مصاحبه اختصاصی مجله در و پنجره و نما با جناب آقای مهندس صدقی‌نسب مدیرعامل محترم شرکت ساتیان صنعت ساختمان

  • پنجشنبه 1 بهمن 1394

اخبار => مصاحبه

مصاحبه اختصاصی مجله در و پنجره و نما با جناب آقای مهندس صدقی‌نسب مدیرعامل محترم شرکت ساتیان صنعت ساختمان

مقدمه

شرکت ساتیان صنعت ساختمان به‌عنوان یکی از پیشگامان صنعت درب و پنجره فعالیت خود را از سال 1382 در زمینة یراق‌آلات درب و پنجره upvc و آلومینیوم با تکیه بر دانش فنی روز و با بهره‌گیری از محصولات مطابق استانداردهای بین‌المللی و اخذ نمایندگی از برندهای معتبر جهانی چون Roto آغاز نمود. با گسترش صنعت درب و پنجره، این شرکت نیز با به‌کارگیری تیمی مجرب، ایجاد شبکة فروش مویرگی و نمایندگی در برخی استان‌ها و با داشتن امکانات آموزشی، محدودة فعالیت خود را وسعت بخشید.

ساتیان یکی از برترین شرکت‌هایی است که تمام نیازهای یک تولیدکننده را در زمینة یراق‌آلات برطرف می‌نماید و با ترکیبی مناسب از توانایی‌ها و عملکرد، رضایت مشتریان را کسب نموده است.

 

دو ماهنامة در و پنجره و نما طی گفت‌و‌گویی صمیمانه با جناب آقای مهندس صدقی‌نسب، مدیرعامل محترم شرکت ساتیان صنعت ساختمان، جویای نظرات ایشان درمورد این شرکت، نحوة فعالیت و دیدگاه‌های ایشان در بحث یراق‌آلات شده است که در ادامه می‌خوانیم:

 

1- لطفاً شرکت ساتیان صنعت را معرفی و سوابق آن‌را برای خوانندگان تشریح فرمایید. درحال‌حاضر نمایندگی چه برندهایی را دراختیار دارید؟

شرکت ساتیان صنعت ساختمان در تاریخ 6/9/1382 تأسیس شد. این شرکت در ابتدای فعالیت به واردات پروفیل در و پنجره UPVC می‌پرداخت و نمایندگی پروفیل شرکت‌های Pensa، شفر (Scheffer) و همچنین ماشین‌آلات ایلماز را دراختیار داشت همچنین به فروش یراق‌آلات و همچنین دستگاه‌ها‌ی شرکت کابان می‌پرداخت.

در سال 82 تولیدکنندگان زیادی در صنعت در و پنجرة یو‌پی‌وی‌سی در ایران وجود نداشت لذا سبد کالایی ما شامل بخش‌های پروفیل، دستگاه و یراق بود.

اما پس از دو سال فعالیت خوشبختانه بازار به سمت‌و‌سویی حرکت کرد که هر شرکت در یک زمینة تخصصی وارد یک شاخة منحصربه‌فرد مثلاً یراق‌آلات، پروفیل و یا دستگاه شد. در آن زمان در ایران تنها دو شرکت در بحث یراق‌آلات مشغول فعالیت بودند لذا ما تصمیم گرفتیم که در این بخش متمرکز شویم. پس از آن و از سال 1384 تاکنون نمایندگی شرکت VHS ترکیه را داریم. طی سال‌های 82 الی 84 (به‌جز دو یا سه شرکت) شرکت‌ها تنها به تولید در و پنجره می‌پرداختند و بحث کیفیت و استانداردها چندان مطرح نبود. پروژة نواب هم به صنعت PVC ضربة زیادی وارد نمود لذا بازار نسبت به صنعت PVC بدبین بود. اما از سال 87 بازار پنجره‌های pvc کم‌کم به بحث کیفیت و استانداردها توجه ویژه نشان داد و درنتیجه ما نیز تصمیم گرفتیم که به کیفیت کالای خود نگاه خاصی داشته باشیم.

