تنها اختیار شهرداری، اجبار مالک به طراحی نمای مطلوب است/ الزام شهرداری به خرید و بازسازی ساختمان‌های تجاری

  • سه شنبه 19 بهمن 1395

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: «دبیرخانه چهره سال صنعت ساختمان» در گفت وگو با تعدادی از شهرداران و روسای شورای شهرها به بررسی وضعیت ایمنی ساختمان ها و میزان رعایت معماری ایرانی –اسلامی در نمای ساختمان ها و منظر شهری پرداخته است.
تنها اختیار شهرداری، اجبار مالک به طراحی نمای مطلوب است/ الزام شهرداری به خرید و بازسازی ساختمان‌های تجاری

کمک ناکافی دولت در تأمین خدمات ایمن‌سازی شهر

در همین رابطه شهردار تبریز با بیان اینکه حدود 2 هزار و 500 هکتار از اراضی تبریز دارای بافت قدیمی و ساختمان‌های ناایمن است گفت: انتظار ما از دولت یازدهم در زمینه ارائه تسهیلات و خدمات ایمن‌سازی شهر بسیار است، اما دولت کمک چندانی نکرده و تنها شهرداری از محل بودجه خود برای تأمین تجهیزات سازمان آتش‌نشانی اقدام کرده است.

به گزارش «صما» صادق نجفی در گفت وگو با دبیرخانه چهره سال صنعت ساختمان کشور تصریح کرد: متأسفانه شهر تبریز به واسطه قدمتی که دارد، بافت فرسوده بسیاری دارد که اغلب آنها به ویژه کارگاه‌ها و مراکز تولیدی کوچکی واقع در مرکز شهر نیازمند بازسازی اصولی است.

نجفی بیان کرد: شهرداری تبریز با کمک کمیته‌ای متشکل از دادستانی، استانداری، سازمان مسکن و شهرسازی و آتش‌نشانی، اقدام به شناسایی مراکز پُرخطر کرده و ضمن اخطار به مالکان ساختمان‌های ناایمن، با آموزش و ارائه تسهیلات سعی داریم از حوادثی همچون پلاسکو جلوگیری شود.

وی اظهار داشت: کمیته معماری از منظر شهری، متشکل از اعضای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، سازمان مسکن و شهرسازی و شهرداری است و برای هر پروانه ساختمانی که داده می‌شود، معماری و مصالح ویژه‌ای تعریف می‌شود که مالکان ‌باید در آن چارچوب فعالیت ساخت و ساز خود را انجام دهند.

نماینده شهرداران کشور با اشاره به اجرای طرح پایا در تبریز اظهار کرد: متأسفانه روند طولانی بوروکراسی‌ها در همه شهرها وجود دارد؛ اما در بحث مقاوم‌سازی، تبریز به عنوان پایلوت در طرح پایا انتخاب شده که بین استانداری، شهرداری و سازمان شهرسازی است. بدین صورت که افراد در محلات مختلف برای تجمیع و اخذ پروانه کار به شرکت‌های موجود در هر محل، مراجعه می‌کنند که این روند تاحدود زیادی از مراجعه حضوری شهروندان به شهرداری کاسته و فرایند طولانی بوروکراسی‌ها را کاهش می‌دهد.

نجفی درخصوص برگزاری چهارمین جشنواره چهره صنعت ساختمان خاطرنشان کرد: گره‌گشایی از معابر ترافیکی، رفع مشکلات مردم و رفع موانع موجود بر سر بوروکراسی‌ها و توجه ویژه به سبک معماری ایرانی- اسلامی از جمله مهم‌ترین معیارها و ملاک‌های انتخاب چهره برتر در حوزه صنعت ساختمان است.

شهرداران فقط وظیفه نگهداری از شهر را دارند

همچنین شهردار بوشهر در رابطه با وضعیت ایمن‌سازی ساختمان‌ها اظهار داشت: در این بخش آنچه که در قالب وظیفه شهرداری و سازمان نظام مهندسی است، صورت می‌گیرد.

