گفتگوی ماهنامه در و پنجره و نما با مجید اصغری مدیرعامل شرکت حکمت

"هر آسایشی حکمتی دارد ..."

  • دوشنبه 28 مرداد 1398 ساعت 13:48

اخبار => مصاحبه

باشگاه در و پنجره و نما: شرکت حکمت در سال 1347 با بهره‌گیری از کمترین امکانات و با هدف عالی در یک کارگاه شروع به ساخت درب و پنجرة آلومینیوم نمود و پس از انجام پروژه‌های کوچک و بزرگ و سرویس‌دهی مناسب به موفقیت‌های بزرگی نائل گردید و با عنایت به لطف خداوند در سال 1360 اولین طرح اختصاصی خود را به انجام رسانید و از آن سـال تاکنون در راه تحقق و نیل به هدف عالی و کیفیت بهتر و برتر گام برداشته به‌نحوی‌که تاکنون تولیدات اختصاصی این شرکت به بیش از سی سیستم ارتقاء پیدا کرده است. ماهنامه در و پنجره و نما طی گفت‌و‌گویی با آقای مهندس مجید اصغری، مدیرعامل این شرکت، با مجموعه آلومینیوم حکمت بیشتر آشنا شد که در ادامه می‌خوانیم:
"هر آسایشی حکمتی دارد ..."

باشگاه در و پنجره و نما گزارش می‌دهد:

1- برای شروع بحث ابتدا پیشینه و تاریخچة تأسیس و نحوة فعالیت شرکت تولیدی حکمت را بیان کنید؟

مجموعه حکمت در سال 1347 توسط آقای حاج علی‌اکبر اصغری (پدر برادران اصغری) به‌شکل یک کارگاه ساخت درب و پنجره آلومینیوم تأسیس و در سال 1360 اولین طرح اختصاصی خود را به انجام رسانید.

در سال 1378 در جهت توسعة تولیدات و بالابردن ظرفیت تولید خود مبادرت به خرید و تجهیز کارخانه با پیشرفته‌ترین ماشین‌آلات اروپایی و امکانات ابزاری فوق‌العاده دقیق در شهر بومهن کرده و همچنین واحد خدمات پس از فروش خود را نیز در همان سال راه‌اندازی نمود.

بـا تـوجـه بـه تـجربـه و حسـاسیـت مـوجـود در زمـینـة کـیفیـت پـروفیـل آلومینیوم، در سـال 1396 خـط تـولیـد و رنـگ پـروفیـل آلومینیوم را نیـز در دستـورکـار خـود قـرار داد.

2- درحال‌‌حاضر چه محصولات و خدماتی توسط شرکت حکمت عرضه می‌شود؟

دربارة انواع محصولات و خدمات خود به‌صورت جداگانه و به‌تفصیل توضیح دهید.

سبد محصولات مجموعة حکمت از سال 1360 که اولین طرح اختصاصی خود را به انجام رسانیده تا به امروز بسیار گسترده شده و تاکنون تولیدات اختصاصی این شرکت به بیش از سی سیستم ارتقا پیدا کرده است.

با توجه به تولید پروفیل آلومینیوم از سال 1396 و نـصب خـط رنـگ الکتـرو اسـتاتیـک و همچنین واحـد دکـورال (طـرح چـوب) درواقع تولیدات مجموعه حکمت دیگر محدود به تـولیـد انواع در و پنجرة آلومینیوم و UPVC نیست و انواع پروفیل آلومینیوم اختصاصی نرمال و ترما‌ل‌بریک، لولایی و کشویی، انواع سیستم‌های لیفت و اسلاید، لنگة مخفی، نمای کرتین‌وال، فیس‌کپ، نیم‌کپ، یو چنل و خدمات رنگ نیز به تولیدات این مجموعه اضافه شده است.

3 – آیا تولیدات پروفیل آلومینیوم حکمت صرفاً برای مجموعه حکمت است یا در بازار عرضه می‌گردد ؟

علی‌رغم درخواست‌های بسیار و مکرر برای پروفیل حکمت، تا به امروز برنامه‌ای برای فروش پروفیل حکمت نداشته‌ایم و صرفاً تولیدات کارخانه به‌منظور استفاده در تولیدات در و پنجرة حکمت بوده است و این موضوع درحال بررسی و سیاست‌گذاری است.

