۵ نمای هوشمند: از نمایی که انرژی تولید می کند تا نمایی که آلودگی هوا را می بلعد!

  • یکشنبه 2 مهر 1396 ساعت 13:0

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: از دیدگاه تکنیکال، نمای هوشمند ( یا نمایی که با شرایط محیطی وفق می‌یابد) از اولین پنجره ساخته شده شروع شد. اما معنای معاصر این دیدگاه تنها در چند دهه اخیر مطرح گردیده است و با کمک پیشرفت در مواد شیمیایی و علوم مواد تحقق یافته است. در سه سال اخیر محصولات مربوط به نمای هوشمند رونق بسیاری داشته است.
۵ نمای هوشمند: از نمایی که انرژی تولید می کند تا نمایی که آلودگی هوا را می بلعد!

به‌گزارش باشگاه در و پنجره و نما: از جالب ترین نماهایی که در چند سال اخیر ساخته شده اند را می بینید: از صفحه فلزی حرارتی که هنگام گرم شدن جمع می گردد تا دیوار پوشیده شده از دی‌اکسید تیتانیم که هوای آلوده شده را تصفیه می‌کند.

نمایی که با جلبک ها پوشیده شده و انرژی تولید می‌نماید

دیواری در آلمان ساخته شده که با جلبک پوشش یافته و حاصل سه سال تست توسط گروهی از طراحان از شرکت های Splitterwerk Architects و Arup است. رنگ سبز فسفری جلوه ای زیبا به نما بخشیده که خود حاصل میلیون ها جلبک میکروسکوپیک رشد یافته می باشد. این جلبک‌ها توسط آب و مواد مغذی تغذیه می شوند تا به صورت انبوه تکثیر شوند. سلول‌های کوچک جبلک ها به سرعت رشد می کنند و به کمک نور مستقیم آفتاب آب را گرم می نمایند. گرما توسط سیستم نما جدا شده و برای استفاده در ساختمان ذخیره می گردد.


مدیر تحقیق شرکت Arup گفت: این کار یک تست است اما قدم بسیار بزرگ و رو به جلو نیز می‌باشد. ما اگر نشان دهیم چنین نمایی می تواند منبع جدید واقعی برای تولید انرژی پایدار شود می‌توانیم محیط شهری را دگرگون کنیم.

نمایی که تنفس می کند و نسبت به نور واکنش نشان می دهد!

این جفت برج های ساخته شده در ابوظبی با لایة نازکی از شیشه پوشانیده شده اند که بسیار زیباست اما برای محیط گرم، خشک و صحرایی مناسب نیست. به همین خاطر طراحان شرکت Aedas  لایة جدیدی را برای آن طراحی کردند که تابش خیره کننده نور را منحرف می‌سازد بدون آن که به صورت دایمی جلوی پنجره های ساختمان را بپوشاند. طراحان این همه را مدیون سایبانی به نام مشربیه هستند که از قدیم بین اعراب رایج بوده است. سایبان ها از جنس فایبرگلاس هستند که در پاسخ به میزان حرارت دریافتی نما واکنش نشان می دهند. یکی از اعضای شرکت Aedas  گفت: شب هنگام پوسته دوم جمع می شود و قسمت های بیشتری از نما نمایان می گردد. در واقع این روش استفاده از یک تکنیک قدیمی به روش جدید است که نقش امارات به عنوان پرچمدار ساختمان های پایدار در منطقه را نیز قوت می بخشد.



نمایی که آلودگی را می بلعد!

در سال ۲۰۱۱ شرکت مواد شیمیایی Alcoa تکنولوژی منحصر به فردی را معرفی نمود که می‌توانست هوای اطراف خود را تمیز نماید. این متریال از اکسید تیتانیوم در ساختار خود استفاده می نمود که با آزادسازی رادیکال های آزاد اسفنجی می توانست به صورت مؤثری هوا را پاک نماید. از آن موقع به بعد از این ماده در خیابان ها، لباس‌ها، و نمای ساختمان ها نیز استفاده شد که از آن جمله می توان به بیمارستانی در نیومکزیکو اشاره نمود.

ساختمان این بیمارستان توسط کاشی های Prosolve370e به طول ۹۱ متر که توسط شرکت آلمانی Elegant Embellishments توسعه داده شده، پوشانیده شده است. این کاشی ها بر اساس فرآیند توضیح داده شده در بالا ساخته شده اند. در عین حال که هوا توسط ساختارهای اسفنجی شکل تصفیه می شود، رادیکال های آزاد فعال شده توسط نور فرابنفش تمام آلودگی های باقیمانده را از بین می برد که نتیجه آن هوایی پاکیزه تر برای بیماران داخل بیمارستان است.




پوسته ای عادی و برنامه دهی شده

در ملبورن استرالیا، شرکت Sean Godsell Architects مدرسه طراحی RMIT را با هزاران شیشه مدور ماسه شور شده پوشش داد که هر کدام به یک میله مرکزی وصل هستند. بر اساس دما و رطوبت داخل ساختمان، این میله ها به صورت اتوماتیک می چرخند تا فرآیند ورود هوا را آسان و یا جلوی ورود آن را بگیرند. راه حلی ساده اما هوشمندانه!




توری فلزی که به دما واکنش نشان می دهد

این نمای موقت که Bloom نام دارد در واقع یک نمای واقعی نیست اما در آینده استفاده خواهد شد. مطالعات سازنده نما،Sung ، در ارتباط با علم  biomimetics می باشد. این علم در واقع چگونگی الهام گرفتن هنر معماری از فرم بدن انسان است. این سایبان توسط متریال thermobimetal ساخته شده است. این ماده در واقع از روی هم قرار گرفتن دو لایه فلز که هر کدام ضریب حرارتی خود را دارند به وجود می آید. بدین معنا که هر سوی این متریال، واکنش متفاوتی به نور خورشید نشان می دهد که در واقع در میزان انبساط و انقباض آنها تأثیر دارد. این تأثیر باعث تنش بین دو سطح و نهایتاً ایجاد اثر پیچش یا حلقه زنی می گردد. بنابراین هنگامی که هوا گرم است پانل های نازک روی سایبان جمع می شوند تا هوای بیشتری به قسمت پایینی جریان یابد و هنگامی که هوا خنک شد، بسته می شود.





تعداد بازدید : 4171

ارسال نظر

ارسال