به گزارش «صما» غلامعلی میگلی‌نژاد در گفت و گو با دبیرخانه چهره سال صنعت ساختمان کشور افزود: هرچند ما اعتقاد داریم که وظیفه ساخت شهر برعهده سازمان مسکن و شهرسازی است و شهرداری همانطور که از نامش پیدا است، صرفاً وظیفه نگهداری از شهر را دارد.

وی با اشاره به اینکه هیچ‌گونه دستورالعملی در اجرای سبک معماری ایرانی- اسلامی در سیمای شهر ابلاغ نشده است اظهار داشت: پیاده‌سازی الگوی ایرانی- اسلامی در معماری شهری منوط به ابلاغ یک دستورالعمل واحد از سوی وزارت کشور به شهرداری‌ها است که تاکنون استراتژی رسیدن به این هدف تعیین نشده است.

شهردار بوشهر تصریح کرد: بسیاری از شهرداری‌ها با توجه به سلیقه خود، یک نوع سبک معماری را تحت عنوان سبک ایرانی- اسلامی در منظر شهری به کار می‌گیرند، که هیچ کدام از آنها نتیجه مطلوبی را ندارد. لازمه اجرای یک سبک واحد از الگوی معماری ایرانی- اسلامی، احصاء مولفه‌های ویژه توسط کارشناسان و متخصصان اهل فن است تا شهرداری‌ها بتواند در آن مسیر حرکت کنند.

وی در پایان با اشاره به انتخابات چهارمین جشنواره چهره سال صنعت ساختمان خاطرنشان کرد: معیارها و ملاک‌های چهره برتر صنعت ساختمان باید فارغ از مجموعه مولفه‌های واحد، متناسب با اقلیم هر شهر درنظر گرفته شود.

اقدامات مثبت شهرداری در ایمن‌سازی ابنیه تاریخی

رئیس شورای شهر کرمانشاه نیز با اشاره به اقدامات مطلوب پیرامون ایمن‌سازی ساختمان‌ها‌‌ی اصلی این شهر اظهار کرد: در این مورد دو دسته ابنیه مورد توجه قرار می‌گیرند؛ یک دسته ابنیه‌های شخصی که مطابق با آیین نامه 2800 اعمال قانون می‌شوند که دادن پروانه ساخت منوط به رعایت این ماده از آیین‌نامه است و دسته دیگر ابنیه تاریخی است که اقدامات شهرداری را در این زمینه می‌توان مطلوب ارزیابی کرد.

جواد جعفری در گفت و گو با دبیرخانه چهره سال صنعت ساختمان با انتقاد از اینکه اختیارات شهرداری در زمینه اجرای الگوی معماری ایرانی-اسلامی بسیار محدود است گفت: شهرداری بنا به دلایل مختلف که از مهمترین آن‌ها عدم تفویض اختیارات لازم است، نتوانسته تاکنون اقدام مؤثری در این زمینه انجام دهد.

وی با بیان اینکه فقدان قوانین بالادستی در اجرای سبک معماری ایرانی- اسلامی، مانع از انجام اقدامی عملی در جلوگیری از طراحی سیما و منظر شهری به سبک کشورهای غربی شده است تصریح کرد: اختیارات شهرداری در این زمینه بسیار محدود است و ابزار قانونی وجود ندارد و تنها اقدام شهرداری در این زمینه، اجبار مالک به طراحی نمای مطلوب در پایان کار و به هنگام اخذ پروانه کار است.

اقدامات مدیریت شهری در ایمن‌سازی بناهای فرسوده

همچنین رئیس شورای شهر شیراز با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته توسط مدیریت شهری شیراز پیرامون موضوعات ایمن‌سازی بناهای فرسوده گفت: بخشی از موضوع ایمن ‌سازی مربوط به سیاست های ملی و بخش دیگر آن ناشی از سیاست های بومی و محلی در هر شهری است.

