عملکرد جهنمی «بهشت پارس» و پارادوکس جالب روی تابلوی معاملات فرابورس

  • جمعه 8 اردیبهشت 1396 ساعت 10:56

اخبار => سایر رسانه ها

شرکت بازرگانی آینده سازان بهشت پارس یکی از شرکت های زیانده حاضر در تابلوی "ب" بازار پایه فرابورس است که در اقدامی جالب و البته عجیب قیمت هم سهم این سهم در تابلوی معاملات این بازار برابر با زیان انباشته هر سهم آن شده است.
عملکرد جهنمی «بهشت پارس» و پارادوکس جالب روی تابلوی معاملات فرابورس

اقتصاد آنلاین-فرزاد اصلانی؛ به گزارش خبرنگار بورس اقتصاد آنلاین شرکت بازرگانی آینده سازان بهشت پارس یکی از شرکت های بازار پایه فرابورس ایران است نوسان قیمت هر سهم آن در تابلوی "ب" بازار پایه متناظر با زیان انباشته این شرکت در پایان عملکرد 9 ماهه منتهی به 31 اذر ماه 1395 شده است.

 

بر اساس صورت های مالی این شرکت مشمول ماده 141 قانون تجارت هم اکنون "آینده" به ازای هر سهم مبلغ 164 تومان زیان انباشته دارد و این در حالی است که در اتفاقی جالب و عجیب قیمت این سهم طی روزهای اخیر در محدوده این عدد نوسان کرده است.

بورس

مطابق اطلاعات دریافتی از شرکت مدیریت فناوری بورس وابسته به سازمان بورس و اوراق بهادار، 50درصد از کل سهام بهشت پارس در اختیار یک شخص حقیقی (یعقوب عابدینی خواجه وند) است که پس ازتبدیل شدن به سهامی عام در آذر ماه 86 در اول اسفند ماه 1392 در تاریخ 28 فروردین ماه 90 مورد پذیرش فرابورس و در نهایت در تاریخ اول اسفند ماه 1392 به بازار پایه توافقی فرابورس منتقل شده است.

ترکیب سهامداران عمده این شرکت بطور کامل حقیقی و به اصطلاح خانوادگی است که طی 4 دوره مالی اخیر تنها در سال مالی 1393 از سود هر سهم پس از کسر مالیات برخوردار بوده است.

این شرکت برای خروج از شمولیت ماده 141 قانون تجارت مبنی بر اعلام ورشکستگی برنامه توجیهی افزایش سرمایه 200 درصدی را از دومحل مطالبات حال شده و آورده نقدی پس از تایید حسابرس و بازرس قانونی به سازمان بورس فرستاده که هنوز مورد موافقت این سازمان قرار نگرفته است.

شرکت بازرگانی آینده سازان بهشت پارس از زمان ورورد به بازار فرابورس تا کنون در شش سال اخیر همواره تکمیل پروژه پایانه صادراتی گل و گیاه و محصولات کشاورزی در عباس آباد مازندران را طرح توسعه ای خود عنوان کرده و این در حالی است که تا کنون هیچ صرفه و یا منفعتی برای سهامداران این شرکت را در پی نداشته است.

این در حالی است که افزایش سرمایه 200 درصدی این شرکت مبلغ 41 میلیارد و 783 میلیون تومان از مبلغ افزایش سرمایه مورد نظر از محل مطالبات ، قابل تبدیل به سرمایه سهامدار عمده و مابقی آن به همین مبلغ از طریق آورده نقدی سایر سهامداران بنا است که تامین شود و مبلغ 26 میلیارد تومان نیز از وجوه نقدی حاصله صرف تکمیل پروژه پایانه صادراتی و الباقی صرف تسویه بدهی به بانک سرمایه و همچنین مطالبات باقیمانده سهامدار عمده می شود.

بر اساس اطلاعات صورت های مالی عملرکد 9 ماهه این شرکت در حالی هزینه های مالی 25 میلیارد تومانی با رشد 83 درصدی نسبت به دوره مشابه روبرو است که زیان خالص این شرکت با رشد 87 درصدی نسبت به دوره مشابه از 25 میلیارد و 425 میلیون تومان فراتر رفته است.

این در حالی است که هنوز از عملکرد 12 ماهه این شرکت زیانده خبری نیست و به نظر می رسد باتوجه به عدم درآمد عملیاتی در شرکت مذکور باید منتظر افزایش دستکم 25 درصدی این زیان بود.

هم اکنون زیان انباشته "آینده" با افزایش بیش از 3000 درصدی در پایان پاییز پارسال  نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن به 68 میلیارد و 460 میلیون تومان افزایش یافته که به ازای هر سهم مبلغ 164 تومان برای سهامداران این شرکت تمام می شود.

این در حالی است که قیمت هر سهم این شرکت در اقدامی جالب و عجیب معادل زیان انباشته آن شده که باید این موضوع را از عجایب فرابورس ایران دانست.

ازاینرو شاید تعلل سازمان بورس در پذیرش طرح افزایش سرمایه این ناشر که هدفی جز تامین سرمایه برای سهامداره عمده نیست را روشن سازد.


تعداد بازدید : 367

ارسال نظر

ارسال