۱۸ ساختمان ماندگار در کشور ساخته می‌شود

  • سه شنبه 5 تیر 1397 ساعت 10:44

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: اولین ساختمان ماندگار در تهران با محوریت محیط زیست، سلامت، مسائل اجتماعی و اقتصادی ساخته شده و در کشور نیز ۱۸ساختمان دیگر در دست مطالعه است.
۱۸ ساختمان ماندگار در کشور ساخته می‌شود

به‌گزارش باشگاه در و پنجره و نما به‌نقل از ایسنا، بحث ایجاد ساختمان‌هایی با محوریت استفاده حداکثری از انرژی، حفظ محیط زیست، سلامت فردی و دیگر مولفه‌ها مدت‌هاست که مطرح می‌شود. در این خصوص طی مراسمی با حضور اساتید حوزه صنعت ساختمان و نظارت علمی دانشگاه خوارزمی، انجمن معماری تهران و مشاوران، اولین ساختمان ماندگار در تهران معرفی شد.

در این مراسم علیرضا کریم، مسئول کمیته آموزش انجمن معماری تهران، با بیان این‌که این اقدام از نوروز سال ۱۳۹۶آغاز شد، اظهار کرد: آیین نامه ارزیابی ساختمان ماندگار یک مدل بین المللی بوده که سعی کردیم آن را بومی‌سازی کنیم. ایزوی ساختمان‌های ماندگار توسط اداره ملی استاندارد و سازمان توسعه پایدار شهرداری تأیید و نظارت علمی آن توسط اعضای هیأت علمی دانشگاه خوارزمی صورت گرفته است تا بتوانیم ساختمان‌های متناسب با محیط زیست بسازیم.

کریم خاطرنشان کرد: توجه ویژه به مباحث محیط زیستی، مسائل اجتماعی و اقتصادی از شاخصه‌های اصلی تدوین آیین‌نامه ساختمان‌های ماندگار هستند. در گام اول با مجموعه‌های باتجربه و خبره‌ای که می‌توانستند ساختمان‌های اصولی بسازند و رضایت مشتری و خدمات پس از فروش را لحاظ می‌کردند وارد تعامل شدیم، در نهایت اجرای این امر به یک گروه ساختمانی سپرده شد که خوشبختانه امروز شاهد این هستیم که با موفقیت کار خود را به اتمام رسانده و اولین ساختمان ماندگار در تهران ساخته شد. این ساختمان که نوروز سال ۱۳۹۶ ساخته شد، طی بازه زمانی ۱۷ ماهه مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفت و امروز موفق به کسب نشان ساختمان ماندگار شد.

وی با بیان این‌که رعایت شاخصه‌های محیط زیستی در صنعت ساختمان یکی از دغدغه های اصلی بود، تأکید کرد: به لطف خدا توانستیم ساختمانی طراحی کنیم که خطرات ابتلا به سرطان را کاهش دهد. به عنوان مثال در پنجره‌ها از شیشه‌هایی استفاده شد که مانع تابش اشعه‌های مضر آفتاب شود یا از رنگ‌های voc جهت جلوگیری از سرطان ریه استفاده شده است.

مسئول کمیته آموزش انجمن معماری تهران، رعایت تمامی مسائل اجتماعی، داشتن توجیه اقتصادی برای خریدار، در دسترس بودن فضاهای رفاهی و خدمات شهری نظیر پارک‌ها و حمل و نقل شهری، پیش‌بینی رونق اقتصادی و تحویل ساختمان طی مراسمی خاص و تشریح اقدامات انجام شده از دیگر ویژگی‌های این ساختمان‌ها هستند.

کریم تأکید کرد: سازندگان این ساختمان‌ها مانند خیلی از سازندگان مناطق یک و دوی تهران تنها به فکر منافع اقتصادی خود نبوده و توسعه پایدار را در ساخت وساز لحاظ کرده اند.

با فرهنگ لوکس و لاکچری مخالفیم

کریم با اشاره به این که در حال حاضر ۱۸ ساختمان ماندگار در کشور در حال ارزیابی است، یادآور شد: ما با ترویج فرهنگ لوکس و لاکچری مخالف هستیم، مصالح باید درست و مطابق مسائل زیست محیطی برده شوند و شاخصه‌های ما شاخصه سلیقه‌ای و گران قیمت نیست. با توجه به این که آیین نامه این ساختمان‌ها یک آیین‌نامه کیفی است، اجازه همکاری با سازمان‌های دولتی را داریم و در حال حاضر با هفت ارگان مرتبط در حوزه صنعت ساختمان تعاملات قابل قبولی داریم.

در ادامه این مراسم محمدعلی زاهد، عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی گفت: امروز برای اولین بار دانش ساخت ساختمان‌های ماندگار در ایران اجرایی شده و جوان‌های خلاق کشور توانسته‌اند هم سطح با استانداردهای جهانی فعالیت کنند. وی خاطرنشان کرد: توسعه پایدار منافع نسل فعلی و نسل آینده را تأمین می کند، از این رو باید مورد اهتمام ویژه فعالان حوزه ساختمان قرار گیرد و نسبت به آن فرهنگ‌سازی جامعی انجام شود.


تعداد بازدید : 434

ارسال نظر

ارسال