متولی نظارت بر ایمنی ساختمان ها مشخص می شود

  • جمعه 16 مهر 1395 ساعت 23:33

اخبار => اخبار

تبریز- ایرنا - معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با بیان اینکه تا زمان صدور پایان کار، متولی نظارت بر ایمنی ساختمان ها مشخص و پس از ساخت و در هنگام بهره برداری، متولی نظارت در ایمنی مشخص نیست، گفت: در لایحه مدیریت یکپارچه ایمنی شهر و روستا این متولی مشخص شده است.
متولی نظارت بر ایمنی ساختمان ها مشخص می شود

به گزارش ایرنا، علی نوذرپور روز پنجشنبه در حاشیه برگزاری یازدهمین المپیاد عملیاتی- ورزشی آتش نشانان کشور اعلام کرد: لایحه مدیریت یکپارچه ایمنی شهر و روستا برای قرار گرفتن در سیر مراحل تصویب، از سوی وزارت کشور تقدیم دولت شده و بررسی آن به زودی در کمیسیون خاص امور کلانشهر تهران و سایر کلانشهرها آغاز می شود.
وی گفت: لایحه مدیریت یکپارچه ایمنی شهر و روستا یکی از تکالیف مندرج در مصوبه هیات وزیران در زمینه آتش نشانی و امور ایمنی است که دی ماه 1393 به تصویب هیات وزیران رسید و ابلاغ شد.
وی افزود: به موجب این مصوبه، مسئولیت تدوین لایحه مدیریت یکپارچه ایمنی شهر و روستا با هدف ارتقاء سطح ایمنی شهرها و روستاهای کشور با رویکرد هماهنگی دستگاه های مرتبط با مدیریت ایمنی از سوی دولت به وزارت کشور(سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور) واگذار شد و پیش نویس این لایحه در13 بند تهیه شده است.
نوذرپور اظهارکرد: تعیین مرجع ملی جهت تدوین ضوابط و مقررات، هماهنگی بین دستگاه ها و نظارت بر ایمنی و ایجاد مدیریت یکپارچه آتش نشانی، امداد و نجات و نظارت بر ایمنی کلیه اماکن، ساختمان ها و مستحدثات از جمله نکات شاخص مورد توجه در تدوین این لایحه است.
وی، پیش بینی منابع درآمدی پایدار برای شهرداری ها در حوزه ایمنی و پیش بینی راهکار ها و سازو کار برخورد قانونی با اماکن، ساختمان ها و مستحدثات نا ایمن و رفع خطر از آنها را از دیگر نکات شاخص مورد توجه در تدوین این لایحه برشمرد.
نوذرپور با بیان اینکه در زمان حاضر یکی از مشکلات عمده کشور در حوزه ایمنی و خدمات آتش نشانی، وضعیت ساختمان هاست، افزود: در زمان حاضر بازرسان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ایمنی کارگاه ها رسیدگی می کنند اما در خصوص رسیدگی به سایر ساختمان ها در هنگام بهره برداری متولی نظارت مشخص نیست.
وی گفت: در پیش نویس لایحه مدیریت یکپارچه ایمنی شهر و روستا، مدیریت اجرایی ایمنی در سه موضوع آتش نشانی، امداد و نجات و نظارت بر ایمنی ساختمان ها به صورت یکپارچه و با یک متولی واحد در نظر گرفته شده است.
نوذرپور با بیان اینکه یکی از رویکردهای قالب در این لایحه توجه به فضاهای بین شهرها و روستاهاست، اضافه کرد: در این لایحه اجازه فعالیت و کمک رسانی در حوزه ایمنی و آتش نشانی برای سازمان های آتش نشانی کلانشهرها خارج از محدوده حریم مشخص و برای آن منابع مالی پیش بینی شده است و بدین ترتیب آتش نشانی ها می توانند در خارج از محدوده حریم شهرها، هنگام بروز حادثه عملیات اطفای حریق و کمک رسانی را انجام دهند.
وی با اشاره به اینکه یازدهمین المپیاد عملیاتی- ورزشی آتش نشانان کشور امسال برای نخستین بار بصورت متمرکز و به میزبانی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز در حال برگزاری است، گفت: تجربه سال های گذشته نشان می دهد برگزاری این مسابقات تاثیر مثبتی در ایفای نقش حرفه ای جامعه آتش نشانان کشور داشته است.
نوذرپور، ایجاد مهارت، دقت و افزایش سرعت عمل، بالا بردن توان عملیاتی و افزایش اعتماد عمومی به توانمندی آتش نشانان و امدادگران کشور، تبادل اطلاعات و انتقال تجارب بین آتش نشانان را از جمله اهداف مهم برگزاری این المپیاد برشمرد.
این المپیاد با حضور 900 آتش نشان ورزشکار در قالب 127 تیم از 43 سازمان آتش نشانی از هشتم تا 15 مهر در بخش عمومی شامل 2 رشته طناب کشی و شنای استقامت به مسافت 400 متر و بخش تخصصی شامل دوی 4 در 100 متر امدادی، دوی 100 متر، آبرسانی با موتور پمپ، صعود و فرود (راپل) تخلیه اضطراری از ساختمان و عملیات ترکیبی امداد و اطفای آتش سوزی در تبریز در حال برگزاری است.


تعداد بازدید : 671

ارسال نظر

ارسال