در کنار محصولات شرکت VHS که اولین تولیدکنندة یراق‌آلات دوحالته در ترکیه است و بیش از 20 سال سابقة تولید دارد و امتحان خود را در این زمینه پس داده است، تصمیم گرفتیم با یک برند آلمانی شروع به همکاری نماییم که سبد کالایی کامل‌تری داشته باشیم. درنتیجه نمایندگی انحصاری شرکت Roto آلمان را دردست گرفتیم و پس از آن در سال‌های 88 و 89، یراق‌آلات آلومینیومی را به سبد کالایی خود اضافه کردیم. ازجمله پروژه‌های مهمی که قرارداد آن را در سال 88 منعقد کردیم، پروژة برج تهران بود که در آن یراق‌آلات سری 450 روتوی tilt first را اجرا کردیم. درحال‌حاضر شرکت ساتیان نمایندگی انحصاری شرکت VHS ترکیه، Roto  آلمان و هائوتائو آلمان (HAUTAO) (با بیش از 105 سال قدمت) را دراختیار دارد.

شرکت روتو سابقة فعالیت زیادی در ایران دارد. به‌عنوان مثال پروژة کاخ دادگستری را می‌توان عنوان نمود وقتی بعد از 50 سال تصمیم به تعویض پنجره‌های چوبی این کاخ گرفته شد، یکی از مشتریان ما این پروژه را برعهده گرفت و متوجه شدند که یراق‌آلات آن روتو بوده است و همان‌جا بازهم روتو را جایگزین کردند.

همینطور پروژة راه‌آهن تهران که آلمانی‌ها در زمان رضاشاه در ایران اجرا کرده بودند، در آن زمان نیز از یراق‌آلات روتو استفاده شده بود و هنوز هم استفاده از آن بدون هیچ خللی ادامه دارد. سابقة روتو در ایران بسیار درخشان است. Roto  یک شرکت بسیار بزرگ با سبد کالایی محصولات تقریباً کامل می‌باشد. تنها بعضی از سیستم‌های بازشو را خود شرکت روتو تولید نمی‌کند که درنتیجه ما با شرکت هائوتائو، سبد کالایی خود را کامل کرده‌ایم.

در نمایشگاه در و پنجره تهران نیز از یک برند جدید آلمانی رونمایی خواهیم کرد با نام شرکت GEZE آلمان با 150 سال قدمت در زمینة یراق‌آلات و شیشه که نمایندگی انحصاری آن‌را به‌تازگی دراختیار گرفته‌ایم.

2- لطفاً درمورد محصولات و سبد کالایی خود توضیح فرمایید.

شرکت ساتیان بیش از 2800 قلم کالا دارد. 4 هزار مترمربع انبار داشته و تمام سیستم‌ها به‌صورت بارکد شده است، تمام کالاها سیستم‌ رهگیری و کد رهگیری دارد. ضمانت‌نامة محصولات را خود شرکت سازنده ارائه می‌کند و ما نقش واسطه بین تولیدکننده و مصرف‌کننده را ایفا می‌کنیم ضمن اینکه هر تولیدکننده‌ای که بخواهد از محصولات ما استفاده نماید، می‌بایست در ابتدا دوره‌های آموزشی لازم را طی کرده و بعد کالا را دریافت نماید.

محصولات شرکت ساتیان شامل 35 سری بازشو می‌باشد. فعالیت ما تنها در بحث یراق‌آلات تک‌حالته، دوحالته، و .... خلاصه نمی‌شود. محصولات ما شامل سیستم‌های کشویی، سیستم‌های tilt & Slide، سیستم‌های Sliding paralel، سیستم‌های بیرون بازشو، درهای دوحالته، درهای تک‌حالته، سیستم‌های الکترونیکی، سیستم‌های فرانسوی، درهای از پشت قابل امتداد، سیستم‌های محوری و .... می‌باشد که همگی در سایت ما به آدرس Satian.ir قابل مشاهده و ترجمه شده به فارسی است. همچنین نقشة نصب یراق‌آلات روی پنجره نیز در سایت در دسترس است.

