از نخستین برج تصفیة هوا در روتردام پرده‌برداری شد

  • چهارشنبه 30 دی 1394

اخبار => اخبار

از نخستین برج تصفیة هوا در روتردام پرده‌برداری شد

تصور کنید که جارویی اختراع شود که بتواند تمام آلودگی‌های شهر را جمع‌آوری کرده و به جواهر تبدیل کند! این پروژة جدید "دان‌ روسه‌گارد" هنرمند هلند است که اولین برج جهان با قابلیت تصفیة هوای آلوده و تولید هوای بدون مه‌دود در شهر "روتردام" هلند را به جهان عرضه کرده است. ساخت این برج از ماه سپتامبر سال 2015 آغاز شده و قرار است طی یک سال تکمیل گردد.

این ساختمان 23 فوتی از سیستم تجزیة یونی برای پاکسازی هوا استفاده می‌کند. در‌واقع می‌توان گفت این ساختمان بزرگترین ساختار تصفیه‌کنندة هوا در جهان محسوب می‌شود. در‌حال‌حاضر از این تکنولوژی در داخل بیمارستان‌ها استفاده می‌شود اما برای نخستین‌بار در خارج از محوطة بیمارستانی مورد آزمایش قرار گرفت.

این برج هفت‌متری که با همکاری دان‌ روسه‌گارد طراحی شده، هوای آلوده را فیلتر کرده و حباب‌هایی از هوای عاری از دود آزاد می‌کند. این برج مرتفع ابتدا هوای آلوده را مانند یک جارو‌برقی غول‌پیکر به داخل می‌مکد سپس با کمک فناوری یونی، هوای آلوده را تصفیه کرده و پس از آن حبا‌ب‌هایی از هوای تصفیه‌شده و عاری از دود از‌طریق هواکش‌های این برج به محیط باز‌گردانده می‌شوند.

 

به‌نوشتة روزنامة گاردین، این برج عظیم می‌تواند 30 هزار متر‌مکعب هوا را طی یک ساعت پاکسازی کند. هستة مرکزی پاکسازی هوا در وسط ساختمان قرار دارد و اطراف آن دیواره‌ای از فلز (آلومینیومی یا فولادی) به‌صورت کرکره قرار دارد که با باز‌شدن دیوارة کرکره‌ای‌شکل، عمل مکش هوا صورت می‌گیرد. هوای مکش‌شده در هستة مرکزی تحت واکنش یونی قرار گرفته و هوای پاک حاصل این فرآیند است. طرح ارائه‌شده بدین صورت است که دوده را جمع‌آوری کرده و به هنگام ساخت جواهرات، حلقه ،دکمه‌های تزئینی و ... از این دوده‌ها در داخل این اجناس استفاده می‌کنند به‌عنوان مثال هر‌ حلقه، حاصل پاکسازی هزار مترمکعب هوا می‌باشد.

در‌صورت موفقیت‌ این پروژه، سایر شهرهای آلوده نظیر لوس‌آنجلس، پکن، پاریس و مکزیکوسیتی از این تکنولوژی بهره‌مند خواهند شد. به‌گفتة دست‌اندرکاران این پروژه، ساخت اینگونه ‌سازه‌ها، راه‌‌حل نهایی برای آلودگی نخواهد بود اما بخشی از مشکل را برطرف خواهد کرد.

شکل ظاهری این ساختمان، یک جاذبة توریستی از شهر روتردام خواهد بود!


تعداد بازدید : 491

ارسال نظر

ارسال