آنچه از ۱۰۰روز اول ریاست‌جمهوری ترامپ آموختیم

  • پنجشنبه 14 اردیبهشت 1396 ساعت 11:50

اخبار => سایر رسانه ها

ریچ گالن استراتژیست جمهوری‌خواه معتقد است که «ترامپ در حال یادگیری شغل جدیدش است که این خطرناک است اما به هر حال در حال آموختن است».
آنچه از ۱۰۰روز اول ریاست‌جمهوری ترامپ آموختیم

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ،  پس از 100 روز پر هیاهو و جنجالی در واشنگتن، مفاهیمی نظیر بی‌سابقه و عادی معنای واقعی خود را از دست داده‌اند. اما یک چیز در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ تغییری نکرده است؛ با از دست دادن آرای عمومی و مجموع آرای کمتر اما در انتخابات الکترال پیروز شد، با کمترین میزان محبوبیت در میان روسای جمهوری امریکا وارد دفترش شد، پایین‌ترین میزان محبوبیت را در 100 روز اول داشت، با این حال نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند هنوز پایگاه ثابتی در میان طرفداران خود دارد.

 مهم‌ترین دستاورد

مهم‌ترین و قابل توجه‌ترین دستاورد ترامپ انتصاب نیل گورساچ توسط او به عنوان قاضی دیوان عالی با وجود مخالفت هماهنگ دموکرات‌ها و فشار به جمهوری‌خواهان برای تغییر قوانین سنا محقق شد. انتخاب وی از حمایت محافظه‌کارانی برخوردار بود که خواهان تعیین جانشینی شایسته برای قاضی سابق آنتونین اسکالیا که 14 ماه پیش از دنیا رفت، بودند.  ترامپ همچنین با امضای 13 دستور مبنی بر کاهش مقررات حاکم بر کاخ سفید رکورد تازه‌یی را ثبت کرد، همزمان گفت‌وگوهایی را برای خروج امریکا از پیمان تجاری اقیانوس آرام آغاز کرد. او از سوی برخی‌ها به خاطر واکنش سریع در برابر استفاده از سلاح‌های شیمیایی توسط دولت سوریه و مجازات آن مورد ستایش قرار گرفته است.

 بدترین ناکامی

از دید بسیاری از ناظران فهرست ناکامی‌های ترامپ اما طولانی‌تر بوده است. شکست تلاش‌های جدی ترامپ برای لغو و جایگزینی طرح بیمه خدمات درمانی اوباما «اوباما کر» آن هم در میان نمایندگان ارائه‌کننده آن، یک افتضاح محسوب می‌شود. ترامپ که خود را یک مذاکره‌کننده توانمند معرفی کرده بود نتوانست باب گفت‌وگو در این رابطه را باز کند و برخی گزارش‌ها حاکی است که وی از جزییات طرح جایگزین اطلاعات اندکی داشته است.

و سرانجام پس از راهیابی به کاخ سفید ترامپ فرمان اجرایی منع ورود شهروندان هفت کشور عمدتا مسلمان به امریکا را امضا کرد. نتیجه این فرمان گسترش اعتراضات مردمی بود که آن را در تضاد با ارزش‌های امریکایی می‌دانستند و در آخر دادگاه آن را باطل نمود و در فرودگاه‌ها به حالت تعلیق درآمد. درخواست تجدیدنظر نیز به همان سرنوشت گرفتار شد. این یک پیروزی مقدماتی برای سیستم امریکایی بازرسی و توازن محسوب می‌شد که خواهان تحمل سرخوردگی ترامپ شده بود.

 لحن ترامپ

کاملا روشن بود که ترامپ سعی خواهد کرد تا به دوران نامزدی‌اش در انتخابات شباهت داشته باشد. او در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری از «شکوه امریکایی» صحبت به میان آورده و یک شور ملی‌گرایی ایجاد کرده بود.

