت: منطقه 10 با 817 هزار هکتار مساحت، 117 هزار خانوار را در خود جای داده است.

وی افزود: این منطقه به حصاری ناصری نزدیک است و دارای سه ناحیه می‌باشد که از شرق و غرب به بزرگراه‌های نواب و یادگار امام و از شمال و جنوب به خیابان آزادی و خیابان قزوین منتهی می‌شود. در بخش شرقی این منطقه کوچه ها کوتاه و در بسیاری موارد بن بست هستند و در بخش غربی که خیابان ها شمالی و جنوبی می شوند، نماهای جانبی بسیاری در معرض دید قرار می‌گیرد.

علایی با بیان اینکه مشکلات نمای ساختمان‌های منطقه 10 بیشتر در خیابان های اصلی شهر مانند آذربایجان، قصرالدشت، خوش، قزوین است، گفت: اغتشاش اصلی ترین مشکل ما در بخش نماهای شهری است.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه با انتقاد از متفاوت بودن نماهای مناطق و عدم رعایت همجواری ها اظهار داشت: آنقدر تفاوت بین ساختمان ها وجود دارد که احساس می شود این متفاوت بودن به عمد اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه نما باید با پلان هماهنگ باشد، افزود: برخی نما را به مثابه یک کاغذ دیواری می‌دانند درحالی که نما باید سه بعدی باشد. ضمن اینکه نما باید متناسب با کاربری ساختمان طراحی شود.

علایی با بیان اینکه در نماهای شهری باید از کثرت به سمت وحدت حرکت کنیم، خاطر نشان کرد: نباید یک ساختمان را با تقسیم‌بندی و لایه لایه کردن به چند ساختمان تبدیل کنیم بلکه باید چند ساختمان را حتی الامکان یک ساختمان نشان بدهیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی افزود: از معماران درخواست دارم باران گیر برای لبه بام ها طراحی نکنند چون این موضوع تبدیل به نوعی اغتشاش بصری در شهر شده است.

تقدیر از طراحان و سازندگان و اعطای گواهی

در ادامه این مراسم از طراحان و سازندگان برتر منطقه 10 با اهدای لوح سپاس تقدیر به عمل آمد و همچنین به شرکت کنندگان گواهی شرکت در کارگاه تخصصی نما اهدا شد

برگزاری کارگاه های تخصصی

لازم به ذکر است این مراسم میزبان کارگاه های تخصصی با عناوین اجرای نمای آجر توسط دکتر حمید جعفریان- کارگاه آموزشی اجرای نمای سنگ، سرامیک، ورق و شیشه توسط مهندس یزدانی- تشریح راهنما و موازین طراحی نما توسط مهندس محمد مهدی عابدی بود.

بازدید از نمایشگاه نما توسط شهردار منطقه

همچنین حسین بحیرایی، شهردار منطقه 10 از غرفه های حاضر در نمایشگاه نما بازدید کرد و از نزدیک در جریان نحوه فعالیت ها و چالش های آنان قرار گرفتند.


تعداد بازدید : 1235

ارسال نظر

ارسال