در مراسم افتتاح کارگاه تخصصی نما در منطقه دو شهرداری تهران عنوان شد:

کمپین نما وظیفه فرهنگ‌سازی را بر عهده دارد/ تدوین باید و نبایدهای نما در کارگاه‌های تخصصی

  • شنبه 19 مرداد 1398 ساعت 11:18

اخبار => اخبار

کارگاه و نمایشگاه تخصصی نما در منطقه دو شهرداری تهران با همکاری معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران برگزار شد.
کمپین نما وظیفه فرهنگ‌سازی را بر عهده دارد/ تدوین باید و نبایدهای نما در کارگاه‌های تخصصی

به‌گزارش باشگاه در و پنجره و نما به‌نقل از صما، مهدی صالحی، مدیر کل معماری و ساختمان معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران با حضور در آیین افتتاحیه کارگاه تخصصی نما اظهار داشت: کمیته‌های نما در گذشته هم بر اساس بخشنامه شهرداری فعالیت می‌کردند اما با ابلاغ مصوبه شورای شهر در پایان سال 97 فعالیت آنان جنبه قانونی به خود گرفت.

وی افزود: اجرای قانون موضوعات تنبیهی را پیش می‌کشد اما برای ارتقای کیفیت نماهای شهر این امر به تنهایی کفایت نمی‌کند و باید فرهنگ‌سازی در دستور کار قرار بگیرد. در واقع روی خشک ماجرا باید و نبایدهاست و روی نرم موضوع کار ترویجی است. کمپین نما در این مسیر راه‌اندازی شده است.

صالحی با بیان اینکه امروز یک شهرساز شهردار تهران است و این فرصتی برای همه ماست، گفت: باید سعی کنیم در جلسات آینده شاهد حضور مالکان در کارگاه‌های نما باشیم.

مدیر کل معماری و ساختمان معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران افزود: در کارگاه‌های تخصصی باید چهار دسته کار انجام دهیم. آموزش قوانین و مقررات نما، مصالح استاندارد و روش‌های نوین نما- برگزاری نمایشگاه برای ترویج مصالح و نماهای برتر- تشویق و ترغیب سازندگان و طراحان و نهایتاً تدوین کار پژوهشی در پایان کارگاه‌های تخصصی مناطق 22 گانه از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که اجرایی خواهد شد.

صالحی گفت: باید تحقیقات و پژوهش‌هایی برای شناخت بهتر سلیقه مردم انجام شود تا بتوانیم با کمترین تنش این سلیقه را اصلاح کنیم.

کمپین نما نتیجه گرا باشد

رسول کشت پور، شهردار منطقه دو نیز با بیان اینکه امیدواریم ماحصل جلسات و کارگاه‌های تخصصی نما در مناطق 22 گانه شهرداری تهران تبدیل به مجموعه‌ای از باید و نبایدهای قانونی شود، گفت: امروزه سرمایه‌‌گذاری بسیار زیادی در صنعت ساختمان و مسکن انجام می‌شود به گونه‌ای که سالانه یک میلیون مترمربع توسط شهرداری تهران پروانه صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه ساختمان یک ثروت ملی است و می‌تواند تمدن ساز باشد، اظهار داشت: قطعاً آیندگان عملکرد ما در بخش ساختمان به‌ویژه معماری و نما را مورد قضاوت قرار می‌دهند.

کشت پور با بیان اینکه لازم است کارگروهی برای جمع بندی و پیگیری خروجی کارگاه‌های مناطق تشکیل شود، افزود: در کنار تدوین باید و نبایدها باید، اقدامات تشویقی را برای سازندگان و طراحان در دستور کار قرار دهیم.

شهردار منطقه ضمن اشاره به اینکه آشفتگی زیادی در نمای ساختمان‌ها شاهدیم، تصریح کرد: متاسفانه زشتی‌ها برای ما تبدیل به عادت شده است؛ درحالی‌که چنانچه یک نفر از کشورهای توسعه یافته در تهران قدم بزند، نسبت به این همه آشفتگی اظهار تعجب می‌کند.

وی با بیان اینکه امیدواریم کمپین «نما، هویت شهر ما» نتیجه‌گرا باشد، ادامه داد: قطعاً اغتشاش بصری نما یک شبه اتفاق نیفتاده و محصول سال‌های متمادی است و اصلاح آن هم نیازمند صرف زمان است.

