10‌معماری ‌عجیب ‌و ‌غریب ‌دنیا

  • چهارشنبه 17 خرداد 1396

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: از روزگار باستان، انسان همواره با استفاده از ابزار و مصالحی که در دسترس داشته برای خود پناهگاهی برای در امان ماندن از گزند سایر موجودات و همچنین مامن و ماوایی برای اسکان و استراحت ساخته است. در حال حاضر بسیاری از آثار باستانی و دیدنی‌های جهان، بقایای همین سازه‌هایی است که انسان‌های پیشین برای خود ساخته بودند. در حقیقت در بیشتر نقاط دنیا، سازه‌های معماری از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری محسوب می‌شوند. البته این موضوع به معنای این نیست که تنها آثار باستانی و سازه‌های معماری قدیمی در این حیطه قرار دارند، بلکه در دنیای امروزی بسیاری از سبک‌های معماری مدرن خود به نوعی به جاذبه‌های گردشگری تبدیل می‌شوند. امروزه ساختمان‌ها تنها به عنوان پناهگاه انسان محسوب نمی‌شوند بلکه خود به عنوان آثار هنری و موضوعی برای نشان دادن نبوغ سازندگانشان هستند که به واسطه این نبوغ افراد کنجکاو و گردشگران متعددی از سراسر دنیا برای دیدن این آثار جذب می‌شوند.
10‌معماری ‌عجیب ‌و ‌غریب ‌دنیا

باشگاه در و پنجره و نما:

بنای اتمی بروکسل

عجیب‌ترین سازه معماری دنیای امروز ما به قاره اروپا و شهر بروکسل تعلق دارد که معماران سرخوش و خلاق آن سال 1958 به‌سرپرستی آندره واترکین بنایی بزرگ را به‌ارتفاع 102 متر ساختند. این بنای شگفت‌انگیز در حقیقت نمونه یک مولکول آهن است که حدود یک‌میلیارد‌ بار بزرگ‌تر شده است. این بنای بزرگ که کارکرد آن دقیقا مشخص نیست در یک بزرگراه به گونه‌ای طراحی شده که خودرو‌ها از زیر آن عبور می‌کنند. از دیگر ویژگی‌های این بنا ایجاد 2منظره با 2چشم‌انداز فوق‌العاده زیبا در ساعات روز و شب است.

خانه شگفت‌انگیز وینچستر‌‌آمریکا

نمای این خانه فوق‌العاده است! این‌طور نیست؟ رتبه دوم ساختمان‌های عجیب دنیا به این سازه معماری زیبا در کالیفرنیای ایالات متحده آمریکا تعلق دارد. در ظاهر نمای این ساختمان شبیه قصر‌ها و عمارت‌های کلاسیک غربی است و هیچ چیز عجیبی در ظاهر آن دیده نمی‌شود، ولی حقیقت این ساختمان چیز دیگری است. این عمارت بزرگ دارای 106 اتاق خواب و 2 سالن رقص است، اما نکته عجیب و غریب در مورد این ساختمان وجود ده‌ها راه‌پله و درهایی است که به هیچ جا ختم نمی‌شوند! بله درست متوجه شدید. درهایی که مثل کارتون‌های دوران کودکی ما به هیچ اتاق یا سالنی باز نمی‌شوند و هیچ‌کس نمی‌داند سازنده آن یعنی خانم سارا وینچستر چرا و به چه دلیل این خانه عجیب‌و‌غریب را ساخته است.

سکونتگاه شماره 67 در کانادا

برخلاف خانه ژیمبارک، این آپارتمان مسکونی که معماری آن شبیه بلوک‌های چوبی نامنظمی است که بچه‌ها روی هم گذاشته‌اند، به منظور سکونتگاه طراحی شده است. این مجموعه مکعب‌های ساختمانی در شهر مونترال کانادا قرار گرفته و طراح آن معماری با نام سافدی بود.

در حقیقت معمار این ساختمان، طراحی آن را کنایه‌ای به شرایط سخت مالکیت خانه می‌داند. آنچه در این مجموعه کاملا بدیهی است، نظم ناپیدای سازه‌ها در بی‌نظمی ظاهری ساختمان است که نشان از هوش طراحان آن دارد.این ساختمان با معماری عجیبش توانسته همه ساله مورد استقبال بسیاری از گردشگرانی که به مونترال کانادا می ‌آیند، قرار گیرد.

خانه وارونه ژیمبارک لهستان

باید اذعان کرد در بین معماری‌های عجیب و غریب قبلی به هر حال به نوعی می‌توان رگه‌هایی از منطق پیدا کرد و با آن کنار آمد، ولی در مورد این خانه عجیب باید گفت دیدن آن هر کسی را شگفت‌زده می‌کند؛ خانه‌ای که سقف آن در پایین و کف آن رو به آسمان است. تقریبا بیشتر گردشگرانی که از این خانه بازدید می‌کنند در خود احساس نوعی دریازدگی می‌کنند.

گفتنی است سازنده این خانه آن را از عمد به این شکل درآورده و اصلا هدف از ساخت این خانه، سکونت در آن نیست، بلکه سازنده آن یک تاجر لهستانی بوده که این ساختمان عجیب را به عنوان اعلامیه‌ای بر ضد کمونیسم ساخت.

خانه کج و کوله هیملی انگلستان

معلوم نیست باید معمار این خانه را تحسین کرد یا این‌که از مسوولان مربوط درخواست لغو جواز کاری‌اش را داشت. به هر حال دیوار‌ها و ستون‌های این خانه از محور خود 15درجه انحراف دارند و در واقع همین ویژگی غیرعادی است که این خانه 2 طبقه آجری را از انواع مشابه خود متمایز می‌کند.