یک روز پس از مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری، مشاور مطبوعاتی ترامپ، شان اسپایسر مطبوعاتی را که جمعیت حاضر در مراسم را کم تعداد گزارش کرده بودند، با عصبانیت سرزنش کرد. او ادعا کرد که جمعیت حاضر در آن مراسم نسبت به مراسم تحلیف باراک اوباما بیشتر بوده است، در این 100 روز لحن صحبت با رسانه‌ها و مطبوعات مبارزه طلبانه بوده و روابط خصمانه‌یی با مطبوعات دارد.

رییس‌جمهوری هنوز هم در گردهمایی‌ها و سخنرانی‌ها شرکت می‌کند و مانند دوران انتخابات خود را شاد و سرزنده نشان می‌دهد. نژادپرستی و تبعیض جنسیتی به نسبت دوران انتخابات کمتر نمود دارد اما وقایع عجیبی مانند دست ندادن با صدراعظم آلمان، آنگلا مرکل، و اصطلاح «تروریسم اسلام رادیکال» در این مدت وجود داشته است.

از زمان آغاز دوره ریاست‌جمهوری ترامپ نزدیک به هزار جمله از سوی او توییت شده است. بعضی از این توییت‌ها که اغلب هم در واکنش به اخبار فاکس نیوز صورت گرفته در تمام ساعت شب پرتشنج بوده است. لحن وی در مقایسه با اوباما تفاوت‌های زیادی دارد.

 برنامه‌ها

ترامپ در نخستین جلسه مشترک خود با اعضای کنگره وعده‌یی تحت عنوان «فصل تازه عظمت امریکا» را مطرح کرد. او درباره اصلاحات خدمات درمانی و بهداشتی، اصلاحات مالیاتی، بسته یک تریلیون دلاری سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و ایجاد فضای مناسب برای رشد صنایع و اشتغال‌زایی صحبت کرد. او همچنین درباره تصمیم‌اش برای ایجاد دیواری مرزی با مکزیک سخن گفت که تاکنون نشانه‌یی از ساخت آن وجود ندارد.

او در حالی 12 فرمان اجرایی بیشتر از سلف خود صادر کرده است که حتی یک قانون اصلی به نامش ثبت نشده چراکه با سد محکم مخالفت‌های داخلی مواجه شده است.

پس از گذشت هفت سال بحث و جدل بر سر طرح بیمه خدمات درمانی اوباما، جمهوری‌خواهان نتوانستند تا طرحی جایگزین که همه با آن موافق باشند را ارائه کنند. مخالفت مشابهی با طرح اصلاحات گسترده مالیاتی او که چهارشنبه هفته گذشته ارائه گردید وجود دارد، این در حالی است که به نظر می‌رسد بسته حمایتی زیرساختی ترامپ به پشتیبانی دموکرات‌ها نیاز داشته باشد، چیزی که با توجه به فشار فعالان محیط زیست انگیزه‌یی برای حمایت از آن ندارند.

او در جلب اعتماد عمومی ناکام بوده است به‌طور مثال در رابطه با توییت بی‌اساس وی مبنی بر دستور اوباما برای شنود از کمپین انتخاباتی‌اش بنا به گفته لئون پنتا رییس سازمان سیا و وزیر دفاع سابق امریکا بر اثر عدم توانایی وی در دستیابی به موفقیت‌های قانونی بوده که ظالمانه هست. پنتا اضافه کرد «شما نمی‌توانید یک رییس‌جمهور واقعی باشید و با فرمان‌های اجرایی حکومت کنید. در واقع تمام دستورات اجرایی بیشتر با اهداف سیاسی بوده است تا اینکه یک سیاست موثر به نظر آید و بعضی از آنها تحت بررسی و کنترل قرار گرفته است».

