نباید به بهانه توسعه شهر، اصالت و آثار تاریخی را از بین برد

  • دوشنبه 25 مرداد 1395 ساعت 1:35

اخبار => اخبار

ارومیه- ایرنا- رئیس سازمان نظام مهندسی آذربایجان غربی گفت: نباید به بهانه توسعه شهر و ایجاد شهر مدرن، اصالت و آثار تاریخی خود را از بین برد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بهرنگ دیلمقانی در مصاحبه با اصحاب رسانه، با تاکید بر ضرورت حفظ اصالت و تاریخ در بافت شهری اظهار کرد: به طور جد پیگیر حفظ اصالت تاریخی شهرهای آذربایجان غربی هستیم و در این راستا از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد.
وی محل سابق لشکر 64 را ریه های شهری ارومیه عنوان کرد و افزود: تغییر کاربری این منطقه باید به گونه ای باشد که به بافت این منطقه آسیبی وارد نکند.
رئیس سازمان نظام مهندسی آذربایجان غربی با انتقاد از احداث ساختمان های هشت طبقه در کوچه های هشت متری در ارومیه اظهار کرد: سازمان نظام مهندسی هیچ مجوزی برای احداث این ساختمان ها صادر نکرده است.
وی ادامه داد: تصور کنید که یک واحد ساختمانی هشت طبقه در یک کوچه بن بست هشت متری دچار آتش سوزی شود، به طور حتم آتش نشانی نخواهد توانست عملیات نجات را به نحو احسن انجام دهد.
دیلمقانی با انتقاد از ساخت و سازهای غیرمجاز شهری گفت: متاسفانه نقشه ای که برای احداث یک ساختمان در سازمان نظام مهندسی تصویب شده، به صورت نقشه ای دیگر اجرا می شود و از شهرداری ارومیه درخواست داریم که در ارائه گواهینامه عدم خلافی ساخت نهایت توجه را به عمل آورد.
وی با بیان این که شهرداری و شورای اسلامی شهر ارومیه مانع از دو نقشه شدن پروژه ها شوند، افزود: زمین های قولنامه ای که به سازمان نظام مهندسی معرفی می شوند، پس از اتمام مراحل ساخت تمایل به همکاری نداشته و اقدام به اخذ پایان کار نمی کنند.
رئیس سازمان نظام مهندسی آذربایجان غربی همچنین از عدم معرفی پروژه های مشارکتی به سازمان نظام مهندسی انتقاد کرد.
وی استفاده از تکنولوژی های روز در ساخت و سازها را بسیار ضروری دانست و افزود: سازمان استاندارد در ارتقای کیفیت ساخت و سازها نقش کلیدی بر عهده دارد.
دیلمقانی با تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی برای ارتقای کیفیت ساخت و سازها اظهار کرد: نباید نگاهی کوتاه مدت به مبحث ساخت و ساز داشت و به طور مثال می توان با استفاده از تکنولوژی های روز صنعت عایق کاری، سبب کاهش 40 درصدی مصرف انرژی و هدر رفت سرمایه شد.
رئیس سازمان نظام مهندسی آذربایجان غربی همچنین بر افزایش رونق در بازار مسکن اشاره کرد و افزود: به تبع رونق در حوزه مسکن، شاهد افزایش اشتغال زایی خواهیم بود.
وی با بیان اینکه، به دنبال مقصر جلوه دادن شخص یا سازمانی نیستیم، گفت: باید با تلاش و همدلی درصدد برطرف ساختن مشکلات عمل کنیم.
دیلمقانی با اعلام اینکه، سازمان نظام مهندسی آذربایجان غربی دارای 15 هزار و 354 عضو است، افزود: طی سال جاری 469 نفر به اعضای سازمان نظام مهندسی آذربایجان غربی اضافه شدند.
وی با بیان این که از کل اعضای این سازمان، پنج هزار و 883 نفر دارای پروانه اشتغال هستند، گفت: در ورودی بهمن ماه نیز 721 نفر موفق به کسب پروانه اشتغال شدند.
دیلمقانی ادامه داد: بیشترین پروانه های اشتغال کسب شده مربوط به عمران است که متاسفانه از سویی دیگر نیز هیچ کس موفق به کسب پروانه اشتغال در حوزه ترافیک نشد.
وی همچنین با اعلام این که طی سال جاری 2 هزار 300 مورد پرونده برای صدور پروانه ساخت به شهرداری های آذربایجان غربی ارجاع داده شده است، اظهار کرد: متراژ کلی پرونده های ارجاع داده شده به 840 هزار متر مربع می رسد.
رئیس سازمان نظام مهندسی آذربایجان غربی با اشاره به تغییر آیین نامه اجرایی قانون در اسفند ماه سال گذشته گفت: دغدغه سازمان کاهش بروکراسی اداری و شفافیت در عمل است و در تلاش برای ایجاد یک نظام الکترونیک در سازمان نظام مهندسی آذربایجان غربی هستیم تا کاغذ بازی های اداری را به صفر درصد برسانیم.
وی همچنین با اشاره به نظام نامه اخلاق حرفه ای که در آیین نامه اسفندماه سال گذشته به آن تاکید و در 22 تیرماه به سازمان نظام مهندسی ابلاغ شد، اظهار کرد: امیدواریم تمامی اعضا در عمل به نظام نامه اخلاق حرفه ای، تمامی تلاش خود را به کار گیرند.
وی با اشاره به فعالیت 14 دفتر نمایندگی سازمان نظام مهندسی در شهرستان های آذربایجان غربی افزود: فردا یک شنبه 17 مردادماه نیز دفتر نمایندگی سازمان نظام مهندسی آذربایجان غربی در شهرستان پلدشت افتتاح شده و تعداد نمایندگی ها به 15 دفتر خواهد رسید.
دیلمقانی ادامه داد: می توان بخشی از وظایف سازمان نظام مهندسی را به دفاتر نمایندگی های ای سازمان واگذار کرد.
وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر انتصابی یا انتخاباتی بودن اعضای دفاتر نمایندگی های سازمان نظام مهندسی در شهرستان ها گفت: با رایزنی های صورت گرفته مانع انتصابی بودن اعضای این دفاتر شده و از برگزاری انتخابات در مشخص شدن اعضای دفاتر استقبال می کنیم.
رئیس سازمان نظام مهندسی آذربایجان غربی در رابطه با صدور شناسنامه ملکی اظهار کرد: تاکنون بیش از سه هزار شناسنامه ملکی صادر شده و آذربایجان غربی جزو اولین استان هایی است که اقدام به صدور شناسنامه ملکی می کند.
وی در ادامه با اشاره به انتخابات شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور گفت: چهار نفر از نخبگان آذربایجان غربی موفق به کسب رای در این انتخابات کشوری شدند که در نوع خود بی نظیر بوده و یک دستاورد عظیمی برای سازمان نظام مهندسی آذربایجان غربی محسوب می شود.
به گزارش ایرنا، طی سال جاری این اولین نشست رئیس سازمان نظام مهندسی آذربایجان غربی با خبرنگاران بود.
3214/1905


تعداد بازدید : 463

ارسال نظر

ارسال