تاریخچه ساخت این خانه و علت کج بودن آن را به کارگران معدن ذغال سنگ نسبت می‌دهند. به هر حال این خانه عجیب و غریب با همین ویژگی‌اش توانسته است برای صاحبانش درآمد و شهرت زیادی کسب کند.

کتابخانه عمومی کانزاس

به جرات می‌توان این کتابخانه را عجیب‌ترین کتابخانه دنیا دانست. فرض کنید در خیابان در حال حرکت هستید و چشم‌تان به تعداد زیادی کتاب در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف می‌افتد که کنار خیابان قرار گرفته‌اند.

نام کتاب و نویسنده نیز روی کتاب‌ها نوشته شده است. مساله فقط این است که کتاب‌ها در سایز و اندازه یک ساختمان 2 طبقه هستند. این ساختمان منحصر به فرد سال 1873 ساخته شد، ولی تغییرات اصلی بعدها در این کتابخانه اعمال شد و نمای آن به این شکل درآمد. نکته جالب در ساخت نمای عجیب این کتابخانه این‌است که نام کتاب‌هایی که دیواره و نمای بیرونی این ساختمان را تشکیل می‌دهند، براساس فراخوان در بین اعضای این کتابخانه انتخاب شد و در حال حاضر براساس انتخاب اعضای این کتابخانه نام کتاب‌هایی مانند ارباب حلقه‌ها، مرد نامرئی، هاکلبری فین و رومئو و ژولیت در نمای این ساختمان حک شده است.

استادیوم ملی‌پکن در‌چین

دولت چین با برنامه‌ریزی گسترده‌ای توانست میزبانی المپیک سال 2008 را از آن خود کند. چشم‌بادامی‌ها در این راه حسابی خرج کردند و در این راه ورزشگاه‌های متعددی ساخته شد که ورزشگاه ملی پکن را می‌توان شاخص‌ترین آنها دانست. در تصاویر هوایی، این ورزشگاه شبیه تاجی بزرگ است که سر از آب بیرون آورده است.

به هر حال هر کسی می‌تواند با دیدن این استادیوم بزرگ و عجیب و غریب از تخیل خود استفاده و آن را به چیزی تشبیه کند، اما هدف طراحان و سازندگان این ورزشگاه، ساختن سازه‌ای بزرگ به شکل لانه پرندگان بود و نام این ورزشگاه هم به همین دلیل آشیانه پرنده گذاشته شده است.

خانه سنگی پرتغال

این اقامتگاه شگفت‌انگیز در واقع یک خانه شخصی است. به هر حال مهم این است که این خانه آنقدر عجیب و غریب است که همه ساله گردشگران بسیاری تنها برای دیدن آن به این محل می‌آیند. سازنده خوش‌ذوق این خانه با حوصله و دقت فراوان با تراشیدن صخره‌ای که بالای یک تپه قرار داشت، نه‌تنها توانست برای خود خانه‌ای امن بسازد، بلکه موفق شد در رتبه هشتم این فهرست قرار بگیرد. این خانه برخلاف ظاهر سخت و سنگی اش تقریبا بیشتر امکانات یک واحد مسکونی را دارد.همین مورد باعث شده است تا علاوه بر گردشگران بسیاری که برای بازدید از این خانه عجیب راهی این کشور می شوند ، بسیاری هم علاقه‌مند به سکونت در آن باشند.

البته سکونت در این خانه سنگی رویایی هزینه بالایی دارد و همه گردشگران نمی توانند شبی را در این خانه به صبح برسانند به همین علت بسیاری از آنها به دیدن این خانه بسنده می کنند.

ساختمان دادگاه مدنی منچستر

این ساختمان عجیب و غریب که در شهر منچستر انگلستان قرار دارد توسط دنتون کورکر مارشال، معمار استرالیایی ساخته شد. این ساختمان با معماری مدرن و عجیب و غریب خود در بین سایر ساختمان‌های شهر منچستر برای خود شهرت خاصی دست و پا کرده و به نوعی در بین سایر ساختمان‌های نسبتا سنتی اطراف خود به نماد مدرنیته تبدیل شده است. معماری این ساختمان با نمای برجسته شیشه‌ای و زوایا و زائده‌های غیرمنظم خود در رده نهم این فهرست قرار می‌گیرد.

البته شایعاتی وجود دارد که براساس آن قرار است بنایی مشابه این ساختمان در شهر بیرمنگام ساخته شود.

دارالحجر در یمن

این قصر با نمای ویژه و پنجره‌های سفید رنگ خود که بر زمینه سنگ‌های سیاه‌رنگ گرانیت و بر فراز صخره‌ای طبیعی ساخته شده است همواره یکی از جاذبه‌های گردشگری کشور یمن به شمار رفته است.

بنای دارالحجر یک عمارت تاریخی است که در مرکز وادی الظهر در 14 کیلومتری پایتخت یمن یعنی شهر صنعا قرار دارد. می‌توان این دژ را نمایانگر سبک ویژه معماری یمن دانست که همه ساله هزاران نفر گردشگر از سراسر جهان برای دیدن آن به این کشور سفر می‌کنند. نام این محل برگرفته از سنگ‌های گرانیت ویژه‌ای است که بنا را با آن ساخته‌اند.

البته بنای ساختمان امروزی بدون تردید به اواخر قرن دوازدهم هجری بازمی‌گردد و سازنده آن نیز فردی به نام علی بن صالح العمری است که دانشمند و فرزانه بوده، است. از وی آثار زیادی به جای مانده که البته در بین آنها دارالحجر از همه مهم‌تر و بزرگ‌تر است.


تعداد بازدید : 1618

ارسال نظر

ارسال