 صلاحیت

ترامپ در یک کنفرانس مطبوعاتی زنده مدعی شد که دستوراتش به خوبی یک ماشین کارآمد در حال اجراست. اما او تنها رییس‌جمهور در تاریخ امریکا محسوب می‌شود که تجربه کار دولتی را ندارد و برخی معتقدند آن را در موارد کوچک و بزرگ نشان می‌دهد.

مطالب منتشر شده در مطبوعات که با غلط املایی همراه بود و نشست خبری با مشاور مطبوعاتی ترامپ، شان اسپایسر که توام با سوتفاهم بود اوضاع را بدتر کرد به‌طوری که وی تحت فشار رسانه‌ها از ادعایش مبنی بر اینکه آدولف هیتلر در زمان جنگ جهانی دوم از سلاح شیمیایی علیه مردمش استفاده نکرد، عذرخواهی کند.

فرمان ممنوعیت سفر به امریکا مورد انتقادات گسترده‌یی قرار گرفت به گونه‌یی که نشان از عدم بررسی دقیق و مشاوره لازم در ارائه طرح داشت به عنوان مثال این اشتباه در رابطه با ملیت صاحبان گذرنامه و کشورهای موثر دیده شد. این فرمان در سیستم قضایی گرفتار شد. طرح هزینه‌های درمانی هم سرنوشت بهتری پیدا نکرد به‌طوری که کمیته بودجه کنگره هشدار داد این طرح می‌تواند باعث افزایش 26 میلیونی تعداد افراد فاقد بیمه تا سال 2026 شود. بعدا ترامپ اعتراف کرد: «کسی نمی‌داند، بیمه خدمات درمانی مساله بسیار پیچیده‌یی است.»

ترامپ حدود سه‌چهارم از ایام ریاست‌جمهوری خود را در این مدت در کاخ سفید سپری نمود. آخرهفته‌ها به‌طور مرتب به کوشک زمستانی کاخ سفید در پالم بیچ فلوریدا رفته است. او پشت سر هم به زمین گلف می‌رود در حالی که از اوباما به خاطر بازی گلف در زمان ریاست‌جمهوری‌اش انتقاد کرده بود.

بنجامین ویتس عضو ارشد بخش مطالعات علوم سیاسی موسسه بروکینگز این هفته به حاضران در اتاق فکر موسسه گفته بود: «در نبرد دوجانبه میان شرارت و بی‌کفایتی، این بی‌کفایتی است که قطعا برنده است.»

 نقش جهانی

انتخاب ترامپ به عنوان رییس‌جمهور امریکا به خورد تمام دنیا رفت. به ندرت چنین ابهامی در میان پاتخت‌های جهان دیده شده است به گونه‌یی که هر آن منتظر بدترین سرنوشت باشند. هرچند به نظر می‌رسد دکترین ترامپ فاقد محتوا و استراتژی خاصی باشد اما واکنش عملی به شرایط مورد به مورد خواهد بود. شعار «اول امریکا» که نیروی محرکه جنبش هواداران وی محسوب می‌شود با دیدن تصاویری از «کودکان زیبای» سوریه که بر اثر گاز کشته شده بودند، کنار گذاشته شد. در واکنش به این موضوع، ترامپ دستور شلیک 59 موشک تام هاوک را به فرودگاهی در سوریه صادر نمود. مداخله نظامی از سوی عقاب‌های جمهوری‌خواه تحت عنوان رهبری قاطع مورد تقدیر قرار گرفت، اما رییس‌جمهور تاثیر این جمله را حین مصاحبه با یکی از شبکه‌های تلویزیونی که گفته بود یادم میاد در حال بریدن زیباترین کیک شکلاتی که تاکنون دیده‌ام، دستور شلیک موشک‌ها را صادر نمودم، خراب کرد.

واکنش ترامپ در برابر ایران و کره شمالی تهاجمی بوده است. حکومت‌های استبدادی و اقتدارگرایی مثل مصر و ترکیه را مورد تقدیر قرار داد. نگاه او به مسائل همراه با منفعت‌طلبی و تجارت‌پیشگی است که در رابطه با روسیه همراه با سود و در مورد چین ضرر بوده همان‌طور که درباره ناتو اظهار کرده بود: «من گفتم تمام شده است، خیلی وقته تمام شده است.»

