نوسانات دلار موجب تشویق سازنده‌ها برای ساخت و ساز نشد/ ساخت واحدهای تجاری در تهران به حد اشباع رسیده

  • یکشنبه 14 آذر 1395 ساعت 13:29

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره ونما: رئیس انجمن صنفی کارفرمایی انبوه‌سازان مسکن و ساختمان استان تهران با تاکید بر اینکه مشکل بخش مسکن با نوسانات نرخ دلار رفع نخواهد شد و سازنده ها به این نوسانات توجهی ندارند گفت: مشکل کنونی ساخت و ساز و تولید مسکن، نبود نقدینگی است.
نوسانات دلار موجب تشویق سازنده‌ها برای ساخت و ساز نشد/ ساخت واحدهای تجاری در تهران به حد اشباع رسیده

حسن محتشم در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس درخصوص اینکه آیا رشد نرخ دلار می‌تواند موجب تشویق سازنده‌ها برای بازگشت به عرصه ساخت و ساز شود، گفت: انبوه‌سازانی که آلوده به ساخت و ساز هستند و به این کار عشق می‌ورزند به این مسائل نوسانات نرخ ارز توجهی ندارند بنابراین باید به این نکته توجه کرد که انبوه‌سازان واقعی که به تدریج از صحنه ساخت و ساز کنار رفته‌اند به یکباره نیز تصمیم به بازگشت نمی‌گیرند.

محتشم با تاکید بر اینکه قطعا نوسانات نرخ دلار لحظه‌ای است و نمی‌تواند دلیل محکمی برای رونق ساخت و ساز باشد اظهار داشت: اساسا مشکل ساخت و ساز نبود نقدینگی در اختیار سازندگان است که به دلیل عدم فروش واحدهای مسکونی ساخته شده به وجود آمده است.

رئیس انجمن صنفی انبوه‌سازان مسکن و ساختمان استان تهران با تاکید بر اینکه رکورد در اقتصاد کلان نیز یکی دیگر از دلایل اصلی رکود بخش مسکن است خاطرنشان کرد: تا زمانی که اقتصاد کلان رونق نگیرد بخش مسکن نیز از رکود خارج نخواهد شد و به روال عادی بازنخواهد گشت.

وی افزود: قطعا تا زمانی که دولت بر روی تورم تک رقمی تاکید دارد و گردش پول و نقدینگی شرایط مناسبی نداشته باشد وضعیت اقتصاد و بخش مسکن بر همین منوال خواهد ماند.

محتشم با بیان اینکه تا نیمه دوم زمستان بخش مسکن به همین روال ادامه خواهد یافت و شاید در پایان سال برای اینکه متقاضیان مسکن به تورم سال  آینده برنخورند اقدامات جزیی برای خرید مسکن صورت بگیرد، گفت: وضعیت ساخت و ساز در بخش تجاری به ظرفیت اشباع رسیده است و ساخت و ساز در بخش مسکونی نیز همچنان از تقاضا عقب است و نمی‌تواند نیاز آتی جامعه را پاسخ دهد.

رکود بخش مسکن در حالی وارد چهارمین سال خود شده است که اکثر کارشناسان بر این باور هستند که ادامه رکود در این بخش موجب فاصله بیشتر میان عرضه و تقاضا می شود بنابراین به تازگی این شایعه به وجود امده است که نوسانات نرخ دلار موجب شده تا برخی از انبوه سازان که از ساخت و ساز کنار کشیده اند مجددا به فکر بازگشت برای ساخت و ساز شوند.

نرخ دلار آمریکا چند هفته ای است که نوسانات شدیدی به خود گرفته است و در عرض یک هفته 150 تومان گران شد.


تعداد بازدید : 485

ارسال نظر

ارسال