3- لطفاً درخصوص نوآوری‌های که طی سال‌های 2013 و 2014 در بحث یراق‌آلات به‌وقوع پیوسته توضیح فرمایید.

شرکت ساتیان می‌تواند این ادعا را داشته باشد که در زمینة نوآوری نسبت به اروپا هیچ فاصله‌ای ندارد. هر کالایی که ابداع، اختراع و به تولید انبوه در اروپا می‌رسد را در شرکت ساتیان می‌توانید ببینید و دریافت نمایید.

اما درمورد نوآوری‌هایی که طی سال‌های 2013 و 2014 صورت گرفته، باید بگویم که به‌عنوان مثال در اروپا وزن قابل‌تحمل بازشوها را افزایش داده‌اند. یعنی یراق‌آلات پنجره‌ها را در ابعاد بزرگتری تولید کرده‌اند. پیش از این دو سال یراق‌آلات دوحالته 80، 130 و 160 کیلوگرم بوده که الان به 200 کیلوگرم ارتقاء یافته است. همچنین در یراق‌آلات تک‌حالته لولایی نیز وزن قابل‌تحمل یراق 90، 130 و 160 کیلوگرم بوده که هم‌اکنون به 300 کیلوگرم ارتقاء پیدا کرده است.

از دیگر نوآوری‌ها، می‌توان در بحث الکترونیکی به ریموت‌های الکتریکی در اشاره نمود. در بخش بازشوها، سیستم‌های BMS ساختمان‌ها را داریم. در بحث آتش‌نشانی‌ هم پنجره‌های خودکار بازشونده قابل ذکر می‌باشند. سیستم جدید دیگری که می‌توان اشاره نمود (البته نمی‌توان گفت چندان جدید است) همان سیستم حبشی یا lift & Slide است که در سال 2014، از 300 کیلوگرم به 400 کیلوگرم ارتقاء یافت.

4- لطفاً درخصوص یراق‌آلات نما توضیح بفرمایید.

یراق‌آلات نما و کلاً سیستم نما در ایران به نام لامل، سیستم‌های کرتین‌وال، سیستم‌های فریم‌لس و ... گفته می‌شود. ذکر این نکته ضروری است که به‌طور کلی درمورد پنجره‌ها و نما احساس خطر می‌کنیم. متأسفانه در ایران ابتدا باید حادثه‌ای اتفاق بیفتد تا بعداً کاری صورت گیرد. شرکت ساتیان به هیچ عنوان در بخش یراق‌آلات نما سفارش قبول نمی‌کند. متقاضی در ابتدا می‌بایست، نقشه، ارتفاع، اتوکد پروفیل و ... را ارائه کند تا ما ازنظر ابعاد و وزن آن‌را در سیستم خودمان چک کنیم و بعد یراق‌آلات را عرضه نماییم، چراکه با جان انسان‌ها ارتباط مستقیم دارد که با هیچ سرمایه‌ای نمی‌توان آن را جبران نمود.

در فروش یراق‌آلات سیستم‌ها به‌علت آن‌که محصولات خود را گارانتی می‌کنیم و مسئولیت مشکلات احتمالی را قبول می‌کنیم، به همین دلیل می‌بایست کل سیستم را چک کنیم و حتی ممکن است پروفیل‌های به‌کاررفته در سیستم را تأیید نکرده و نقشه جدیدی به سازنده ارائه کنیم که این مشاوره‌ها برای مشتریان به‌صورت رایگان صورت می‌گیرد.

حتی گاهی خودمان مستقیماً وارد کارخانه شده و جهت تولید صحیح و بدون عیب نما اقدام می‌کنیم. ازجمله پروژه‌هایی که کنترل کرده‌ایم می‌توان به پروژة برج تهران، پروژة باغ بهشت و یک‌سری پروژه‌های انبوه ساختمان‌سازها اشاره نمود.

