تدوین دستورالعمل اجرای ساختمان‌های ممتاز برای اولین بار در کشور

  • چهارشنبه 19 آبان 1395

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: شهردار شیراز از تدوین دستورالعمل اجرای ساختمان‌های ممتاز با هدف ارتقاء کیفی ساخت و سازها در کلان‌شهر شیراز و برای اولین‌بار در کشور خبر داد.
تدوین دستورالعمل اجرای ساختمان‌های ممتاز برای اولین بار در کشور

به گزارش ایسنا، علی‌رضا پاک‌فطرت در جلسه علنی شورای شیراز، با بیان اینکه ارتقای کیفیت ساختمان‌ها از نظر سازه‌ای، مباحث انرژی و بهره‌گیری از مصالح ساختمانی استاندارد، مد نظر دستورالعمل ساختمان‌های ممتاز قرار دارد، گفت: میانگین عمر یک ساختمان ممتاز باید حداقل 100 سال باشد.

وی با تاکید بر اینکه ساختمان‌های ممتاز باید دارای شناسنامه فنی ملکی و بیمه تضمین کیفیت باشد، گفت: عملیات اجرایی ساختمان‌های ممتاز باید به صورت علمی و مطابق با آیین نامه ساختمانی کشور با رعایت تمامی استانداردها باشد.

شهردار شیراز افزود: در  ساختمان‌های ممتاز شاهد تحول در فرآیند ساخت و ساز خواهیم بود و در کنار خودکفایی ساختمان از مباحث انرژی باید ضمن رعایت مسائل زیست محیطی، به استفاده از فناوری‌های نوین ساختمانی توجه جدی شده و از آب باران و فاضلاب خاکستری برای ایجاد و حفظ فضای سبز استفاده شود.

پاک فطرت با یادآوری این مطلب که طرح ساختمان ممتاز برای نخستین بار در کشور است که توسط یک کلانشهر مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است، افزود: برخی ممکن است تصور کنند ساختمانی که در آن مصرف انرژی رعایت شده یا هوشمند باشد، در شمار ساختمان‌های ممتاز محسوب می‌شوند اما ساختمان ممتاز ساختمانی است که براساس شرایط خاصی احداث شود.

وی همچنین، شهرسازی و خانه سازی را مقدمه تمدن دانست و گفت: توجه به سیما و منظر شهری و انجام نورپردازی‌های نوین یکی از الزامات ساختمان‌های ممتاز است.

شهردار شیراز نقش مهندسین را در ساخت ساختمان‌های ممتاز بسیار اساسی دانست و گفت: اجرای ساختمان‌های ممتاز باید توسط پیمانکار ذی صلاح انجام شود و شرکت‌های حقوقی تشخیص صلاحیت شده توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی یا وزارت راه و شهرسازی مجهز به تجهیزات و ابزار و ماشین آلات اجرایی انجام شود.

پاک فطرت با تاکید براینکه احداث ساختمان بدون به‌کارگیری پیمانکار ذی‌صلاح به هیچ عنوان ممتاز محسوب نمی‌شود، گفت: ساختمان‌هایی که دارای شرایط و ویژگی‌های ممتاز باشند از شهرداری شیراز گواهی ممتاز را اخذ خواهند کرد و آرم و نشان ممتاز بودن بر روی ساختمان نصب می‌شود.

 


تعداد بازدید : 672

ارسال نظر

ارسال