غلام ‌مهدی حقدل در گفت‌وگو با دبیرخانه چهره سال صنعت ساختمان با اشاره به تسهیلات مدیریت شهری شیراز در بازسازی و ایمن‌سازی بناهای فرسوده گفت: به تازگی طرح تجمیع ریزدانه‌ها برای نخستین‌بار در شیراز اجرا شد‌ه و معافیت در پرداخت عوارض و تجمیع ریزدانه‌ها توسط دفاتری با نام تسهیل‌گری، ازجمله اقدامات شهرداری و شورای شهر شیراز در مرمت و ایمن‌سازی بناهای فرسوده است.

وی با بیان اینکه ایران مهد فرهنگ و تمدن است و حفظ آثار باستانی آن مستلزم مرمت و بازسازی آن به سبک معماری ایرانی اسلامی است اظهار داشت: اجرای سبک معماری ایرانی اسلامی بحث سنگینی است که به‌واسطه تبعیت بسیاری از افراد در شکل‌دهی به المان‌های شهری از سبک معماری غربی، به فراموشی سپرده شده است.

حقدل با بیان اینکه توسعه فضاهای گردشگری رابطه تنگاتنگی با بازسازی و مرمت بناهای تاریخی دارد گفت: بازسازی بناهای تاریخی، اصل معماری است و آنچه در این روند حائز اهمیت بسیار بوده، موضوع توسعه فضاهای گردشگری است که مدیریت شهری شیراز با ارائه برخی تسهیلات ازقبیل عدم دریافت عوارض به مالکان بناهای قدیمی در محدوده بافت فرسوده، آنها را در بازسازی و ایمن‌سازی بافت فرسوده ترغیب می‌کند.

ایمن سازی املاک تجاری ساری

رئیس شورای شهر ساری هم با اشاره به ایمن سازی ساختمان های شهری تصریح کرد: با توجه به ساخت قدیمی بسیاری از ساختمان‌های تجاری در ساری، مجموعه مدیریت شهری ساری بر آن شد تا در یک اقدام مناسب، نسبت به خریداری و بازسازی برخی از این املاک تجاری اقدام کند.

علیجان شمشیربند بیان کرد: بازسازی ساختمان‌های به جا مانده از دوران شوروی سابق در پادگان نظامی در ساری ازجمله اقداماتی بود که با هماهنگی ستاد فرماندهی کل قوا در اختیار شهرداری قرار گرفت تا در راستای الگوی سنتی ایرانی ـ اسلامی بازسازی شده و چهره جدیدی با سبک سنتی به خود بگیرد.

رئیس شورای شهر ساری بیان کرد: با توجه به جلسات برگزار شده با سرمایه گذاران بخش خصوصی، قرار بر این است تا در راستای مرمت بافت های فرسوده همکاری‌ لازم صورت گرفته و فضا برای گردشگران آماده شود.

شمشیربند تلاش‌ها برای کاهش روند بوروکراسی اداری در مجموعه شهری ساری را مثبت ارزیابی و خاطرنشان کرد: بوروکراسی های اداری همواره وجود داشته و در آینده نیز کماکان وجود دارد، منتهی همه تلاش ما بر این است که با حضور فیزیکی در کنار مردم تاحدودی این مسائل و مشکلات ناشی از عدم دسترس بودن را رفع کنیم.

گفتنی است؛ با توجه به استقبال گسترده از طرح انتخاب چهره سال در سه سال گذشته، دبیرخانه جشنواره چهره سال صنعت ساختمان (چهره عمرانی) با حمایت رسانه ‏های عمومی و تخصصی برای چهارمین دوره پیاپی، انتخاب چهره سال 95 را با رأی گیری از کاربران خود برگزار خواهد کرد.


تعداد بازدید : 578

ارسال نظر

ارسال