در به‌کارگیری یراق‌آلات نما، دقت زیادی باید صورت گیرد چراکه درصورت عدم رعایت استانداردها بسیار خطرناک خواهد بود و همین‌جا از تولیدکنندگان و مجری‌های نما تقاضا دارم این مورد را به دقت بررسی نمایند چراکه درصورت افتادن بخشی از نما، جان عابران پیاده درخطر خواهد بود و آسیب غیرقابل جبران است. من به شخصه در هنگام عبور از خیابان‌ها به بعضی از نما‌ها که دقت می‌کنم حتی دیده‌ام که بعضی از بازوهای بازشوها شکسته است و عن‌قریب است که این نما بیفتد.

5- ریشة استفاده از یراق‌آلات نامناسب را در چه می‌بینید؟ فقر فرهنگی؟ فقر دانش؟ فقرمالی؟ آیا تا به حال اتفاق افتاده که مشتری با تمام وجود کیفیت و کارایی را لمس کند ولی بازهم کالای بی‌کیفیت خریداری نماید (مشتری نهایی و سازنده، هردو را مثال بزنید)؟

هر سه مورد. فقر فرهنگی و فقر دانش بیشتر سبب می‌شود که یراق‌آلات نامناسب خریداری شود که می‌توانیم با بالابردن سطح علمی خریداران و مصرف‌کنندگان نهایی این خلاء را پر نموده و تفاوت‌های موجود بین یراق‌آلات بی‌کیفیت ارزان‌قیمت و یراق‌آلات باکیفیت گران را برای آنها روشن کنیم و مطمئناً پس از افزایش سطح دانش آنها دیگر به‌دنبال جنس بی‌کیفیت نخواهند بود. متأسفانه فقر فرهنگی در برخی از سازنده‌ها سبب شده است که اجناس بی‌کیفیت را در ساختمان‌های ساخت خود به‌کار ببرند و به مشتری که اطلاعات زیادی ندارد بفروشند و مشتری غافل است از اینکه درصورت کوتاهی باید اقدام به تعویض این اقلام بنماید.

بحث شرکت ساتیان در تأمین یراق، تأمین امنیت است در گذشته یراق‌آلات فقط بیشتر جهت عایق‌بندی عرضه می‌شد اما امروزه بحث امنیت، چه امنیت جانی برای اتاق کودک و بیمارستان‌ها و چه جلوگیری از سرقت موجب تغییر دید خریداران شده است. مثلاً برای اتاق کودک 4-2 سال، یراق‌آلاتی را برای پنجره پیشنهاد می‌کنیم که یکی از حالت‌های آن، تهویه باشد (Tilt first) به‌طوری‌که اول مورب بازشو باشد و روی آن یک دستگیره و قفل ایمنی می‌خورد که قفل و کلید ایمنی قابل برداشته‌شدن از روی دستگیره می‌باشد. این یراق‌آلات همچنین برای هتل‌ها و بیمارستان‌ها نیز پیشنهاد شده و کاربرد دارد.

6- نقش انجمن‌ها در استاندارد‌سازی ساخت در و پنجره چیست؟ و کلاً چند انجمن و اتحادیه در زمینة در و پنجرة UPVC و آلومینیوم می‌شناسید و کدامیک تا به حال قوی‌تر عمل کرده است؟

درحال‌حاضر انجمن‌های پروفیل UPVC، انجمن در و پنجره‌سازان UPVC، اتحادیة پروفیل آلومینیوم در ساختمان، تعاونی تولیدکنندگان پروفیل، تعاونی آلومینیوم‌کاران، اتحادیه در و پنجره‌سازان آلومینیوم و سندیکای صنایع آلومینیوم و  .... وجود دارند اما متأسفانه هیچ‌یک در بحث استانداردسازی فعالیت نمی‌کنند و تنها به مباحث جانبی که بیشتر درخصوص سود فروش است می‌پردازند. انجمن‌ها باید کارگاه‌های آموزشی برگزار کنند، باید صنعت را به استفاده از استانداردها سوق دهند ولی ما هیچ‌یک از این‌ها را ندیده‌ایم. ما کار خودمان را می‌کنیم و خوشبختانه تاکنون 300 کارگاه آموزشی به‌صورت رایگان برگزار کرده‌ایم. ما عقیده داریم برای خریداران یراق‌آلات باید دورة آموزشی برگزار شود.