4- کیفیت محصولات شرکت حکمت در چه سطحی قرار دارد؟

این شرکت با پیشینة حدود نیم‌قرن تجربه در صنعت تولید در و پنجرة آلومینیوم و پس از آن UPVC همواره یادآور نظم، نوآوری، زیبایی، دقت عمل و از همه مهم‌تر کیفیت بوده است.

 

 

در طی این مدت، تلاش این شرکت بر آن بوده است که نقایص موجود در صنعت آلومینیوم را سامان بخشد و تا حد امکان سیستمی را ارائه نماید که عاری از هرگونه نقص باشد.

بدین‌ترتیب براساس اصول زیبایی و هوابندی، آب‌بندی، درزبندی و استحکام لازم سیستم‌هایی را طراحی نموده و در قالب رنگ‌های متنوع در بالاترین کیفیت و متد روز دنیا دراختیار صاحب‌نظران و مجریان محترم ساختمان قرار داده است.

5- به‌نظر شما مهم‌ترین عوامل در تولید یک محصول باکیفیت چیست و چه برنامه‌ای برای به‌روزرسانی و ارتقاء سطح کیفی محصولاتتان دارید؟

در حوزة کیفیت، سه عنصر کلیدی داریم که اگر این سه عنصر به‌طور کامل در فرآیند تولیدی یا ارائه خدمت به‌کار گرفته نشود، قطعاً محصول نهایی باکیفیت نخواهد بود. این سه عنصرعبارتند از نیروی انسانی، سیستم (روند تولید) و محصول.

در هیچ زمانی، کیفیت تصادفی بدست نمی‌آید، ما نمی‌توانیم با ارائه یک سیستم یا با ایجاد یک فرآیند در سازمان یا نصب تجهیزات مدرن، یک محصول باکیفیت را تولید کنیم بلکه این تجهیزات و امکانات را باید نیروی انسانی باکیفیت در سازمان بکار گیرد و نتیجة تلاش هوشمندانه و عالمانه این نیروهاست که می‌تواند یک محصول باکیفیت باشد یا ارائه یک خدمات باکیفیت باشد.

در اکثر مجموعه‌ها در اقصی نقاط جهان به بحث سیستم و محصول توجه زیادی شده است ولی ما در مجموعة حکمت، هر سه عنصر را به‌طور کامل در تولید محصول باکیفیت دخیل می‌دانیم و سعی در به‌روز نگه‌داشتن دانش نیروی انسانی، سیستم و محصولات داشته‌ایم.

6- با توجه به شرایط خاصی که این روزها بر اقتصاد مملکت حاکم است شرایط فعلی بازار و صنعت در و پنجرة ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ مهم‌ترین عوامل مؤثر بر بازار را چه می‌دانید؟

رکود غیر تورمی بازار مسکن در فاصلة سال‌های ۹۲ تا نیمة نخست سال ۹۶ سبب شده بود تا ارزش‌افزودة این بخش در پایین‌ترین سطح نسبت به سایر بازارها به‌خصوص سود سپرده‌های بانکی قرار بگیرد. همزمان با کاهش سود سپرده‌ها در انتهای نیمة نخست سال گذشته، بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که نقدینگی موجود در بانک‌ها به‌سمت بازارهای زودبازده مانند ارز، سکه و سهام و در مرحلة بعدی بازار مسکن به‌عنوان بازار دیربازده‌تر از این بازارها سرازیر شود.

با افزایش شدید و بیش از 60 درصدی قیمت مسکن در مرداد امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته و همچنین افزایش بی‌سابقة نرخ ارز و تأثیرات آن بر بازار و همچنین رکود فصلی بازار مسکن به‌دلیل کاهش تمایل مردم به جابه‌جایی در فصول پاییز و زمستان، بیم آن می‌رود که رکود تورمی همچنان ادامه داشته باشد. چراکه تورم عمومی که موجب افزایش قیمت تمام‌شدة ساخت‌و‌ساز و به‌تبع صنعت در و پنجره نیز درگیر این وضعیت خواهد بود.