پانتا می‌گوید: «من فکر می‌کنم با وجود انفعال شورای امنیت ملی، دنیا تا اندازه‌یی آرام شده است اما همچنان پیام‌های مختلطی شنیده می‌شود که معلوم نیست آیا اقدامات مرحله‌یی ترامپ علیه سوریه و کره شمالی برپایه یک استراتژی ریشه‌دار بنا گردیده یا خیر.»

 معمای روسیه

سازمان‌های اطلاعاتی امریکا به این نتیجه دست پیدا کردند که هکرهای مورد حمایت مسکو در انتخابات امریکا دخالت داشته‌اند و نشانه‌هایی از جهت‌دار بودن این حملات برعلیه هیلاری کلینتون و به نفع ترامپ وجود دارد. اما سوال حساس این است که آیا کمپین انتخاباتی ترامپ با یک دشمن خارجی به‌طور فعال تبانی نموده است؟ مساله‌یی که می‌تواند یک رسوایی بالقوه بزرگ‌تر از واترگیت محسوب گردد.

در این رابطه تحقیقات جزئی و بازجوئی‌های موردی توسط مجلس سنا و «اف بی‌ای» شروع شده است. هنوز به درستی مشخص نیست که آیا شواهد اعلام شده شامل مواردی باشد که کریستوفر استیل عامل اطلاعاتی سابق بریتانیایی در رابطه با ارتباطات جنسی ترامپ در مسکو مطرح کرده بود.

نخستین قربانی اصلی این ماجرا مایک فلین بود که به دلیل گمراه نمودن معاون اول رییس‌جمهور، مایک پنس، وقتی از وی در مورد ارتباطش با سفیر روسیه، سرژی کیسلیاک، پرسیده بود، مجبور به استعفا گردید. دادستان کل امریکا نیز در این رابطه مورد بازخواست قرار گرفت و او در جلسه تاییدیه سنا نگفته بود که دو بار با سفیر روسیه ملاقات داشته است. جف سشنز: «من آهسته گفتم. در یک زمان دو بار سفیر را ملاقات کردم.»

براساس گزارش‌های اخیر، تحقیقات فدرال شامل اطلاعاتی است که نشان می‌دهد عوامل روسیه از کارتر پیج، کارمند بانک امریکایی مریل لینچ در مسکو که در جریان انتخابات به عنوان مشاور سیاست خارجی ترامپ برگزیده شده بود و به اطلاعات کاندیداها دسترسی داشت، استفاده کرده‌اند. کارتر پیج که طرفدار پر و پا قرص کرملین به حساب می‌آید از هرگونه اظهارنظری در این ارتباط خودداری کرده است.

 100روز بعدی

تمام شواهد مربوط به 100 روز گذشته حکایت از آن دارند که آینده عمیقا غیر قابل پیش بینی است. ضربه دوم به طرح اصلاح بیمه خدمات درمانی اوباما می‌تواند قریب‌الوقوع باشد. بحران کره شمالی همچنان داغ است. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد هرج و مرج ابتدایی حاکم بر کاخ سفید به تدریج باثبات خواهد شد.  اما ترامپ همچنان ترامپ است و می‌تواند جهان را با یک معمای عجیب و غریب و گاهی اوقات ترسناک مواجه کند. پنتا می‌پرسد: «آیا او ترامپ توییت‌گر است که شخصیتی تلویزیونی دارد یا ترامپ تاجر که در برابر رفتاری که انجام می‌دهد بیشتر پاسخگو است؟ مردم امریکا همچنان می‌کوشند تا کشف کنند رییس‌جمهور واقعی امریکا کیست!


تعداد بازدید : 90

ارسال نظر

ارسال