استانداردهای RAL برای یراق‌آلات حتماً باید رعایت شده باشد و iftROSENHEIM تست‌های RAL را با نسبتی بالاتر از استاندارد اجرا می‌کند و یراق‌آلاتی که این تست‌ها را بگذرانند، گواهینامة ift ROSENHEIM دریافت می‌کنند. نکتة قابل توجه آن است که بسیاری از تست‌های یراق‌آلاتift ROSENHEIM در شرکت Roto انجام می‌شود یعنی شرکت Roto تمام دستگاه‌های تست یراق‌آلات را دراختیار دارد. این درحالی است که سازمان تحقیقات مسکن کشور ما تنها دستگاه تستی که دارد، یک دستگاه Salt Spray و یک دستگاه مبتدی برای سیستم بازشو و تست UPVC می‌باشد. به‌نظر من تمام انجمن‌ها باید جمع شوند و زیرمجموعة یک‌جا قرار گیرند تا بتوانند بیشتر هدف‌ها را تأ‌مین کنند و به فکر منافع کوتاه‌مدت خود نباشند.

شرکت ساتیان اولین کاتالوگ فارسی یراق‌آلات را به چاپ رساند که قابل استفاده برای همه می‌باشد.

کسانی که در صنعت آلومینیوم از گذشته کار می‌کرده‌اند از واژگان سنتی این صنعت استفاده می‌کنند مثل لقمه، زاماک و.... اما بسیاری از آنها که امروزه به پنجره‌های دوجداره روی آورده‌اند، کم‌کم درحال آموزش واژه‌های کلیدی این صنعت هستند لذا تقریباً واژه‌ها یکی می‌باشد. مثلاً در گذشته مکانیز عرض را با MVR می‌شناختند درحالی‌که MVR مربوط به یک برندی می‌باشد که مکانیزم عرض آن MVR می‌باشد و حال ما این پروژه را به نام مکانیزم عرض ترجمه کرده‌ایم و یا و یا اسپانیولت توسط آلمانی‌ها، ترک‌ها و انگلیسی‌ها با نام اسپانیولت شناخته می‌شود و ما هم از همان استفاده می‌کنیم در تک حالته، اسپانیولت و در دو حالته مکانیزم ارتفاع.

و یا از واژه‌هایی مثل مکانیزم عرض، قفل پست، زبانة محافظ، قفل امنیتی، زبانة امنیتی و.... استفاده می‌کنیم.

 

7- تفاوت سیستم‌های اروپایی و آمریکایی در چیست؟ یعنی در دنیا فقط همین دو نوع سیستم را داریم؟ (همانطور‌که می‌دانید کشور ایران هم با سیستم اروپایی خود را وفق داده است).

سیستم‌های آمریکای‌شمالی و انگلیسی تقریباً یکی هستند و سیستمی که آنها دارند اما در اروپا استفاده نمی‌شود، سیستم کشویی بالا به پایین (گیوتینی) است که مناسب نیست و بقیة سیستم‌ها مشترک است. ضمن اینکه سیستم‌هایی که در ایران استفاده می‌شود با نقاط دیگر جهان فرقی ندارد. سیستم دیگری نیز وجود دارد که به فرانسوی معروف است و براساس موادی به‌کار می‌رود که بحث منظره مطرح باشد.

8- اگر سخن خاصی دارید بفرمایید.

انجمن‌ها به‌تنهایی نمی‌توانند کاری از پیش ببرند، برای انجام کارهای بزرگ همه باید زیر یک چتر جمع شوند و تعامل را به‌جای رقابت سرلوحة کار خویش قرار دهند.


تعداد بازدید : 523

ارسال نظر

ارسال