7- مهم‌ترین مشکلات فعالان صنف در و پنجره چیست و چه راهکاری برای برون‌رفت از این مشکلات پیشنهاد می‌دهید؟

از مهمترین مشکلات فعالان صنف در و پنجره عدم وجود استاندارها و نظارت‌های لازم و کافی از لحاظ کیفی برروی تولیدات و همچنین بحث قیمت‌گذاری در بحث فروش است.

متأسفانه برخی همکاران از نبود نظارت درست و دقیق مراجع ذی‌صلاح بر تولید، کیفیت، قیمت و نحوة فروش و به‌خصوص عدم آگاهی خریداران، سوءاستفاده نموده و اقداماتی انجام می‌دهند که درنهایت منتج به، بی‌اعتمادی خریداران به کل فعالان صنف در و پنجره خواهد شد.

به‌عنوان مثال می‌توان به عدم استفاده از مواد درجه یک در تولیدات، یراق‌آلات و شیشه‌های نامناسب و درنهایت فروش پنجره با حداکثر قیمت غیرمعقول و یا حداقل قیمت نامعقول و حتی در برخی موارد کمتر از قیمت تمام‌شده اشاره نمود.

به‌نظر بنده با بیشترشدن نظارت‌ها و وضع قوانین سخت‌گیرانه برای تولیدات، قیمت‌گذاری و فروش تا زمانی‌که همکاران خودشان را مقید به رعایت اخلاق و انصاف در معامله ندانند و فقط به فروش به هر قیمتی بیاندیشند، فایده‌ای نخواهد داشت.

8- نقش نیروی کار متخصص در تولید یک در و پنجرة استاندارد چقدر است؟

شما چه تلاشی برای آموزش پرسنل و نیروی فنی مجموعه‌تان انجام داده‌اید؟

پیوند مستحکمی‌ بین‌ میزان‌ آموزش‌ نیروی‌ کار و بهره‌وری‌ آنها در فرآیند تولید وجود دارد. این آموزش است که یک نیروی کار متخصص را متخصص، ماهر و به‌روز نگه می‌دارد. شواهد موجود در بیش‌تر کشورهای‌ صنعتی‌، مؤید این‌ حقیقت‌ است‌ که‌ بین‌ سرمایه‌گذاری‌آموزشی‌ نیروی‌ انسانی‌ و رشد اقتصادی‌، ارتباط قوی‌ وجود دارد. بدین‌لحاظ، امروزه‌ بیش‌تر جوامع‌ درحال‌ توسعه‌، مبالغ‌ هنگفتی‌ را در این‌ بخش‌ سرمایه‌گذاری‌ می‌کنند. در مجموعه حکمت نیز میزان ‌منابعی‌ که‌ در بخش‌ آموزش‌ هزینه‌ می‌گردد از رشد روزافزونی‌ برخوردار است‌ و ما همیشه در به‌کارگیری نیروهای متخصص، جوان و باتجربه اهتمام ورزیده‌ایم.

9- آیا برنامه‌ای برای ارائه خدمات یا محصول جدید به بازار دارید؟

بلی، خبرهای خوشی در راه است.

10- گارانتی و خدمات پس از فروش در مجموعة حکمت به چه صورت انجام می‌گیرد؟

مجموعه حکمت از سال 1387 در جهت رفاه حال مشتریان، واحد خدمات پس از فروش خود را راه اندازی و کارت گارانتی دراختیار خریداران محترم قرار می‌دهد تا بتوانند یکسال از خدمات رایگان و 10 سال از خدمات پس از فروش این شرکت درکمترین زمان ممکن بهره‌مند شوند.

11- وجود تشکل و اتحادیه صنفی به چه میزان در بهبود شرایط کلی فعالیت صنف تأثیرگذار است؟

اتحادیه‌ها به‌طورکلی و به زبان ساده، تشکلی است از خوش‌نام‌ها و باسابقه‌های یک صنف می‌باشند که همگی دور یک میز جمع می‌شوند و در راستای بهبود صنف خود هم‌فکری و تلاش می نمایند.

