دکورال کردن پروفیل‌ آلومینیوم با فرآیند "تصعید"

  • سه شنبه 29 مهر 1399 ساعت 15:56

اخبار => آموزش

باشگاه در و پنجره و نما: تصعید فرآیندی فیزیکی شیمیایی است که تحت گرما و فشار مولکول‌ها بدون آنکه به حالت مایع درآیند، از حالت جامد به گاز تبدیل می‌شوند. همچنین این واژه شامل عملیات انجام‌شده برروی آلومینیوم نیمه‌نهایی می‌باشد که اثر تزئینی چوب‌مانند یا مرمری‌شکل بروی این قطعات می‌گذارد. آنچه که معمولاً به‌عنوان "اعمال رنگ" می‌شناسیم، انتقال مولکول‌های رنگ از حالت جامد به گازی تحت فشار و دماست.
دكورال كردن پروفيل‌ آلومينيوم با فرآيند "تصعيد"

به‌گزارش باشگاه در و پنجره و نما، پودرهای مورد استفاده در پوشش‌دهی پروفیل‌ها (نظیر پروفیل در و پنجره) که با تصعید تزئین می‌شوند معمولاً ترانسپارنت (شفاف) بوده و به‌طور پیگمنت (Pigment) یا رنگدانه هستند. این پیگمنت‌ها حاوی پلی‌اورتان یا پلی‌استر می‌باشند.

جهت دستیابی به طیف رنگ قهوه‌ای چوبی برروی قطعات از سه رنگدانة قرمز، زرد و آبی استفاده می‌شود. رنگدانه‌های پایه دارای دماهای تصعید متفاوتی بوده که تنوع تناژ رنگی برروی یک فیلم واحد را توجیه می‌کند. دمای تصعید در این حالت 180، 190 و 200 درجة سانتی‌گراد بوده که دمای 200 درجه، بهترین دما برای اعمال رنگ قهوه‌ای چوبی برروی آلومینیوم محسوب می‌شود.

نفوذ رنگ‌های تصعیدی در پوشش‌دهی پروفیل به فاکتورهای ذیل مرتبط است:

1- طبیعت شیمیایی پودر پایه، پلی‌اورتان یا پلی‌استر

الف) درصورتی‌که پودر رنگی حاوی پلی‌اورتان باشد، به‌علت شبکة فشردة کریستالی به‌نظر می‌رسد که طرح بیشتر برروی سطح قرار دارد و درواقع برای انتقال در حرارت پایین، میزان نفوذ کمتر است.

ب) درصورتی‌که پودر حاوی پلی‌استر باشد، به‌علت شبکة حجیم غیرفشرده، به‌نظر می‌رسد که طرح غوطه‌ور بوده و درواقع نفوذ در حرارت پایین، آسان‌تر خواهد بود.

2- ضخامت پودر پایه

الف) اگر 70 میکرون پودر رنگی منتقل شود، رنگ راحت‌تر برروی پایه (قطعه) می‌نشیند و لذا طرح موردنظر واضح‌تر خواهد بود.

ب) درصورتی‌که 120 میکرون پودر منتقل شود، رنگ اصطلاحاً "غرق" خواهد شد و وضوح آن کمتر خواهد بود.

 

3- دمای انتقال

الف) درصورتی‌که انتقال در دمای 180 درجة سانتی‌گراد صورت پذیرد، طرح بیشتر برروی سطح قرار خواهد گرفت و همزمان واضح‌تر بوده و ثبات بیشتری خواهد داشت.

ب) درصورتی‌که انتقال در دمای 205 درجة سانتی‌گراد صورت پذیرد، طرح موردنظر در پودر غوطه‌ور و اصطلاحاً غرق می‌شود و همزمان طرح ضایع‌شده و به‌طور نامشخصی کدر و مات خواهد شد.

فاکتورهایی که برروی رنگ فام محصول دکورال شده مؤثرند، متعدد بوده و به‌صورت ذیل خلاصه می‌شوند:

  • سایه روشن‌های فیلم رنگی اعمال‌شده
  • رنگ پودر
  • رنگ دانه‌های پودر
  • ضخامت پودر اعمالی
  • زمان حرارت‌دهی پودر
  • زمان اعمال دکوراسیون در کوره
  • دمای اعمال دکوراسیون در کوره
  • اختلاف رنگ برروی یک قطعه که به تعادل هوایی در کوره باز می‌گردد.


تعداد بازدید : 356

ارسال نظر

ارسال