ضرورت توجه به نماهای همجوار در طراحی

علی علایی، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی و کمیته علمی کمپین «نما، هویت شهر ما» نیز ضمن ارائه پاورپوینت اظهار داشت: باید از شهرداری تهران به خاطر حمایت از کمپین نما و توجه به کیفیت تشکر کنیم. قطعاً اولین کسانی که از این کمپین سود خواهند برد، معماران هستند.

وی با بیان اینکه ناهنجاری نما در همه مناطق تهران وجود دارد، افزود: در منطقه دو، طیف‌های مختلفی از شهرسازی و معماری را شاهدیم. به‌طور مثال در بخش شمالی مانند سعادت آباد با یک جور شهرسازی و در هر کدام از بخش‌های جنوبی تر مانند گیشا، شهر آرا و صادقیه با نوع دیگری از شهرسازی و ساخت و ساز مواجه هستیم.

عضو کمیتة علمی کمپین «نما، هویت شهر ما» با بیان اینکه ساخت و ساز در منطقه دو 50 تا 60 سال پیش آغاز شده است، گفت: امروز در بسیاری از نماهای منطقه دو شاهد استفاده از طرح‌های شلوغ و پرطمطراق هستیم که باعث اغتشاش بصری می‌شود.

علایی با اشاره به اینکه باید نماهای همجوار در طراحی‌ها مد نظر قرار گیرد، خاطر نشان کرد: متأسفانه در کمتر پروژه‌ای این مهم از طرف سازنده‌ها و معماران در سال‌های گذشته مورد مداقه قرار گرفته است.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه به مسأله تابلوهای سردر مغازه‌ها اشاره کرد و افزود: بسیاری از مغازه‌ها تابلوهایی با ابعاد و رنگ‌های غیرمتناسب با نمای ساختمان نصب می‌کنند که این امر بر آشفتگی بصری می‌افزاید.

وی با انتقاد از تغییرات پی‌در‌پی ضوابط ساخت و ساز گفت: درحالی‌که ضوابط ساخت و ساز در کشورهای توسعه یافته، سال‌ها ملاک عمل سازندگان و طراحان است اما در تهران شاهدیم که تقریبا هر 5 سال یک بار ضوابط تغییر می‌کند و این مسأله موجب سردرگمی طراحان شده است.

عضو کمیتة علمی کمپین «نما، هویت شهر ما» اظهار داشت: در بسیاری موارد نماهای زیبایی را شاهدیم که با کنار هم قرار گرفتن، نمای شلوغ و نازیبایی پدید آورده‌اند.

وی با اشاره به اینکه باید در اجرای نماها، مسأله زلزله مورد توجه قرار بگیرد، تصریح کرد: نباید نما را دوبعدی تصور کنیم. نما سه بعدی است، چرا که نمای جانبی ساختمان را هم باید در نظر گرفت.

وی در پایان با ارائه یک پیشنهاد برای زیبایی نمای ساختمان‌ها پرداخت و تأکید کرد: با درختکاری منظم می‌توان بسیاری از نماهای زشت را از دید شهروندان پنهان کرد.

تقدیر از طراحان و سازندگان

در ادامه این مراسم تعدادی از تعدادی طراحان و سازندگان منتخب با اهدای لوح سپاس تقدیر به‌عمل آمد و به شرکت کنندگان گواهی شرکت در کارگاه تخصصی نما اهدا شد.

همچنین مهدی صالحی، مدیر کل معماری و ساختمان معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران و رسول کشت پور، شهردار منطقه دو از غرفه شرکت‌های حاضر در نمایشگاه نما بازدید کردند و از نزدیک در جریان نحوه فعالیت‌ها و مشکلات آنها قرار گرفتند.

لازم به ذکر است ویژه‌نامه کارگاه تخصصی نما ویژه منطقه دو منتشر و در اختیار شرکت‌کنندگان و غرفه داران قرار گرفت.

از نکات جالب توجه استقبال معماران و سازندگان از کمپین «نما، هویت شهر ما» بود؛ به‌گونه‌ای که بسیاری از آنها به این کمپین پیوستند.


تعداد بازدید : 618

ارسال نظر

ارسال