درصورتی‌که این اتفاق رخ دهد و اهالی فن و دلسوزان هر صنف دور هم جمع شوند، می‌توانند موارد زیر را به انجام برسانند:

اﺗﺤﺎد و ﯾﮑﭙﺎرﭼﮕﯽ ﺑﯿﻦ اﻋﻀﺎ

ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ‌رﯾﺰی و ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺟﻬﺖ اﯾﺠﺎد اﻧﺴﺠﺎم

اﺗﺨﺎذ ﺟﻬﺖﮔﯿﺮی‌ﻫﺎی ﮐﺎری و ﺗﺨﺼﺼﯽ و ﺗﺪوﯾﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ‌ﻫﺎی راﻫﺒﺮدی و ﻋﻤﻠﯿﺎﺗﯽ ﺟﻬﺖ تحقق اﻫﺪاف

ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﻣﻮاﻧﻊ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﮔﺴﺘﺮش ﻓﻌﺎﻟﯿﺘ‌‌های اﻗﺘﺼﺎدی، ﺗﺠﺎری و ﮐﻤﮏ ﺑﻪ رﻓﻊ آنها

جلوگیری از رقابت مخرب بین اعضای صنف

ﮐﻤﮏ ﺑﻪ ﺑﻬﺒﻮد ﻗﻮاﻧﯿﻦ و ﻣﻘﺮرات

اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﻣﺸﺎوره‌ای و اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ به مجموعه

اﻧﺘﻘﺎل و اﻧﻌﮑﺎس نظرات صنف حرفه خود به دولت و مسئولین

کمک به رشد اقتصادی و صادراتی صنف

ﻓﺮاﻫﻢ‌آوردن ﺷﺮاﯾﻂ ﺣﻀﻮر در روﯾﺪادﻫﺎی ﺗﺨﺼﺼﯽ داﺧﻠﯽ و ﺧﺎرﺟﯽ

ﮐﻤﮏ ﺑﻪ اﻧﺠﺎم ﻓﻌﺎﻟﯿﺘ‌‌‌های ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺗﯽ

شناخت بازارهای هدف

ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﻓﺮﺻﺖﻫﺎی ﺗﺠﺎری

12- برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی چه میزان در رشد و توسعه صنعت در و پنجره تأثیرگذار است؟

برگزاری نمایشگاه‌ها به‌عنوان فرصتی برای رویارویی بازارها، کسب‌وکارها، شرکت‌ها و دیدگاه‌های مختلف است؛ در این‌باره نمایشگاه‌های تخصصی می‌توانند به‌عنوان فرصتی در جهت شکل‌گیری دیدگاه‌های مختلف و تبادل‌نظر به‌خصوص در سطح بین‌المللی باشد. درواقع نمایشگاه‌ها در این سطح به‌دنبال یافتن زبانی مشترک و از همه مهم‌تر فرصتی برای بازاریابی و پیداکردن و خلق فرصت‌های جدید هستند. از دیگر اهداف برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی می‌توان تبادل اطلاعات فنی و بازرگانی و گسترش مبادلات تجاری، ایجاد زمینة مساعد برای معرفی آخرین پدیده‌های صنعتی، ایجاد تسهیلات لازم در جهت رشد بخش‌های مختلف اقتصادی ازطریق همکاری‌های ملی و بین‌المللی، ایجاد زمینة مساعد برای نمایش پتانسیل صنعت در و پنجره جهت رشد و توسعة صادرات این‌گونه کالاها را نام برد.

13- مهم‌ترین دغدغه ذهنی‌تان برای ادامه کار و فعالیت در این صنعت چیست؟

تولید در کشور ایران را می‌توان به دویدن در سنگلاخ تشبیه نمود چراکه دغدغه‌ها کم نیستند و هرروز با اتفاقات ناخوشایندی در عرصة صنعت و تولید مواجه می‌شویم.

بنده عدم حمایت از سوی دولت، نوسانات شدید ارز، عرضة نامناسب مواد اولیه و گرانی را از عمده‌ترین این چالش‌ها می‌دانم که برهم‌زنندة رقابت سالم است و همچنین رکود بازار مسکن که تأثیرات منفی به‌همراه دارد.


تعداد بازدید : 824

ارسال نظر

ارسال