معماری جالب یک خانة آلومینیومی در آلمان

  • چهارشنبه 30 دی 1394

اخبار => اخبار

معماری جالب یک خانة آلومینیومی در آلمان

به‌گزارش رویکرد، تا به حال در حوزة معماری کمتر دیده شده است که در اجرای نمای بیرونی یک سازه –به‌کلی- از صفحه‌های آلومینیوم استفاده ‌شود، لذا معماری جالب یک خانة آلومینیومی در آلمان، نه‌تنها مورد توجه خاص رسانه‌ها قرار گرفته، بلکه همانند خانه‌ای در اشتوتگارت آلمان به‌عنوان الگویی دیدنی و شاهکاری معماری با استقبال خاص معماران مواجه شده است.

در این سبک از طراحی جدید از صفحه‌های آلومینیومی برای پوشاندن درها، پنجره‌ها و چارچوب‌های بتونی این خانه استفاده شده است. طراح این خانه یک شرکت معماری شناخته‌شده در این کشور به نام استیمل آرشیتکتن است.

این خانه که به نام S3 شناخته می‌شود متعلق به خانواده‌ای پنج‌نفره است و در یکی از بهترین چشم‌اندازهای اطراف این شهر بنا شده است. شرکت استیمل آرشیتکتن که در شهر اشتوتگارت آلمان واقع شده است، این خانه سه‌خوابه را به‌گونه‌ای طراحی نموده که بیشترین چشم‌انداز ممکن را از درة نزدیک این خانه به‌سمت منطقة سوابیان در کوه‌های آلپ داشته و در‌عین‌حال پنجره‌های آن به‌سمت ساختمان‌های اطراف بسته باشد.

طراحی این خانه شبیه نعل اسب است و در مرکز آن یک حیاط زیبا نیز ساخته شده است. لبه‌های زاویه‌دار و خطوط سقف این خانه کمک می‌کند تا حجم بتنی و کاملاً بهم پیوستة آن کمی خردتر به‌نظر آید. معماران این خانه می‌گویند: «شکل مجسمه‌ای این ساختمان به‌سمت درة رودخانة نکار و چشم‌اندازهای آن باز می‌شود. حجم و لبه‌های صاف آن نیز اشکال دقیقی را ایجاد می‌کنند که در قالب سازه‌هایی مستقل از ساختمان به‌نظر می‌آیند».

در سطح پایین‌تر، پارکینگی که بخشی از آن در داخل خانه فرو رفته است، از داخل ساختمان به‌سمت بیرون و خیابان روبرویی کشیده شده است. بقیة این طبقه نیز به سرویس‌های بهداشتی و یک استودیو اختصاص داده شده است. پله‌های داخلی تا فضای باز پایین ساختمان ادامه می‌یابد و در انتها یک آشپزخانه و اتاق ناهارخوری دوبلکس واقع شده است.

اتاق ناهارخوری از هر دو طرف امکان باز‌شدن به‌سمت فضای باز را دارد و از یک سمت به پاسیو منتهی می‌شود و سمت دیگر آن به یک استخر زیبا می‌رسد. هرکدام از چارچوب‌هایی که باز می‌شوند داخل یک سطح آلومینیومی قرار داده شده‌اند. اگر دقت کنید در محلی که اتاق نشیمن به فضای بیرون متصل می‌شود، چارچوب تا‌شده زاویه‌ای را ایجاد می‌کند که تقاطع دو مادة بکار رفته در تولید آنها موجب برجسته‌تر‌شدن آن می‌گردد. طراح این ساختمان می‌گوید: «این فرورفتگی‌ها به سطوح مختلف توپوگرافی اشاره داشته و منظرة بیرون را به داخل ساختمان منتقل می‌نماید».

به همین شکل باغ ساختمان نیز از همة طبقات قابل دسترس است. همین زیبایی‌شناسی تا‌خورده به داخل بالکن‌ها و جایی ادامه پیدا می‌کند که پله‌ها و مسیر زیگزاگی با سطح ساختمان تلاقی پیدا می‌کنند. همانگونه که می‌بینید سطوح صافی که روی بخش خارجی ساختمان ایجاد شده‌اند داخل کابینت‌ها پنهان شده و از این کابینت‌ها در تمامی بخش‌های داخلی ساختمان نیز استفاده شده است که البته همین امر باعث می‌شود عدم تقارنی در اتاق‌ها وجود نداشته باشد. معمار این ساختمان می‌افزاید: فضاهای انباری که برای ساختمان مورد‌نیاز بودند به‌عنوان لوازمی از پیش‌ساخته روی دیوارها قرار داده شده و طراحی آنها با هماهنگی کامل با نور و مفهوم فضای ساده انجام شده است.

در این میان روکش کمرنگ این کابینت‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده است تا انعکاسی از پارکت‌های کف خانه باشد و همین طراحی در بخش استخر و در اطراف خانه و همچنین در پاسیوی مرکزی نیز استفاده شده است.


تعداد بازدید : 858

ارسال نظر

ارسال